Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Ny svarv (nån gång) Blomqvist kontra andra

128 inlägg • Sida 7 av 9
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Toost

#91 » 18:23:07, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:För att fortsätta på avdelningen snabbfäste (som ju är ett intressant tillbehör till svarv) så finns ju denna på tradera
https://www.tradera.com/item/301891/435 ... -12-mm-max

Säljaren skall enligt en kompis ha prisvärd kvalite på sina verktyg. Men är det någon som har satsen och vet om den
Är OK
Passar på en Blomqvist



Jag köpte ett snabbfäste från Automatic Production / Automatic Jetshop ,det ser nästan identiskt ut mot det på tradera.
Det jag köpte kan INTE rekommenderas dessvärre.
Det ser fint ut på utsidan med alla ytor slipade , härdat stål, lovande men
dessvärre är de osynliga ytorna både grova och såriga, vilket jag gissar är orsaken till att stålhållarna vibrerar loss vid svarvning om man inte drar åt av &%#.
Det finns en liten skillnad på den dragande kolven mellan traderafästet och det jag köpte, min är helt rund medan den på tradera är avfasad.
Kolla med säljaren hur ytorna ser ut invändigt, är ytorna slipade eller åtminstone finsvarvade bör det funka.
Dennis synpunkt på att han vill tillverka egna hållare, tycker jag faller på priset på ett löst stålfäste är ~350 kr styck
förutsatt att det funkar bra alltså.

Bild
Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Toost

#92 » 18:53:33, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#93 » 19:17:33, 18-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker 350kr är mycket pengar.... Vill man ha cirka 10 st (jag skulle inte ha några problem att ha 10 dedikerade hållare nu) blir det 3500kr, det är mera pengar det och för mig inte en summa jag enkelt kan undvara bara sådär, speciellt med tanke på hur många andra verktyg som man behöver, kön är lång och inte ens halvfylld. Att lägga pengar på stålhållare är inget som går för sig i min värld.

Och kan man tillverka egna så har man möjligheten att tillverka lösningar som är helt skräddarsydda för ens behov. T.ex. till detta lättringsverktyg har tillverkaren gjort en egen hållare så det monteras direkt på stålhållarfästet. I stället för att behöva ta en stålhållare som mellanting.

Bild

Eller tänkt att man kan tillverka en egen hållare med morse kona i så man kan montera borrchuckar i svarven och använda matningen för borrning. Eller andra helt egna lösningar. Det är bara för bra och billigt att ge upp.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

BengtER (trådstartaren)

#94 » 20:35:07, 20-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Verkar finnas en Boley 5LZ till salu nu, men säljaren svarade i en köpestråd så vet inte hur det blir.

EDIT: Det finns också i Tyskland för 1700€ ca, vilket fraktat till Sverige kanske blir 25000? Det skulle jag nog vara beredd att betala för en OK Boley 5LZ. Jag själv betalade betydligt mindre men har då fått plocka ihop den från delar som låg utspritt över ett lager, och tillverkat en del egna skruvar, oljenipplar etc. Det man allra helst vill ha är en med semiautomatisk gängning, där sitter det brytare på baksidan som definierar start/stopp och det enda operatören gör är att mata in stålet med den mycket speciella gängstålshållaren. Men det går givetvis lika bra utan dessa grejer.


Har varit upptagen hela helgen och inte hunnit följa upp men var hittar du dem? Jag hittar ingen Boley någonstans.

QV_ skrev:men vad betyder 52-4900/255-2400?

Ingen aning. Jag måste skrivit fel. Lägsta hastighet ska vara 52 eller 105 och högsta 1400 eller 2800 beroende på motor. Men jag såg en som skrev 52-2400.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

X-IL

#95 » 08:48:34, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtER, jag skickar länk med PM
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#96 » 11:00:56, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DennisCA skrev:Jag tycker 350kr är mycket pengar.... Vill man ha cirka 10 st (jag skulle inte ha några problem att ha 10 dedikerade hållare nu) blir det 3500kr, det är mera pengar det och för mig inte en summa jag enkelt kan undvara bara sådär, speciellt med tanke på hur många andra verktyg som man behöver, kön är lång och inte ens halvfylld. Att lägga pengar på stålhållare är inget som går för sig i min värld.

Och kan man tillverka egna så har man möjligheten att tillverka lösningar som är helt skräddarsydda för ens behov. T.ex. till detta lättringsverktyg har tillverkaren gjort en egen hållare så det monteras direkt på stålhållarfästet. I stället för att behöva ta en stålhållare som mellanting.

