Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Odla hästfoder, eller snarare låta bli.

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera allt som hör till jordbruk här

BM 4 ever (trådstartaren)

#1 » 01:55:26, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag less. :sad: Vildsvin och dovhjort gör det sedan länge omöjligt att odla spannmål i mina trakter. Vall går lite bättre. därför säljer jag hårdpressade höbalar och hösilage i rundbalar till hästägare. Eller rättare sagt sålde. Efterfrågan i år är nämligen otroligt låg. Däremot är kraven desto högre. I dag fick jag riktigt med klagomål på ett par rundbalar. För långa strån. För blekt och gulaktigt i färgen. För blött. För grovt. För tunga balar att hantera. Unken lukt. Dålig smaklighet. Hästen ville inte äta. Härom dagen var det en möglig bal som jag fick hämta tillbaka. Det var troligtvis ett litet hål i plasten som orsakat en mögelfläck stor som en tallrik ungefär. Naturligtvis gick det inte att använda ett enda strå i den balen, det kunde ju finnas mögel som inte gick att se var som helst i balen. Varje skörd, varje skifte ska det finnas analys till. Inte vilken analys som helst heller, det finns ju en massa olika att välja mellan. Värdena är aldrig bra. För mycket socker , för torrt, för blött, för lite eller för mycket av allting. Småbalarna luktar unket efter den här extremt varma och fuktiga hösten. Damma kommer det oxå att göra fram på vårkanten . Det är inte tillräckligt grönt. Det är för mycket strån, och för lite blad. Balarna är för ojämna till storleken, så det stämmer inte att ge tex en bal per dag. Nu är jag rejält less på det här. Vad tusan ska jag göra med min åkermark ?
Slava Ukraini !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Foton

#2 » 07:15:42, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

solcellspark

2 personer gillar det här inlägget.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

PeterR

#3 » 07:28:02, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor areal är det?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bonnen513

#4 » 08:15:14, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja jaga och sälj köttet

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Gustavors

#5 » 08:20:16, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Nu är jag less. :sad: Vildsvin och dovhjort gör det sedan länge omöjligt att odla spannmål i mina trakter. Vall går lite bättre. därför säljer jag hårdpressade höbalar och hösilage i rundbalar till hästägare. Eller rättare sagt sålde. Efterfrågan i år är nämligen otroligt låg. Däremot är kraven desto högre. I dag fick jag riktigt med klagomål på ett par rundbalar. För långa strån. För blekt och gulaktigt i färgen. För blött. För grovt. För tunga balar att hantera. Unken lukt. Dålig smaklighet. Hästen ville inte äta. Härom dagen var det en möglig bal som jag fick hämta tillbaka. Det var troligtvis ett litet hål i plasten som orsakat en mögelfläck stor som en tallrik ungefär. Naturligtvis gick det inte att använda ett enda strå i den balen, det kunde ju finnas mögel som inte gick att se var som helst i balen. Varje skörd, varje skifte ska det finnas analys till. Inte vilken analys som helst heller, det finns ju en massa olika att välja mellan. Värdena är aldrig bra. För mycket socker , för torrt, för blött, för lite eller för mycket av allting. Småbalarna luktar unket efter den här extremt varma och fuktiga hösten. Damma kommer det oxå att göra fram på vårkanten . Det är inte tillräckligt grönt. Det är för mycket strån, och för lite blad. Balarna är för ojämna till storleken, så det stämmer inte att ge tex en bal per dag. Nu är jag rejält less på det här. Vad tusan ska jag göra med min åkermark ?


Man får acceptera att hästfolket ibland är onödigt skitnödiga i detta med foder.
Jag brukar låta bli att sälja till dem, då de nästan aldrig är nöjda.

Har ibland sålt via en foderhandlare, då fick han ta kundkontakterna istället.
Mindre avans, men mindre strul.

3 personer gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

BM 4 ever (trådstartaren)

#6 » 09:47:00, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Hur stor areal är det?

Jag har numera bara 30 ha kvar (ägd)
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

razzter

#7 » 10:15:34, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller själv på med hö och lite spannmål där det mesta av höt säljs till hästägare. Upplever lite samma problem som dig i år, verkar vara ett riktigt skit år för att försöka sätta ord på det!

