M lyckades faktist lösa alla problem med att få en produktions enhet på ett TC
Vi räknades i HT fabriken så det kändes bekant för mig
Bashartset kom ned till oss på täckta flag som ställde på planen utanför, de färdiga produkterna lastade vi på med
truck och ringde när flaket var fullt för hämtning. Blev också två skift så nya medhjälpare måste anställas och läras upp. Blev två personer som blivit övertaliga på sina gamla platser, en av dem hade varit dagtidsförman på LT fabrikerna och hamnade på mitt skift.
Vi fick också en ny chef då det var en omorganisation och compunderings specialisten doktor E fick det jobbet, duktig teoretiker men kunde inte mycket om att köra en linje... Det var ju en två år kvar tills jag blev gruppchef och sorterade direkt under IC chefen.
( TC hade då bytt namn till IC)
Sot hanteringen på L 602 gav problem, vi ville ju inte fortsätta ösa sot från uppskurna storsäckar i en plåt container utan ventilation som det gjort tidigare utan fick igenom att få sotet i plast fat som var lättare att hantera. Men vi fick tidvis problem med doseringen av sotet. Jag hade idéer om lösningar, tog dit svenska representanten för KoTron och diskuterade men kom inte mycket längre. Slutade med att jag åkte till vårt TC i Antwerpen som hade en liknande utrustning och inte hade några problem.
Kul sak när jag åkte ned, jag tog bussen från Bryssel och råkade säga att jag skulle till Amsterdam, varit där. två veckor innan... Buss chauffören sade att jag var på fel buss
Men jag kom rätt till slut, viste inte om TC låg på västra eller östra banken av floden och åkte till fel sida först, vi hade ju fabrik där också...
Väl där blev jag lite behandlad som kusinen från landet, de var ju de verkliga experterna tyckte de...Deras linje var visade det sig längre än våran och delade sot tillsättningen på två doserare. De körde ocks med dubbelskuvs vågar i vi med enkelskruv för det var så det alltid körs på L 602. Så väl hemma löste jag problemen genom att skifta till dubbelskruv. Jag fick min hämnd för den lite nedlåtande behandlingen ett par år senare när företaget lade ned TC i Antwerpen och flyttade den linjen till oss, blev L 603 under min
ledning... Flamskydds test kuben flyttades också ned till Stenungsund så flamskydds utvecklingen av
kabel material hamnade också i Stenungsund, jag kom ju att jobba en hel del med det framöver.