Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Koppla elverk till elnätet

39 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera teknik här

Lateralus (trådstartaren)

#1 » 23:06:34, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta göras på ett ofarligt och lagligt sätt?

Nej, jag tror mig inte kunna tillverka el till ett bättre pris än jag köper. Problemet jag skulle vilja att lösa är att huvudsäkringarna är i minsta laget ibland. I dagsläget är de på 25 A och att säkra upp till nästa steg medför ju inte helt oväntat en extra kostnad och den känns svår att motivera för de få timmar om året som jag behöver mer ström.

En "enkel" lösning hade ju varit att skaffa ett rejält elverk, med tillräcklig överkapacitet för att köra det som kräver mycket ström. Det är i huvudsak elmotorer, så i detta fall hade jag nog behövt att ta i ordentligt. Detta blir en både dyr och utrymmeskrävande lösning.

Men den lösning som lockar mig mest är tanken på att ha ett eget litet elverk, med en kapacitet på typ 10 A per fas som är anslutet till det befintliga elnätet. Med denna lösning så borde jag ju kunna plocka ut totalt 35 A, samt få elnätets stabilitet vad det gäller att ta hand om jobbiga startströmmar och dylikt. Givetvis ska detta enbart startas i de fall när jag vet att jag kommer att behöva 25 A.

Men går det att göra på ett lagligt och ofarligt sätt? Ett par idéer har dykt upp i huvudet:

Asynkrongenerator (någon asynkronmotor som står och skräpar...) av lagom storlek. Denna drivs av en lagom stor förbränningsmotor. Gasreglaget styrs av en PI-regulator som mäter strömmen som levereras av generatorn. (ja, man får väl se till att något har koll på att generatorn går översynkront, samt lite andra skyddsfunktioner) Men vad händer vid ett strömavbrott? Vad jag har förstått så ligger man risigt till om man råkar mata nätet baklänges i dessa fall. Skulle det räcka med ett nätövervakningsrelä som får frånskilja generatorn vid en avvikelse i nätfrekvens på mer än 1 Hz?

Halvledarbaserat. En AFE-enhet har ju alla dessa skyddsfunktioner från fabrik och borde inte äventyra säkerheten för någon. Industriella varianter av dessa brukar dock inte vara billiga och är tillika svåra att kommer över på ren tur. Ett alternativ som jag funderat på är en energy hub från ferroamp ( https://ferroamp.com/sv/energy-hub/ ). Denna kan en massa saker som kan vara bra att ha; fasbalansering, effektfaktorkorrigering, men även att både ta och ge energi till elnätet! Denna är ju egentligen tänkt att användas tillsammans med solceller och/eller batterier för att sälja el, samt köpa el när den är billig och täcka upp ens egen förbrukning när elen är dyr. Men de är väldigt sparsmakade med dokumentation för hur den skulle fungera i en sån här lösning, troligtvis för att de vill sälja sina egna kringkomponenter. Jag hittar i stort sett inget om hur deras DC-buss hanteras och vad som styr begäran om vad den ska göra :myzsko:

Vad säger den samlade kunskapen på maskinisten? Finns det någon här som har gått i samma tankar?
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Martin.Eriksson

#2 » 23:23:45, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du att du ska ha elverket inkopplat på elnätet hela tiden och när de behövs dra igång det och mata ström från två källor? Alltså fasta nätet och elverket? I så fall nej det är inte ett alternativ..

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Lateralus (trådstartaren)

#3 » 23:37:59, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, nästan. Tanken är att starta elverket när det behövs. Först startas förbränningsmotorn och varvas upp till generatorns synkrona varvtal, sedan kopplas generatorn till nätet. (Det borde väl inte behövas någon infasning i och med att rotorn borde vara relativt omagnetiserad?)

Men i övrigt rätt, maskinerna matas från två källor, elverket och elnätet. Tänker mig att vilket kraftverk som helst fungerar så, förutom att de oftast är betydligt kraftfullare :mrgreen:
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#4 » 23:39:41, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att man kommer räknas som elproducent och måste följa dess regler då.
Gissar att det billigaste och enklaste är ett 30 kVA elverk fristående från elnätet som körs när det behövs.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Bergsgården

#5 » 23:55:01, 18-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

NEJ, det är INTE lagligt. Och dessutom farligt för dom som jobbar på elnätet, jag har själv gjort det, jobbat alltså:-).