Det första hö jag pressade denna säsongen och sålde var ganska tidigt, någon gång i mitten eller slutet på juni om jag minns rätt. Då hade vi riktigt fint väder här så höt blev grönt och fint och det var väldigt bra värden för "sällskapshästar". Men pressen gick sönder och jag hade inte mer slaget under denna period och sen kom regnet. Andra svängen jag pressade och sålde var under/efter denna regnperiod. Svårtorkat och konstant hot om regn gjorde att jag förmodligen pressade när det fortfarande var lite för fuktigt. Höt fick bra värden till travhästar, men nu kommer det några klagomål på att det är dammigt, luktar inte riktigt som det ska och har fel färg. Har alltså väldigt varierad kvalité i år, och upplever faktiskt samma sak på det hö jag har lagrat hemma, alltså varierad kvalité och en del damm!
Man måste försöka sätta sig in i sina kunders situation också, inte roligt att betala för något man inte är nöjd med och som man i värsta fall måste kasta bort... Men nog är det fruktansvärt tråkigt med såna här år.

Har några får själv som med glädje äter av höt, det dom inte vill ha sorterar dom bort och lägger sig i, men har nu alldeles för stora mängder med lagrat hö här hemma för att ha åtgång på det till mina få egna djur...
Har meddelat dom flesta av mina kunder från sommaren att jag upplever varierad kvalité och sagt att om dom får slänga bort för mycket så får dom kontakta mig så vi kan försöka komma överens, får väl i sånt fall tillsammans gå igenom det hö jag har här hemma och försöka hitta balar som duger. Upplever själv att jag har en bra kundkrets, får höra både om det är bra och om det är dåligt och dom flesta är intresserade av ett fortsatt samarbete och vill gärna hjälpa till att lösa problemen, finns såklart alltid undantag.

Hösilage sen är ju en egen historia. Känner själv att jag är väldigt dålig på det och tycker inte jag lyckats speciellt bra alls just någon gång jag försökt, i år verkar inte vara något undantag! Köpte i våras en kombipress för att kunna göra hösilage, tanken var att framförallt sälja fodret, men även ha till egna djur då planen var att allt hö skulle säljas. En jag pressade åt, lite drygt 100+ balar meddelade för någon månad sen att det blev bara skit, grå och mögliga balar rakt igenom. Spekulationerna från deras sida är för få lager plast (6 eller 8 lager, osäker på vad det blev) eller för löst pressade balar. Min teori är istället att det handlar om att det hann bli för torrt och att det var för mycket gammalt gräs i (dom flesta av dessa vallar blev inte avslagna under hösten förra året).
Pressade några hösilagebalar åt mig själv också, dessa är istället väldigt fina! 6 lager plast och ganska löst pressade, har klarat sig väldigt bra förutom där fåglar eller djur har gjort hål i plasten...

Det är en konst att hålla på med hö och djurfoder! Och det är jobbigt vissa gånger att ha kunder och behöva ha med folk att göra. Under en riktigt dålig period i somras med konstant hot om regn, många frågvisa kunder och ett allmänt dåligt psykiskt mående så hade jag en fundering på att skita i allt och lägga all areal i träda...

Ska man hålla på med försäljning av foder så får man nog tyvärr räkna med dåliga år som dessa, utifrån detta får man sen försöka fatta ett beslut om man tycker det är värt att fortsätta hålla på eller om man ska försöka satsa på något annat... Jag har en dröm vissa gånger på att skaffa en massa djur för att slippa ha med kunder att göra och få åtgång på allt foder själv, men det är inte bara det heller...

Kanske inget inlägg som någon blir just klokare av, men en upplysning om att det är fler som har ett dåligt år i år kanske kan få det att kännas lite lättare? Lite "skadeglädje" är väl aldrig fel?

4 personer gillar det här inlägget.
razzter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:44, 03-09-2014
Ort: Valbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8550

Trigon

#8 » 10:33:52, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man hålla på med hästfoder så är det nog en stor fördel och göra det i kombination med nån sorts tjuruppfödning eller liknande så man har nånstans att göra av allt foder som inte håller toppklass. Alternativt ha ett samarbete med någon sån uppfödare. Hur mycket får ni betalt för hästfodret om det håller bra kvalitet? Är det vettigt betalt, eller mest i brist på annat att producera?

