Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ny svarv (nån gång) Blomqvist kontra andra

128 inlägg • Sida 1 av 9
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

BengtER (trådstartaren)

#1 » 07:39:16, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu verkar priserna generellt gått upp väldigt mycket så jag tänker mig inte att det blir en svarv närmaste tiden men det ger ju mer tid till att funderar på vad jag vill ha.

Det som hittills passar mig bäst är helt klart en senare Blomqvist. Max i storlek vad jag har plats med och kvalitet och stabilitet tillräckligt nära vad jag är van vid att leka med på jobbet. (Schaublin).

Emco och liknande har jag spolat för jag har uppfattat det som att det är som om de är byggda i Lego jämfört med en Blomqvist. En finare Åsbrink eller liknande klon går ju också bra och det finns väl ett par till liknande kopior.

Men jag har nyss "upptäckt" Myford. Väldigt låg spindelhöjd men det gör mig inte nödvändigtvis så mycket. Långt och smalt verkar vara dens melodi. Frågan är då mer om den är stabil, tyst och fin så den duger till precisionsjobb?

/Edit. Ändrar första inlägget med de villkor jag satt upp.
För att få kvala in på min lista för bra hobbysvarv för mindre hemmaverkstad gäller följande:

Största längd max 140 cm. (Måste ha lite marginal till Blomqvist BS600 som är 122 cm).
Minsta dubbavstånd 300 mm
Lättarbetad. Inga minigängor som man får veva som en tok. Toppslid en självklarhet.
"Tystgående" (subjektivt så klart).
Bra precision och "inget" glapp (typ). Självklart kan det bero på skick men om den är fin.
Gängsats möjlig och ska normalt sett vara standard. Nortonlåda inget måste.
Matning i längsled.
Tillförlitlig. (Blir att försöka få fram nackdelar och kända problem med resp modell)
Dubbhöjd minst 90 mm. Det är litet men det är för att Myford ska få komma med. Önskemål här skiljer ändå mycket mellan användare.
Spindelgenomföring minst 15 mm.
Vikt sätter jag inget på. Längden gör att det kan inte bli helt orimliga vikter i vilket fall. Det är ju lätt att välja bort tunga modeller om man har viktkrav.
Pris max 25 000 kr. (Något slags normalpris för om den är i gott skick och med grundläggande tillbehör).
Helst tillgänglig i Sverige och lättillgängliga reservdelar. Ebay Tyskland/Europa är OK men absolut inte längre bort.
Senast redigerad av BengtER 16:23:58, 15-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.



DennisCA

#2 » 09:34:58, 08-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle inte avfärda Emco sådär snabbt, deras maximat svarvar verkar vara hög kvalité.



Jag har själv en Rexvalter VF-118 vilket är ganska likt en Blomqvist av den äldre typen, båda baserade på South Bend 9. Jag tycker den låga spindelhöjden är en av begränsningarna med svarven, en Myford vore mkt värre på den punkten. Jag kollade på en sån och är glad jag inte köpte en sådan, Myfords brukar dessutom kosta extra bara p.g.a. märket. En Maximat super 11 skulle jag gärna uppgradera till, eller nästa modell upp av Rexvaltern, VF-140.

Myforden har iallafall en bättre tvärslid än rexvalter/blomqvist då den är plan på toppen och hela toppen funkar som referensyta och har T-spår. Tvärsliden på rexvalter/blomqvist/SB9 är mera "artistisk" utformad och det finns inget rakt på toppen man kan använda som referensyta (om man inte plockar av toppsliden) och inga T-spår för att spänna fast andra tillbehör. På min svarv är det omöjligt att ens få en mätklockas magnetbas att stå stabilt där. Avsaknaden av plana ytor är frustrerande, det är form över funktion.

Modernare Blomqvist svarvar har också mera raka och plana ytor, det är de gama South Bend 9 inspirerade svarvarna jag talar om.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

X-IL

#3 » 09:10:51, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om Blomqvist är max i storlek, vad är då max i vikt? Det finns några alternativ som jag nog skulle välja framför Blomqvist. Jag är själv frälst i Boley, en 4LE väger väl ungefär 3-4 gånger vad en Blomqvist väger med samma arbetsområde. En 5LZ som jag har väger närmare 900kg och har samma arbetsområde men inte mycket större golvytekrav. Boley säljs inte så ofta i Sverige, men när de säljs är det inte till Schaublin-priser. Ett annat alternativ som jag inte själv har rattat är Weiler vilket många verkar gilla, sen har du Habegger som är Schaublinkopior med typ samma renommé men som brukar gå lite billigare.

