Parallellmotståndet är till för att ta hand om spänningstoppen som spolen kan ge ifrån sig då manöverströmmen bryts. Fördelar med att ha ett
motstånd istället för en diod är att det fungerar oavsett polaritet på manöverströmmen samt att relät slår ifrån snabbare och mer distinkt än med diod, nackdelen är att manöverströmförbrukningen och värmeutvecklingen blir lite större.
Om man måste använda ett relä utan motstånd, ohmmät lindningen och sätt ett motstånd med
ungefär dubbla värdet parallellt. Se till att motståndet tål den effektutveckling det kan bli frågan om.
Litet räkneexempel: Antag att det är ett 12 V elsystem och reläspolens resistans är 114 ohm. 2 x 114 = 228 , närmaste standardvärde är 220 ohm. Spänningen kan i värsta fall gå upp till 16 V. Då blir effektutvecklingen som bekant 16² / 220 = 1,16 W. Välj ett 220 ohm motstånd som tål 2 W så är du på den säkra sidan.
Jag vill BESTÄMT avråda från att köpa märkeslösa reläer från Biltema eller andra biltillbehörsfirmor. Man måste räkna med att de är av urusel kvalitet. Plocka hellre fabriksmonterade märkesreläer från någon skrotad 90- eller 00-talsbil, välj helst reläer som har suttit i positioner där de inte har behövt göra så många manövrer under bilens livslängd, de är förmodligen i bättre skick än reläer som har använts för t ex hel- och
halvljus.