BM 4 ever: Hur är arronderingen på dina marker? Alternativet att viltstängsla in hela arealen är inget alternativ? Tyvärr har jag en känsla av att viltproblematiken inte kommer att minska i framtiden om inte nåt radikalt ändrar sig. Här på slätten där jag bor är det inga problem ännu så länge, men jag kan mycket väl tänka mig hur frustrerande det måste kännas att kämpa mot viltet. Det är väl bland det enda som skulle få mig att skaffa vapen och bli jägare, om mina grödor börjar ta för mycket skada. Alternativt bygga staket. Sista alternativet är väl att sälja och flytta nån annanstans, ännu så länge inbillar jag mig att viltproblematiken inte fullt ut avspeglar sig i markpriserna där som det är problem?

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

dc_lindberg

#9 » 12:05:28, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter mest som om folk blivit väl bortskämda... Det skall klagas på allt och främst i otid...
Till detta en stat som belägger producent med absurda krav på dokumentation...

Lätt att säga "bit ihop - det går över".

Folket vill ha mat... men de djävlas med de som producerar maten åt dem... Mao och Polpot hade inte helt fel i att även -de- (folket i städerna) skulle lära sig hur maten "kommer till"...

Har inget bra råd till dig. Det är svårt att vara långsiktig i ett land som inte ens klarar att tänka (planera) så långt näsan når! Som lantbrukare måste man ligga flera år före i produktionsplanerna, men staten ändrar spelreglerna under resans gång och ställer därmed till en massa "krångel"...

Nu har SMHI ändrat "normal år" från 1960-1990, till 1990-2020... Jag har överblick över hela 1900-talet tackvare min uppväxt. Att plocka ut några få år med avvikande väder i förhållande till det normala vädret över århundraden kommer att leda till fullständigt absurda prognoser och påstående om vad som är normalt; och de som drabbas värst är de som är mest beroende av vädret...

Troligtvis är årets väder konsekvensen av de enorma bränder som rasat i USA och Australien. Oklart vilken omfattning människans vän Solstickan haft!... konsekvensen är den samma som efter ex., Krakatua 1883... St:Helen 1980... Alaska's Okmok 43... 1816 "året utan sommar"... att Romarriket försvann berodde troligtvis på missväxt orsakad av två massiva vulkanutbrott, 540 och 547.
Och så väljer SMHI att helt bortse från naturens krafter som påverkar klimatet över hela jorden i många år efter krafte släpps loss?!... vulkanutbrottet på Island 2010 är redan bortglömt liksom dess effekter, lika så 1963 och 1973.
Naturen lever och har sina cykler, våra cykler är så mycket kortare att det är nästan omöjligt som människa att se och förstå narturens normala svängningar.

1982 hade vi en topp gällande motorcyklar i Sverige, 1983 "dog" marknaden. Orsak: regn. Orsakat av: St:Helen 1980 - stoftet i atmosfären.

Med detta sagt - som lantbrukare behöver man is i magen och möjlighet "att rida ut stormen".
Lägger man samman naturens nycker och statens byråkraters nyckfullheter => ingen bra soppa alls... få har resurser att klara att rida ut båda stormarna samtidigt...

Förslag/fråga:
- hade det där med "energi skog" helt försvunnit som alternativ för markägare?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Gustavors

#10 » 12:40:40, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att förtydliga min situation.
Vi tar ju hö på ca 8 hektar, men bara som torrhö och inte som hösilage.
Överskottet har vi sålt.
Firman som köpte av oss, sa på stående fot att han köper allt som jag vill sälja.
Detta då han vet exakt vilken kvalitet jag levererat.
Tyvärr är det ju eTt jädra vågspel att köra torrhö!

mvh

1 person gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Bygert

#11 » 13:41:18, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som också är noterat från olika håll är att hästägare inte alltid är så noga med att betala sina räkningar. Får man inte betalt vid leverans så ska man inte vara så säker på att det kommer pengar sen heller.

8 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

kjf

#12 » 13:58:47, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Nu är jag less. :sad: Vildsvin och dovhjort gör det sedan länge omöjligt att odla spannmål i mina trakter. Vall går lite bättre. därför säljer jag hårdpressade höbalar och hösilage i rundbalar till hästägare. Eller rättare sagt sålde. Efterfrågan i år är nämligen otroligt låg. Däremot är kraven desto högre. I dag fick jag riktigt med klagomål på ett par rundbalar. För långa strån. För blekt och gulaktigt i färgen. För blött. För grovt. För tunga balar att hantera. Unken lukt. Dålig smaklighet. Hästen ville inte äta. Härom dagen var det en möglig bal som jag fick hämta tillbaka. Det var troligtvis ett litet hål i plasten som orsakat en mögelfläck stor som en tallrik ungefär. Naturligtvis gick det inte att använda ett enda strå i den balen, det kunde ju finnas mögel som inte gick att se var som helst i balen. Varje skörd, varje skifte ska det finnas analys till. Inte vilken analys som helst heller, det finns ju en massa olika att välja mellan. Värdena är aldrig bra. För mycket socker , för torrt, för blött, för lite eller för mycket av allting. Småbalarna luktar unket efter den här extremt varma och fuktiga hösten. Damma kommer det oxå att göra fram på vårkanten . Det är inte tillräckligt grönt. Det är för mycket strån, och för lite blad. Balarna är för ojämna till storleken, så det stämmer inte att ge tex en bal per dag. Nu är jag rejält less på det här. Vad tusan ska jag göra med min åkermark ?