Jag hade en Åsbrink innan min första Boley som var en 4LE från slutet på 30 eller början på 40-talet, jag ångrade inte en sekund att jag bytte, trots äldre konstruktion och rejält med slitage var det något helt annat att ratta Boleyn. Toppsliden var ungefär av samma dimension som tvärsliden på Blomqvist/Åsbrink...
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#4 » 11:30:40, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan Tyskland vara ett alternativ ?
Holger kan säkert tipsa om var man ska kika, - vad är motsvarigheten till Blocket i Tyskland ?

https://www.ebay.de/sch/22587/i.html?_f ... w=drehbank
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-hei ... bank/k0c84

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#5 » 11:44:07, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror man ska undvika de där tyska kinasvarvarna.
Är skeptisk till Myforden pga de platta prismat. Men jag kan ha fel.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#6 » 12:03:42, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem med åtminstone den Myford som min morbror har, är kilremstransmissionen i två steg mellan motor och spindel. Eftersom det är små remskivediametrar och lagerbockarna för mellanaxeln rätt klena, så blir det problem om man använder remmar av det slag som har ett hårt ställe någonstans på varvet (stället där remmens armering är skarvad), det dunkar och vibrerar för varje varv remmen gör.
Det verkar också lite tveksamt med glidlagrad spindel, men Myfordsvarvarna var ju relativt billiga på den tiden det begav sig och budgeten tillät väl inget bättre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#7 » 12:39:20, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Blomqvist bänksvarv ( sliten ), fungerar utmärkt. Men som vanligt, för liten i bland när det behövs
Köp så stor svarv som möjligt

Tror Blomqvist svarvarna är övervärderade, dom flesta är nog mycket slitna, dom får slita ont när man ofta kör för grovt material för svarven
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Mattias Petterson

#8 » 13:24:10, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att du köper 2 svarvar, en blomqvist för mysjobben och någon större för grövre grejer. ( har själv en blomqvist till småpill och en örnsvarv till de större..)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

X-IL

#9 » 13:25:23, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidlager är dock inte nödvändigtvis dåligt, många precisionsmaskiner använde och använder det istf kullager.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#10 » 15:00:29, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Tror man ska undvika de där tyska kinasvarvarna.
Är skeptisk till Myforden pga de platta prismat. Men jag kan ha fel.


Om det var mitt inlägg du syftar på var inte min tanke nya tyska kinasvarvar, ( de kanske dyker upp överst i listningen om man klickar på länkarna jag klistrade in ?)
utan att marknaden för begagnade kvalitetsmaskiner är så mycket större i Tyskland än Sverige.
Någon nämner i denna tråd tex Weiler, som det finns ~8 st till salu på ebay.de men 0 på blocket
Emco Maximat 11 / 13 finns ett par stycken till salu
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-sor ... maximat/k0
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BengtER (trådstartaren)

#11 » 22:13:01, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid lika roligt att läsa svarvdiskussioner. De flesta som frågar brukar få samma råd, köp något stort. Jag har som sagt EN definierad plats där jag kan ha svarven så större än Blomqvist är inte aktuellt. Jag förstår ju tanken men jag lovar, jag kommer att bli nöjd med en mindre svarv. Men vad jag inte kommer att bli nöjd med det är om jag inte kan svarva fina detaljer eller måste använda hörselskydd hela tiden. Jag har ju sett en del EMCO-5:or köras på Youtube och de känns ju som skämt, eller som LEGO-byggen som jag skrev. De har ju inte ens snabbmatning utan det blir att veva och veva.... Och de låter som om lagren består av en hög med lösa kulor. Emco 8 ser lite rejälare ut men de sägs ha dyra remmar som lätt går av. Klen är den i alla fall. Emco 11 har jag inte tittat på.

Ja vikt är ju en annan sak. 900 kg är ju en aning hopplöst att hantera. Jag ska i alla fall kunna putta in den i min verkstad runt hörnet genom dörren och det låter svårt med ett ton. Fast mycket går att lösa med en motorlyft några centimeter i taget. X-IL, var det du som köpte en Boley 4LE i Katrineholm, hittade lite om det i Elektronikforumet. Ser onekligen stadig ut. Priset verkar ju vara som en Blomqvist så ja, varför inte? Min släpkärra tror jag klarar 900 kg så det faller inte på det heller.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#12 » 22:34:53, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en 5LZ köpte jag i Katrineholm, och att få in den var aningen omständigt men inte så svårt, vi rullade den på axlar och lyfte i sidled med spett och kofot.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#13 » 22:53:35, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer att kunna svarva mycket fina detaljer med Blomqvisten, men använder du matning då är det inte roligt med kugg ljudet
Se upp med lågväxeln som brukar sakna kuggar ( saknas på min ), lätt att köra sönder. Finns en tråd om detta i forumet
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BengtER (trådstartaren)

#14 » 09:27:30, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju tycka att det måste finnas många "tomtar" i stugorna som liksom jag sitter och surfar runt och funderar länge och väl på vad de ska ha för maskin. En svarv är trots allt ganska dyr och dessutom besvärligt att flytta så det är bra att välja rätt.

Kan tycka att det borde finnas en bättre lista över lämpliga svarvar beroende på behov och plats t ex. Jag har dock inte hittat någon bra sådan. Kanske slutar med att jag gör en själv :-) Skulle ju passa fint för detta forumet. Med lite hjälp här kan jag säkert få ihop en lista som är både användbar och med korrekt och tillräcklig information även om jag inte kan så mycket om svarvar. själv.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

DennisCA

#15 » 09:31:46, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästan alla svarvar även om dom är bältdrivna har väl kugghjul för matningen istället för bält, för om man inte synkar spindeln mot matningen med nånting som inte är elastiskt, så kan man få problem med noggrannheten, typ matningens hastighet kan variera om bältet töjer på sig, vilket kan resultera i gängor som inte är så bra t.ex.

Bältdriven svarv är dock tystare annars. Men bältdriven matning, finns det?

Min Rexvalter VF118 har ungefär samma avtryck som en Blomqvist, men den är kugghjulsdriven och har ganska högt ljud.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se