Ska du ha egen kraft, ska du ha eget, godkänt, jordtag och en reservkraftomkopplare, som skiljer "ditt nät" och det vanliga nätet så det inte går att köra samtidigt. Har du funderat på vad som händer om det blir avbrott på nätet? Då kommer ALL last gå till ditt nät...blir nog jobbigt för ditt lilla elverk att mata ut flera 100 Ampere...med spänningsfall och vandrade nollspänning som resultat...i bästa fall går all dina 230v saker sönder...blir det värre tar det eld nånstans. Vill gärna höra när du förklarar det för försäkringsbolaget hur det kunde råka bli så:-)

En bättre lösning är nog att tänka på att lösa problemet i andra änden= lägre startström/förbrukning, kanske kan funka med en mjukstartare/frekvensomriktare?

1 person gillar det här inlägget.
Bergsgården
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:58:25, 11-03-2019
Ort: Lindesberg
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Projekt Minilastare. Energilösningar.

fretchi

#6 » 00:11:23, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du lust att utveckla det där med hur nollan kan vandra vid ett sånt fall av överbelastning?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Blockstens trollet

#7 » 00:51:11, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En typisk sak driva med elverk är vattenverk där är det autostart vid bortfall och frånkoppling från fast elverk vid löst elverk bryts med lås från nätet
Det där med synka in på nätet och generatorer mellan de inte hertz saktar efter så då följer den släpar med generatorn från synkningen de gamla lampa nya elecktro synk auto.
Och vid belastning kan det bli tredje överton frekvens. Men som tidigare skrivet av Bergsgården godkänt för inkoppling nät så det vet bryta vid arbete på nät.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

torbjorn_forsman

#8 » 09:23:52, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bergsgården skrev:NEJ, det är INTE lagligt. Och dessutom farligt för dom som jobbar på elnätet, jag har själv gjort det, jobbat alltså:-).

Ska du ha egen kraft, ska du ha eget, godkänt, jordtag och en reservkraftomkopplare, som skiljer "ditt nät" och det vanliga nätet så det inte går att köra samtidigt. Har du funderat på vad som händer om det blir avbrott på nätet? Då kommer ALL last gå till ditt nät...blir nog jobbigt för ditt lilla elverk att mata ut flera 100 Ampere...med spänningsfall och vandrade nollspänning som resultat...i bästa fall går all dina 230v saker sönder...blir det värre tar det eld nånstans. Vill gärna höra när du förklarar det för försäkringsbolaget hur det kunde råka bli så:-)

En bättre lösning är nog att tänka på att lösa problemet i andra änden= lägre startström/förbrukning, kanske kan funka med en mjukstartare/frekvensomriktare?


Med asynkrongenerator är det ingen risk, om den inte kan få reaktiv effekt levererad från elnätet så går ju spänningen direkt ner till noll. Det enda man måste säkerställa är att varvtalsregulatorn ser till att den inte kan rusa i det fallet.
MEN: den reaktiva effekten ger ju en ström som passerar huvudsäkringarna, så en sådan lösning är kanske inte så lyckad om det bara gäller att få huvudsäkringarna att hålla bättre.

Om man inte har tänkt kunna sälja energi till elnätet så löses problemet med bakmatning vid strömavbrott lätt med ett bakeffektskydd som får lösa ut huvudbrytaren.

Ett sätt att kringgå jordtagsproblemet är att ha sin egen anläggning galvaniskt skild från nätet med en fulltransformator. Då har man också full frihet att välja ett annat system än 230/400 V TN på den egna anläggningen om det skulle passa en bättre.

En annan lösning skulle kunna vara att göra en kombination av roterande omformare och eget elverk, så att separationen mellan egen anläggning och elnätet utgörs av en roterande axel. Denna omformare kan kompletteras med ett rejält svänghjul för att ta upp kortvariga effekttoppar (jämför s k Ilgner-omformare som användes mycket för valsverksdrift förr i tiden).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#9 » 11:08:53, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent teoretiskt, och säkert off topic. Men om vi säger att man har två elmotorer med mycket svängmassa varav den ena snurrar på. När man sedan ska starta den andra, kan den förstas svängmassa hjälpa till att starta den andra? Eller är nätet för starkt för att det ska göra någon skillnad?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Lateralus (trådstartaren)

#10 » 11:16:37, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar, kul att tråden fick fart! :grin:

Hur ser definitionen ut egentligen? Räknas jag som elproducent om jag kan producera egen el, men aldrig säljer någon el? Det blir lite klurigt i tanken för mig, jag menar en dylik anläggning skulle ju hypotetiskt kunna leverera el till nätet utanför fastigheten, men om allt fungerar som det ska så kommer den aldrig att göra det. :klia:

Torbjörn, hur blir det med den reaktiva effekten med en asynkrongenerator? Just nu känns elkraftkunskaperna lite mossiga, men det är ju trots allt åtta år sedan jag gick på högskolan och de har inte praktiserats sedan dess :klia:

Utveckla gärna fördelarna med att sätta en roterande omformare mellan sig själv och elnätet!
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Henrik_N

#11 » 11:23:34, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg ner dom där ideérna, det är som Bergsgården skriver. Alla ledarna på inkommande ska brytas, inkl jord, så det är viktigt att du har ett eget jordtag.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

v240tic

#12 » 11:31:19, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elmontører har blitt drept av bønder med eget elverk som har matet strøm ut på det offentlige nettet når det skulle være spenningsfritt for vedlikehold....
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Lateralus (trådstartaren)

#13 » 11:37:51, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oroa er inte över att jag skulle skrida till verket och göra något dumt :mrgreen: I dagsläget är jag mest nyfiken på vad som hade gått att göra i praktiken, så det är i och för sig bra att ni plockar ner mig på jorden igen :thumme:

Men en halvledarbaserad lösning? Dessa används ju idag av folk som säljer solel. Denna teknik borde ju fungera lika bra för att lösa mitt problem.
Lateralus
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:44, 15-05-2011
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#14 » 11:43:02, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Bergsgården skrev:NEJ, det är INTE lagligt. Och dessutom farligt för dom som jobbar på elnätet, jag har själv gjort det, jobbat alltså:-).

Ska du ha egen kraft, ska du ha eget, godkänt, jordtag och en reservkraftomkopplare, som skiljer "ditt nät" och det vanliga nätet så det inte går att köra samtidigt. Har du funderat på vad som händer om det blir avbrott på nätet? Då kommer ALL last gå till ditt nät...blir nog jobbigt för ditt lilla elverk att mata ut flera 100 Ampere...med spänningsfall och vandrade nollspänning som resultat...i bästa fall går all dina 230v saker sönder...blir det värre tar det eld nånstans. Vill gärna höra när du förklarar det för försäkringsbolaget hur det kunde råka bli så:-)

En bättre lösning är nog att tänka på att lösa problemet i andra änden= lägre startström/förbrukning, kanske kan funka med en mjukstartare/frekvensomriktare?


Med asynkrongenerator är det ingen risk, om den inte kan få reaktiv effekt levererad från elnätet så går ju spänningen direkt ner till noll. Det enda man måste säkerställa är att varvtalsregulatorn ser till att den inte kan rusa i det fallet.
MEN: den reaktiva effekten ger ju en ström som passerar huvudsäkringarna, så en sådan lösning är kanske inte så lyckad om det bara gäller att få huvudsäkringarna att hålla bättre.

Om man inte har tänkt kunna sälja energi till elnätet så löses problemet med bakmatning vid strömavbrott lätt med ett bakeffektskydd som får lösa ut huvudbrytaren.

Ett sätt att kringgå jordtagsproblemet är att ha sin egen anläggning galvaniskt skild från nätet med en fulltransformator. Då har man också full frihet att välja ett annat system än 230/400 V TN på den egna anläggningen om det skulle passa en bättre.

En annan lösning skulle kunna vara att göra en kombination av roterande omformare och eget elverk, så att separationen mellan egen anläggning och elnätet utgörs av en roterande axel. Denna omformare kan kompletteras med ett rejält svänghjul för att ta upp kortvariga effekttoppar (jämför s k Ilgner-omformare som användes mycket för valsverksdrift förr i tiden).



Bakeffektsskyddet får du gärna utveckla lite mer, det låter som en ganska lämplig sak här
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#15 » 14:24:22, 19-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Bakeffektsskyddet får du gärna utveckla lite mer, det låter som en ganska lämplig sak här


Ett skyddsrelä som känner av fasläget mellan ström och spänning och löser ut om den aktiva effekten går åt fel håll. Tänk dig att mätorganet är gjort som i en gammaldags mekanisk elmätare, och utlösningsmekanismen säger ifrån när aluminiumskivan börjar rotera baklänges. Numera gör man förvisso sådant med halvledarteknik istället.
Bakeffektskydd har använts sedan över 100 år i samband med stora kraftverksgeneratorer, då för att lösa ut snabbare än vad ett överströmsskydd kan göra t ex vid en allvarlig kortslutning eller ljusbåge i lindningen. Dels kan man minska lindningsskadan på det sättet, och dels minskar risken att en felaktig generator sänker hela nätet och får övriga generatorer i stationen att falla ur fas så man får ett totalavbrott som det tar tid att återställa.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se