CF - då vet du inte om att hela hemsidor, fax, telefon, kan kapas, speglas, omdirigeras, så att den som tar
kontakt med det företaget som den -tror- den kontaktar, i själva verket kontaktat "piraten"...
Så, nej, man kontaktar -inte- företaget å frågar "är du kapad"...
Det är som att fråga tjuven, är det du som stal...
Du vet redan svaret på det.
Du missade helt och hållet -att- jag -gjort- min hemläxa!
Jag kontrollerade i min omgivning om -andra- också fått utskicket. Av dem på min gata var det bara jag som fått det...
Av samtliga som jag kontaktade så kände ingen av dem till någon som fått det.
=> slutsats: Något är FEL!
I det läget bör man i första hand se till att polisen är informerad och insatt i, för att spara utredningstid!
Det andra man gör är att -personligen- -besöka- huvudmannen, dvs Kommunen, dvs Kommunkontoret.
De har varit NED RINGDA hela förmiddagen om detta!
När jag beskrev hur jag -tolkar- säkerhetsupplägget på så fick jag en bekräftelse på att mitt antagande är nära sanningen; dvs att känsliga uppgifter ss personnummer och fastighetsdata är bakom en "spärr" som låses upp när kundnumret (klienten) kontaktar Idata - alltså, är antagandet att annan kan vara intresserad av att samla -dessa- känsliga uppgifter ett helt korrekt antagande!
Delansvarig på kommunen beskrev -vad- som hänt och insåg vidden av konsekvensen av att sköta kommunikation bristfälligt...
En medarbetare hade fått för sig att "stressa" in uppdaterade avläsningar inför införandet av den nya VA taxan som kommer att ske i januari... ALLT den hade behövt göra var att informera om detta, så hade alla sluppit denna soppa!
Soppan har dock uppvisat en allvarlig svaghet hos polisen! Och -det- är det som hör hemma i denna tråd. Vägran att ta emot anmälan/rapport.
Ser man till kommunens agerande... så... de ska höja taxan... det har varit en -blöt- och -skitig- höst... det har används ovanligt mycket vatten för fordonsrengöring mm sedan avläsningen i september...
Man skall ändra antagen förbrukning baserat på 2 månader?!...
Hm... 2 månader med ovanligt hög förbrukning... 2 månader med mycket regn som leder till ökade kostnader för kommunen gällande dagvatten (regnvatten på gator och torg som samlas in och köps upp av Käppala Reningsverk)... hm... Nog en kennel begraven i denna historie!
Små fel kan leda till stora konsekvenser.
Kommunen kan gott fortsätta bli nedringd för denna tavla!
Polisens agerande är oroväckande, för att inte säga alarmerande! Det är stor skillnad på att sätta igång utredning vs ta emot rapportering för ev., agerande. Mycket stor skillnad... kändes verkligen som "å hur mycket kostar det för att ni skall skriva ned en kort rapport om detta?" !
...man kanske skulle sagt att är orolig för kommunens varg?... (såg en räv på min tomt för ett par nätter sedan - inte sett räv inne i byn tidigare (>>40 år)... lätt att "misstagas" för varg... är ju "okunnig"... yvig svans, spetsig nos, färger gick inte att se för mig i mörkret...).
CF - det var -förr- när vi hade Televerket, som det var nästan omöjligt att "kapa" telefoner och fax. Idag är det -internet telefoni- och -den- är "bus enkel" att kapa, spegla, omdirigera, osv, dessutom så spelas ALLTID SAMTLIGA samtal in, oavsett vad den i andra änden påstår... Därför är det -fel- att i första hand kontakta den det rör sig om. Man måste säkra sin egen rygg (juridiskt skapa ett spår om att man vidtagit åtgärder mot möjligt brott), sedan kan man gå vidare (precis som jag gjorde). OM man petar själv i när polisen har en utredning eller skall inleda utredning så kan ens eget agerade förstöra arbetet för polisen och därmed skydda brottsling.
Att det nu visade sig vara ett klantigt kommunalt agerande, visst, det anade vi väl alla, men när händelserna avviker så mycket från normalen, då är det bättre att reagera och agera utifrån uppsåtsscenario.
Som sagt... hade det rört sig om varg, då hade det varit annat ljud i skällan!