Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Man undrar vad som driver prioriteringen i polisarbete?

375 inlägg • Sida 24 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

dc_lindberg

#346 » 19:05:36, 06-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sverige påstår sig vara en rättsstat... jag har "testat" dess funktioner då o då under många år, och kan konstatera att utvecklingen ser lovande ut. Snart känner jag mig som åter hemma i Sovjet.

Makt korrumperar. Det är normalen för makt. Många försök har gjorts genom tiderna för att komma tillrätta med detta, men "mot dårskapen kämpar även Gudarna förgäves..." . Det senaste riktigt tuffa försöket i Sverige var Karl den XI 1655-1697. Han införde även folkräkningen (1684) den rackarn!...
Men så, efter en tid, så återgår allt till det normala igen ;-)

I mitt område så fick jag igår veta att man hade utrymme att avdela 3-4 patruller för att hjälpa en stackars blondin som... hm... ökänd knakare drar en vals o vips finns minst 10 poliser tillgängliga för att trakassera en intet ont anande person som var måltavlan för det som blondinen påstod sig för att ha varit utsatt för (det var alltså blondinen som gav sig på en annan person i verkligheten...). Mytomani mm
Till sådant har pliten resurser, men när en enskild drabbas av "vardagsbrott"..."var god vänta" - "brott går uppenbarligen inte att utreda"...
Inser inte pliten hur de förlöjligar sig själv?
Fast... jag tror inte polismannen på fältet själv får välja vad att ingripa på... så det är som alltid en "lednings fråga"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg

#347 » 23:04:54, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det damp ned ett inläsningskort från Idata idag, långt efter posten passerat min brevlåda.
Distributören är Post Nord.

Bara jag på min gata har fått... ett par andra som jag känner i byn har fått...
Skall vara idata tillhanda 7/1... men... förra vattenavläsningen skulle ju vara dem tillhanda 16/10 ju!...
ALLT ser korrekt ut på utskicket, bortsett från att:
a) förra avläsningen var för 2 månader sedan... kommunen har inte avläsning varannan månad!...
b) utskicken sänds -alltid- i mycket god tid (6-8v före de skall vara inlämnade senast)...
c) 14 dagar, över en långhelg, jul och nyår ?!... förekommer inte!...
d) alla har inte fått det... sänds som grupputskick på postnummer!... alltså skulle mina grannar också fått det, men de har det inte...

Ringde 11414 - DUMT... nå väl, efter 30min och två samtal kom jag fram.
Mottagnade vad -civilanställd- på anmälningscentralen. Det VÄGRADE att ens notera samtal och ämne, än mindre upprätta anmälan om misstanke om möjlig kapning av företaget idata. Fullständigt totalt okunnighet om hur man går tillväga för att "ta över" företag och hur man får fram "låsta" uppgifter ur kunddatabanker!!!
Jag bad att få tala med -polis- juristutbildad - de VÄGRADE och hänvisade till anmälningscentralen där utbildade civilanställda sitter.

Mao - även om man kommer på, försöker och anstränger sig, så VÄGRAR polisen att ens ta emot rapportering...

Som sagt... vad -är- den polisiära prioriteringen?
Att jaga efter de som de -tror- jagar varg, ja si -då- finns det resurser! Men när det gäller att jaga verkliga, äkta, brottslingar, då tycks resursbristen plötsligt bli ytterst betydande...

Någon annan som drabbats av mystiskt utskick från Idata senaste veckan/dagarna?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Claes Folkesson

#348 » 23:13:50, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC borde det inte vara enklare att kontakta Idata och kolla om dom skickat ut nåt extra utskick till dig av någon anledning än att kontakta polisen?
Borde väl vara Idata som isåfall anmäler om det inte står rätt till?
God Jul:-)
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Mats i Myrhult

#349 » 23:32:43, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs Stefan Holgerssons rapport från 2018 om polisen. Om du törs!
https://t.co/iOAvVs7c46?amp=1
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Michael Meier

#350 » 10:35:37, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det damp ned ett inläsningskort från Idata idag, långt efter posten passerat min brevlåda.
Distributören är Post Nord.


Varför inte nappa på frågan, tycker det är viktigt att bibehålla vaksamheten !

när man vet svaret på frågan kan man säga hur världen ska bete sei.. innan dess tycker jag vi ska haka på frågan.

På dina papper lär det finnas någon form av kontaktuppgift för dei som användare, på websidan är det mera utformat för kund, och du är ingen kund hos Idata i reell bemärkelse, såklart finns du med i deras register som fastighetsägare via kommunens VA avdelning.

Nå, Idata har skickat VAD till dei ?

dc_lindberg skrev: Bara jag på min gata har fått... ett par andra som jag känner i byn har fått...
Skall vara idata tillhanda 7/1... men... förra vattenavläsningen skulle ju vara dem tillhanda 16/10


Skickar du in insamlade uppgifter per brev eller över internet ? (med andra ord, är du som kund särställd eftersom du kör via en annan kanal) dvs, kan du jämföra dei med andra kunder?



idata skrev:AVLÄSNING AV VATTENMÄTARE
Här kan du snabbt och enkelt registrera in avläsningen av vattenmätaren i stället för att skicka in självavläsningskortet med post. Du börjar med att logga in med de inloggningsuppgifter som finns tryckta på självavläsningskortet och därefter matar du in mätarställningen.


Bild

idata skrev: IDATA Mätaravläsning är ett helhetskoncept som syftar till att minimera både arbete och kostnader. Kort beskrivet fungerar det så att IDATAs kund, Kommunen/VA-avdelningen eller energibolaget, sänder en fil innehållande de avläsningskort som ska skickas ut. Vi producerar och distribuerar korten och hanterar därefter även svaren varefter vi slutligen levererar en fil innehållande de mätarställningar era kunder lämnat. Ställningarna är klara att läsas in i verksamhetssystemet och självklart anpassar vi den fil vi levererar efter det verksamhetssystem ni har.


idata skrev: Det främsta skälet till att vi kan göra detta till en avsevärt lägre kostnad än energibolagen/kommunerna själva är att vi byggt upp ett antal svarsmöjligheter som samtliga är billigare än svarspost. Vi har en webbsida till vilken vi tar emot över hälften av samtliga mätarställningar som kommer in. Webbsvar tillsammans med möjligheten att lämna mätarställningen via telefon eller fax har gjort att vi ofta halverar våra kunders kostnader för svarspost.


idata skrev: Mätaravläsning är kompatibelt med samtliga verksamhetssystem för VA/el på den svenska marknaden. Nytt är att IDATA Mätaravläsning även går att kombinera med system där kunden ges möjlighet att lämna sin mätarställning direkt på den avsändande VA-avdelningens/kommunens egen hemsida - i sådana fall hanterar vi enbart de svar som kommer via telefon, fax och post. Mer än var tredje svensk kommun kör idag IDATA Mätaravläsning då fler än 100 kunder köpt lösningen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#351 » 13:09:41, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

CF - då vet du inte om att hela hemsidor, fax, telefon, kan kapas, speglas, omdirigeras, så att den som tar kontakt med det företaget som den -tror- den kontaktar, i själva verket kontaktat "piraten"...

Så, nej, man kontaktar -inte- företaget å frågar "är du kapad"...
Det är som att fråga tjuven, är det du som stal...
Du vet redan svaret på det.

Du missade helt och hållet -att- jag -gjort- min hemläxa!
Jag kontrollerade i min omgivning om -andra- också fått utskicket. Av dem på min gata var det bara jag som fått det...
Av samtliga som jag kontaktade så kände ingen av dem till någon som fått det.
=> slutsats: Något är FEL!
I det läget bör man i första hand se till att polisen är informerad och insatt i, för att spara utredningstid!


Det andra man gör är att -personligen- -besöka- huvudmannen, dvs Kommunen, dvs Kommunkontoret.
De har varit NED RINGDA hela förmiddagen om detta!
När jag beskrev hur jag -tolkar- säkerhetsupplägget på så fick jag en bekräftelse på att mitt antagande är nära sanningen; dvs att känsliga uppgifter ss personnummer och fastighetsdata är bakom en "spärr" som låses upp när kundnumret (klienten) kontaktar Idata - alltså, är antagandet att annan kan vara intresserad av att samla -dessa- känsliga uppgifter ett helt korrekt antagande!

Delansvarig på kommunen beskrev -vad- som hänt och insåg vidden av konsekvensen av att sköta kommunikation bristfälligt...
En medarbetare hade fått för sig att "stressa" in uppdaterade avläsningar inför införandet av den nya VA taxan som kommer att ske i januari... ALLT den hade behövt göra var att informera om detta, så hade alla sluppit denna soppa!
Soppan har dock uppvisat en allvarlig svaghet hos polisen! Och -det- är det som hör hemma i denna tråd. Vägran att ta emot anmälan/rapport.

