Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Olja eller ej i bakaxel?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

mathew76 (trådstartaren)

#1 » 19:21:07, 17-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har ett gammalt lastbilsbakdel som spannmålskärra som jag köpte för en massa år sen.
Den har dock stått i lika många år för att den inte har behövts helt enkelt.
Men nu tänkte jag börja använda den och den saknar diffklumpen och hjulaxlar och således är det öppet in i bakaxeln.
Det jag undrar är: behövs det olja i bakaxeln för att smörja lager eller glidytor?
Det står "Eaton 2 speed" på axeln, mer än så kan ej utläsas om det nu kan hjälpa(?)

Tacksam för svar eller kvalificerade gissningar :)
mathew76
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:50:22, 22-01-2020
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2250



QV_

#2 » 19:43:06, 17-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framhjulslager fettar jag in vid återmontering så lite fett i lagret kommer de att gilla.
När det gäller oljan i axel så skall den klara av trycket och momentet mellan pion och kronhjul
Det är enligt mig den största uppgiften för bakaxeloljan. Men jag är bara en lekman i ämnet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Yanmar YB401W, Benford 3000, Atlas copco VT6-DD

Jevlar

#3 » 20:04:31, 17-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gott som alla axlar har fettsmorda hjullager med intern tätning mellan axelolja och fett, det bör du kunna avgöra genom att ta av ett av navens lock.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Burträskarn

#4 » 00:20:15, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathew76 skrev:Hej,

den saknar diffklumpen och hjulaxlar och således är det öppet in i bakaxeln.
Det jag undrar är: behövs det olja i bakaxeln för att smörja lager eller glidytor?


:)


Svar: nej.
Det är tydligen en axel med fullflytande drivaxlar, och då dessa inte längre är med i spelet återstår bara att fetta in hjullagren.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

kimmen

#5 » 08:44:27, 18-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapa drivaxeln, fetta in lagren, klart.....
Oljan i bakaxeln har inget med hjullagret att göra, dom ska alltid vara åtskilda
Förr skulle man byta fet i bakhjulslagren vid vissa intervaller, bl.a därför att det kom alltid en lite skvätt olja till hjullagerfettet som löstes upp och måste bytas
Det fanns ingen tätning, bara ett långt rör i banjon, och en del drivaxlar hade ett brytspår som också oljan stängte av från axeln
De va förr de...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab