Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

3D-skrivare. Anycubic Predator och Customer Support

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 10:16:49, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev mycket text, det här. Sammanfattning :

Den sex år gamla 3D-skrivaren funkar dåligt. Jag hittade en nyare och bättre. Lättmonterad och bra på alla sätt. Men när jag slog igång den ville inte touch-panelen hänga med. Customer support (Banggood) klarar antingen inte engelska eller också tror dom att jag ljuger. Jag har köpt en del andra grejer av dem och där har det inte funnits anledning att kontakta supporten. Men när jag behöver den så funkar den inte alls. Så där står jag.

Den långa versionen:
Min gamla Makerbot Replicator har jobbat på i sex år. Utan större problem.

Den har sina begränsningar, kör bara PLA, kräver blåtape på byggplattan och stora platta objekt blir runda om fötterna (vaggar så att bottenytan blir konvex. Den har också problem att klara överhäng, så man får tänka några gånger hur man ska placera modellen. Ibland kan man vinkla den 45 grader - men då behövs några stöd så den inte tippar.
Dessutom måste man köra med en både tidkrävande och materialslukande "flotte" under den för att det ska funka. Byggvolymen är vanligen inget problem, men ibland skulle jag ha önskat ytterligare 100 mm. Åtminstone i någon riktning.

Det som gjorde att jag började leta efter något annat var att det började bli problem med flotten. Sedan jag laddat ner ny firmware satt den som berget och var omöjlig att lossa från modellen. Inga inställningar verkade fungera och det enda svar jag fick från leverantören var att jag borde köpa en ny. Gärna en Methode, som använder sig av ett filament för modellen och ett annat filament för hålrummen. Fyllfilamentet tvättar man bort och på så vis får man mycket bra möjligheter att åstadkomma precis vad man vill. Kanske kunde vara något?

Det borde ha hänt något i en så dynamisk bransch under de sex år som gått, tänkte jag, och gav mig ut på äventyr.

Anycubic är ett fabrikat som jag inte kände till tidigare. Och deras Predator jobbar på ett sätt som jag omedelbart insåg var oöverträffat stabilt. I stället för tre rätvinkliga axlar sitter skrivhuvudet i toppen av en "tetrapak"(fast upp-och-nervänd) och genom att låta de tre hörnen röra sig efter vertikala gejdrar så kan man få skrivhuvudet att röra sig i X/Y/Z med god noggrannhet och stabilitet. Dessutom klarar den ABS och ett antal andra filamenttyper. Genom att byggplattan är uppvärmd slipper man blåtejpen och hårsprayen, utan flotte eller "utökad bottenyta" dvs RIM. Överhäng verkar inte vara några problem och jag har sett ett antal videos där olika möjligheter demonstreras (av användare). Positioneringsnoggrannheten anges till 0,0125 mm (fjärdedels hårstrå) och noggrannhet i utskriften till mellan 50 och 300 um, beroende av vilken hastighet man väljer att skriva ut med. Byggvolymen anges till 370 mm diameter och 455 mm höjd. Det är betydligt mer än den gamla Replicatorn och bidrog också till att jag beställde en.

Leverans från Tjeckien. Gick bra mycket snabbare är väntat. Men när jag startade den spelade den visserligen en liten glad melodi och ritade en kub på skärmen. Efter några sekunder kom huvudmenyn upp. Det var då det började. Eller, snarare, var tvärstopp. Hur jag än knappade på touchpanelen gjorde den något annat. Ibland hittade den på nya sätt att skoja med mig och ibland var den konsekvent. I det senare fallet verkar det som den gärna aktiverade en knapp i raden ovanför den jag tryckt på.

Tre kontakter med Customer Support har resulterat i jättekonstiga besked: "The TICKET for the inquiry of the printer is now escalated.
Please understand that the previous info(including descriptions and videos) you shared is not synchronized.
Please kindly provide a specific description and a video of the issue to us again."

Jag hade inte skickat nån video. Och vad de menar med att min information inte är synkroniserad fattar jag inte heller.
Men principen är OK och priset ungefär en femtedel av Replicatorns. Så jag är inte det minsta sur eller förbannad. Det är sådana prövningar den fattige ska ha. Och dödar det inte så härdar det.

Det finns säkert anledning att återkomma med uppföljning i det här ämnat. Men innan det sker så skulle det sitta som en smäck om någon av Maskinisterna kunde tipsa. Det kan ju hända att jag ännu inte provat allt...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



skogsgurra (trådstartaren)

#2 » 21:03:42, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tar sig!
Efter tredje försöket fick jag ett mail där det står:
"We are diagnosing the machine for you, please kindly wait for the result.
As soon as we finish, we will send you accessories to replace.
We sincerely hope you would interosculate us again."

Nu undrar jag vad interosculate betyder. För mig låter det nästan lite ekivokt. Men värre har man ju hört i sina dar.
Jag undrar också om jag kommer att få någon grej som dom TROR hjälper. Eller en pryl som dom tycker ligger och skräpar.
"Life is interesting"
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

mimeck

#3 » 22:49:22, 01-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Jag har en reprap guru skrivare. Kanske ett lite udda märke men den är byggd med "standarddelar". Reprap betyder ju att det är lite av ett hemma bygge. Jag köpte allt som en byggsats från usa via ebay. Många delar och sladdar var det!
I grunden är den utvecklad av PRUSA men deras produkter är ju fria att använda sej av som jag begriper det. Även programvaran är fri och utvecklas. Dessutom kan man gå in själv och programmera om olika inställningar.
Kan vara bra men det mesta ändras ju i styrprogrammens menyer.

Brukar köpa delar på EBAY men även på vanliga firmor. Just nu kan jag tippsa om "http://www.e-ville.com/" Dom har en del billiga delar. Köpte munstycken där.

Jag använder fusion 360 för att konstruera saker.

Jag skriver ut PLA och ABS. Har även gjort "o-ringar" i ett flexibelt material. Har mest problem med nylon och stödmaterial. ABS kan också vara svårt. Vill gärna slå sej och lossna från bädden
Har dubbla extruders men Stödmaterialet PVA läcker ut för mycket så det blandas med utskriftsmaterialet. Vanligt problem men just nu har jag ingen bra lösning. Ska fundera på det till vintern.

Jag kanske blandade ihop pla och pva och allt annan nu...

Skulle gärna vilja hjälpa dej som tack för hjälpen men jag tror att du har bättre koll på sånt här än mej.

Dom där "o-ringarna" i flexibelt material tillverkade jag till sågverket förresten. En platt ring tätar locket på en oljetank och så var det nog fyra ringar till en lagersmörjare för "mothållets" rullar. Tillverkade även lagersmörjaren av PLA eller nått.


Tygpåsen jag fick använder jag. Förvarar den i bilen men när jag går in på affärn så glömmer jag den oftast i bilen så jag får köpa påsar iallafall.



Interosculate = to kiss together.....
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra (trådstartaren)

#4 » 06:56:18, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Mimeck!
Bra att veta att det finns erfarenhet nånstans. Själv är jag lite rädd för dom här grejerna. Det är skillnad på enkel elektronik med identifierbara komponenter och tampar och de här systemen där inget egentligen är identifierbart utan ligger som kod nånstans. Vissa grejer petar jag helst inte i. 3D-skrivare och bilar hör dit. Det finns nog risk att jag kommer att utnyttja din erfarenhet framöver...

Signaturen "Hin" på Customer Support börjar jag tro är en robot. Ingen vettig människa skulle använda det ordet, eller några andra som Hin också strött in i sina svar. Jag googlade också fram betydelsen och det måste helt enkelt vara något program i stil med Google Translate som tyckte passade. Och det gör det kanske om kineserna använder sitt språk som input. Lite skoj var det iaf att fundera över ett pusskalas med munskydd på...

Och ännu intressantare blir det när man ser "interosculate us". Transitivt/reflexivt - då ska man alltså kyssa sig själv. Och då får uttrycket en lite annan mening. Det är inte lätt att kyssa sig själv. Inte ens i röven.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#5 » 07:35:19, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med Prusa I3 MK3 som är open source men med ett aktivt företag bakom.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

skogsgurra (trådstartaren)

#6 » 08:13:16, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Towil
Jag pratar lite med FB user's group och där dyker också Prusa upp. Så det kan nog vara värt ett försök.
https://www.facebook.com/groups/2134289 ... &ref=notif (Osäker om den är åtkomlig utan login).

Men det vore smutt att få den SW/FW som är förinstallerad att löpa först. Så jag hoppas fortfarande på ett vettigt svar från C.S.

Störnivån i elektronikavdelningen är förvånansvärt hög med peakar upp mot 4 V på matningsspänningen. Och spektrum som går upp till några hundra MHz. Föreställer mig att det kan ha viss betydelse. Händer inget annat får jag väl slänga in lite ferriter och kondingar...

Är det något som du har behövt göra på din Predator?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#7 » 08:41:13, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej inte gjort något med min annat än uppdaterat firmware med jämna mellanrum.

https://www.prusa3d.com/
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 09:37:17, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske har missat något. Är det en Predator du kör? Eller någon av Prusamaskinerna? Eller någon annan?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Towil

#9 » 10:36:01, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prusa inte predator.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se