Ser man till kommunens agerande... så... de ska höja taxan... det har varit en -blöt- och -skitig- höst... det har används ovanligt mycket vatten för fordonsrengöring mm sedan avläsningen i september...
Man skall ändra antagen förbrukning baserat på 2 månader?!...
Hm... 2 månader med ovanligt hög förbrukning... 2 månader med mycket regn som leder till ökade kostnader för kommunen gällande dagvatten (regnvatten på gator och torg som samlas in och köps upp av Käppala Reningsverk)... hm... Nog en kennel begraven i denna historie!

Små fel kan leda till stora konsekvenser.
Kommunen kan gott fortsätta bli nedringd för denna tavla!
Polisens agerande är oroväckande, för att inte säga alarmerande! Det är stor skillnad på att sätta igång utredning vs ta emot rapportering för ev., agerande. Mycket stor skillnad... kändes verkligen som "å hur mycket kostar det för att ni skall skriva ned en kort rapport om detta?" !

...man kanske skulle sagt att är orolig för kommunens varg?... (såg en räv på min tomt för ett par nätter sedan - inte sett räv inne i byn tidigare (>>40 år)... lätt att "misstagas" för varg... är ju "okunnig"... yvig svans, spetsig nos, färger gick inte att se för mig i mörkret...).

CF - det var -förr- när vi hade Televerket, som det var nästan omöjligt att "kapa" telefoner och fax. Idag är det -internet telefoni- och -den- är "bus enkel" att kapa, spegla, omdirigera, osv, dessutom så spelas ALLTID SAMTLIGA samtal in, oavsett vad den i andra änden påstår... Därför är det -fel- att i första hand kontakta den det rör sig om. Man måste säkra sin egen rygg (juridiskt skapa ett spår om att man vidtagit åtgärder mot möjligt brott), sedan kan man gå vidare (precis som jag gjorde). OM man petar själv i när polisen har en utredning eller skall inleda utredning så kan ens eget agerade förstöra arbetet för polisen och därmed skydda brottsling.
Att det nu visade sig vara ett klantigt kommunalt agerande, visst, det anade vi väl alla, men när händelserna avviker så mycket från normalen, då är det bättre att reagera och agera utifrån uppsåtsscenario.

Som sagt... hade det rört sig om varg, då hade det varit annat ljud i skällan!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#352 » 13:42:53, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågeställningen löst från din sida alltså?
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Holger

#353 » 15:02:07, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man tar ett tidigare brev från idata och kontaktar dem med den informationen. Man kan ju jämföra kontakt-tel osv

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Claes Folkesson

#354 » 16:49:12, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok DC , jag kan ändå tycka att en polisanmälan är omotiverad i detta fall.
Och jag har inte bott under en sten under hela datorns utveckling, inte så stor sten iallafall.
Har ju som tur är borrad brunn så slipper ju en risk att bli lurad åtminstone.
God Jul!

2 personer gillar det här inlägget.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Joe

#355 » 17:48:03, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta sidoäventyr kanske borde brytas ut till en egen (samlings)tråd?
Bild
Originalets URL: https://farm4.staticflickr.com/3299/3503448168_55c5acb80c_o_d.gif

5 personer gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

dc_lindberg

#356 » 23:31:31, 23-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe - vi alla har våra väderkvarnar vi kämpar mot.
Den vanligaste lär vara HSB ;-)

Poängen i mina inlägg var "hur prioriterar polisen".
Som CF mycket riktigt påpekar - det var inte läge för en polisanmälan per se. Men, polisen -borde- gjort en notering om att händelsen som sådan - då den -skulle- kunna varit skarp. Noteras skall också att det är polisen själva som gått ut med upprepade varningar sista månaden om diverse kreativa dumheter på och med nätet... Polisen har också manat och uppmanat och rått att vi -ska- agera kraftfullt och resolut vid misstanke om internet händelser, för att de skall kunna handlägga så tidigt som möjligt för att kunna om möjligt få fast...
Och så beter de sig så här?!...
Som trådens rubrik - man undrar hur de prioriterar... hade det rör sig om varg (som är trådens kärna), ja si då hade de rykt ut med tjutande sirener och blinkande blåljus med pistolerna dragna och osäkrade!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

e_pettersson

#357 » 18:29:57, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Industrimannen frikänd. Fanns inga vettiga bevis alls när allt kom omkring...
Nu börjar det spännande!
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#358 » 18:43:55, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

e_pettersson

#359 » 20:45:18, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastm ... karl-hedin

Tunga bevis det var frågan om. Resurser tycks det bevisligen finnas i överflöd.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

SK Racing

#360 » 10:06:42, 22-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om domen vinner laga kraft så hoppas jag att herr Herdin stämmer ett antal personer o yrkar på ordentligt skadestånd från samtliga.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se