Antar att kunderna inte var lika stora i käften 2018?
Näe,aldrig sälja till hästfolk.
Förslag: viltsäkra fastigheten. Håller själv på att hägna in 30 ha.

2 personer gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

Alrik

#13 » 17:43:19, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en kompis som kör foderproduktion på 50-60ha samt pressar på lej.

Pressar 3-4000 småbal hö som alltid går åt. Problemet är att de är mankrävande att göra samt tråkigt med väder. Far och son som lägger ner sin själ i de hela. Pressar även hösilage i fyrkantsbal där ett paket med två balar blir 80 bred 100högt och 160 cm långt. Fördelen med "små" fyrkantsbalar är att dom kan man ta och flytta med pirran så den minsta hästtjejen kan princip hantera balarna själv. Pressar även rundbal. Köper även halm på sträng för att sälja. Halmen är oftast lättast efter småbalarna hö att sälja. Sist är rundbalarna som ibland inte säljs alls.

Dom har även 15-20 dikor för att kunna få nytta av de sämre fodret.


En annan kompis kör foder på 100ha och pressar i princip bara fyrkantsbalar hösilage som säljs tradarvis till stall. Skaffade egna djur för 2-3 år sedan för att kunna göra av med de sämre fodret.


Jag tror att man i princip måste ha egna djur för att köra foderproduktion.

Tillägg:
Har själv funderat på att få in 30-40ha vall i min växtföljd men då måste maskinparken vara effektiv. Måste även bygga en hötork. De som talar emot de hela är att maskinerna går att lösa med lite inlejda samt köpa en del. Sen är jag tveksam till att sambon kommer tycka att de är kul att när man i princip sprutat klart (800ha eget+lej) är färdigt ska köra hö "när det är bra väder".

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Gunnar i Sörby

#14 » 20:43:59, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bor nära "marknaden" för hästfoder (hustru, dotter, hyregäst). Vi skördar 5-6 ha för eget bruk sedan drygt 30 år.
Vi tar några ton torrhö, efter många års tester har vi landat på 2-3 dagars tork på fält, en gammal löspress och skulltork. Det blir alltid bra! (Men det är inte roligt att lasta ut löspressade balar för försäljning, det gör vi inte!)
Rundbalat hösilage torkar vi till knappt 30% vattenhalt före plastning. Vi har succesivt ökat 6-8-10 numera 12 lager plast. Brukar alltid bli bra numera. Har också lagt ett lager 0-32 krossgrus på upplagsplatsen, innan dess hade vi emellanåt gnagare som åt sig upp underifrån.
2019 underskattade vi den kraftiga torken. Hösilaget hade 20-22 % vattenhalt när vi balade, men det gick bra, inget vitmögel i balarna.
En kompis säljer mycket hö till krävande travstall. Förr tog han in höet löst och skulltorkade. Hade en stationär traktor + hårdpress och balade under vintern allteftersom kunderna beställde.
Numera är det mest rundbalat plastat hösilage från nysådda vallar med ren timotej.
Han är extremt kvalitetsmedveten, det behöver man vara när konsumenterna kostar hundratusentals kronor!
Gunnar i Sörby
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:00:10, 12-11-2014
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35X, MF 165, MF 550 med Bergsjö 910, BM 650 med Ålö Quicke 3260, Wain-Roy traktorgrävare

BM 4 ever (trådstartaren)

#15 » 20:51:27, 13-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Timotej i renbestånd får jag klagomål på. För grovt, för mycket strån och för lite blad.
Jag har riktigt lång erfarenhet av hö och rundbalning. Tycker nog att jag är noggrannare än dom flesta. Det är nog inte där det brister. Kan hända att jag borde skaffa mej mer kunskap i psykologi. :klia:
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se