Hej och god jul på er!
Jag har nyss blivit lycklig ägare till en riktigt fin BM 35 -57 och en ålö quicke rörlastare med ryck och slit.
Jag har läst projekttrådar och inlägg om både hydraulik och ombyggnation av lastaren här på forumet och har från att vara helt hydraul-novis gått till att faktiskt fått ett grepp om vad som behövs.
Det mekaniska i ombyggnationen tror jag att jag löser rätt lätt med en köpes-trimagrind och så svetsar jag om lastarens bär-armar för att få positionen på skopan lika som innan trimakonvertering så man inte flyttar den framåt och gör den svagare.
Hydraulpumpen på denna BM 35 ser original ut och sitter med rem-drift fram även om den är eftermonterad eftersom det är en militär traktor. Det sitter stålrör till 3punkten bak. Enl. Uppgift ska pumpen flöda 24l/min och ha ett arbetstryck på 140-200bar. (Låter högt ).
Vad jag förstår så behöver jag en omkastarventil på ledningen bak till 3-punkten. Min första fråga är då att om jag har den höjd.. tappar den trycket då och sänks? Ska ha bakvikt, men den kanske man ska montera så den ger markfrigång trotts att lyften är i botten
Ska man sätta ett T- kors på returen bara? Den behöver väll ingen ventil. Den ska gå tillbaka fram till pumpen, men nu tänkte jag sätta en till tank med hydraulolja. Fast den kanske man ska sätta efter ventilpaket till lastaren? För och nackdelar där?
Skulle vilja ha snabbkoppling på lastaren så att man kan ta av lastaren vid behov när man ändå är igång och bygger.
Det är original enkelverkande lyftarmar. Trycket som man kan lägga på backen är alltså skopan och lyftarens egen vikt om jag förstår det rätt? Men om skopan lyfts då, av ojämn terräng visst håller cylindrarna emot lite i och med att det blir ett undertryck i cylindrarna då?
Jag har kollat lite på hydralkolvar och läst här. Det verkar som att en 70x40x700 kolv ska fungera. Den verkar lång nog att säkerställa att tippen finger som den ska även med lastaren höjd. Dem bör väll ge tillräckligt bra kraft i tippen också!
https://www.sagro.se/sv/artiklar/hydrau ... 0x700.html
Vad gäller ventilpaket så är jag helt grön. Ifrån ventilpaket så ska inkommande tryck och utgående retur kopplas in? Sedan mot LYFTKOLVARNA ska en enkelverkande slang som grenas mot båda lyftkolvarna anslutas? Vad gäller för ventilpaket där? När man sänker måste ju den ventilen blockera inkommande tryck, tillåta trycket att släppas ut till returen?
Mot TIPPKOLVEN ska två slangar anslutas, och där måste ju ventilpaket vara byggt så att trycket slås-på på ena slangen och den andra öppnas och går till retur? Antar att det är nå pipor i paketen som skjuts fram och tillbaka för att möjliggöra trycken att flöda och blockeras rätt. Men det blir ju olika styrningar för lyft vs tipp.
Ngn sa att denna borde fungera, bra pris. Hörde dock att paketet måste anpassas efter flöde och kolvar?
https://www.ebay.com/itm/2-Spool-Hydrau ... 0012.m1985
och joystick är något jag gärna har då detta är vad jag lärt mig köra.
Sedan har jag hört talas om flyt. På våran familjs jx80 , så håls tippen i nivå fast lyften höjs. Är detta vad man talar om? Är detta mkt svårare att få till och kanske inte så nödvändigt?
Har jag missat ngt? Ursäkta för att dra upp ännu än tråd om detta men när jag fått ordning på allt i skallen så gör jag en ritning med beskrivning som jag tänker folk kanske hittar om dom söker.
Tacksam för hjälp. God ju igen!! //Marcus
Edit. Tycker lastarkolcarna ser ut att svettas en del. Ngn som vet vart man kan hitta packboxar till dem?
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201220/f740eb60051d3ce93fd78ff4d0b8a3f5.jpg