Bild

Eller tänkt att man kan tillverka en egen hållare med morse kona i så man kan montera borrchuckar i svarven och använda matningen för borrning. Eller andra helt egna lösningar. Det är bara för bra och billigt att ge upp.


Du har naturligtvis helt rätt i det du säger förutsatt att den egna tiden är både tillgänglig och "gratis".
Man har ju dessvärre inte hur mycket tid som helst tillgängligt och hur lång tid tar det mig att tillverka ett stålfäste med mina tillgängliga maskiner, inklusive förberedelser, riggning, städning och eventuellt nya verktyg som krävs , jag skulle tex behöva åka och köpa råmaterialet nånstans som första steg. Nånstans i denna härva har jag nog personligen passerat värdet av 350:- /styck.
De Toolfix #0 som sitter på min Emco V10 kostar 1500:-/styck...

( Ps. Annonsera INTE på blocket att ni vill köpa stålhållare, det ringde 4 olika bedragare inom timmen efter att jag satt ut annonsen...)
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA

#97 » 13:08:18, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag kan inte räkna att tiden kostar då detta är en hobby jag uttryckligne har för att spendera tid på. Verktygen som krävs är inget utöver det vanliga som behövs för allmänt fräsande, det mest specifika jag kan tänka mig är en dovetail-cutter men jag har flera syften för en sådan så den är inget specialverktyg heller.

Jag har flera bitar med stål som passar att göra stålhållare av. Jag köpte cirka 100 kilo metall för 300:- för något år sen från en maskinverkstads överlopssbitar. Sen letar jag på skroten också då jag slipper dit. Så materialet ligger i hyllorna redan. Det är helt standardmaterial som man annars plockar på sig oavsett något specifikt projekt. Det är fördelen med t.ex. Bergström och Aloris hållare, dom är så enkla att det mesta material man samla på sig kan funka.

Det är en del av själva syftet för mig, att inte köpa grejer och komma undan så billigt som möjligt och även att återanvända resurser, att bygga egna saker är ett utmärkt vis för mig att spara pengar och samtidigt utveckla min kunskap och kompetens. Nån som har det som business eller andra målsättningar har kanske annorlunda värderingar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Frasse383

#98 » 15:14:40, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en hel del sökande kom jag över en beggad men nästan oanvänd kinasvarv förra sommaren. Det har det något intetsägande namnet BL250G. Har sett några skymta förbi på Blocket men dom försvinner fort för c:a 15.000 kr (oftast inte så mycket tillbehör med).

Jag är en "kontorsråtta" och har i princip inte svarvat tidigare så jag lär mig efter hand. Är absolut ingen expert på olika fabrikat, så jag är verkligen en lekman. Utifrån mitt hobby-perspektiv funkar den jättebra, men det var en höjdare när jag investerade i snabbfäste och DRO på längd- och tvärmatning. Att svarva nåt med typ 3/100 precision har jag klarat av, men det krävde noggrant mätande. Jag gillar Norton-låda och matning både på längd och tvären.

Om det är nån som har erfarenheter av den så kommentera gärna! Det finns -även nån tråd om en BL250G här på Maskinisten.

Lite fakta:
Dubbavstånd 500 mm
Dubbhöjd 125 mm
Spindelgenomgång 26 mm
Längdmatningar 0,03-0,275mm/varv
Spindelhastigheter 80-1600 rpm
Motoreffekt 3-fas 400V 0,75 kW
Dimensioner LxBxH 1160x640x650 mm
Vikt, netto 145 kg


Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Frasse383
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:46, 06-05-2019
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#99 » 21:35:04, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser så där härligt kinesisk ut, kul att du lyckas uträtta något med den.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Frasse383

#100 » 18:23:39, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Ser så där härligt kinesisk ut, kul att du lyckas uträtta något med den.

:grin: :grin: :grin: Jag kanske inte vet bättre..... :grin: :grin: :grin:
I våras fick jag dock tag i en mindre fräs, en svensk. Mattson & Zetterlund VF600. Det känns rock solid i jämförelse, så jag börjar kunna tänka mig hur en "riktig" svarv skulle kännas. Men som sagt, för mina behov funkar den ändå tämligen bra.
Frasse383
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:46, 06-05-2019
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#101 » 20:28:10, 27-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis, en Mattsson & Zetterlund har stått på min önskelista länge..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BengtER (trådstartaren)

#102 » 12:18:23, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kommit en bit på min lista nu. Har de flesta data på flera av maskinerna och tror jag benat ut en del om Blomqvistvarianterna. Standard/Master/Universal samt äldre modeller.
Har allting i en Excelfil men här är en snabbsummering:

Blomqvist "äldre" (Serienummer ca 1774)
Blomqvist "nyare" Standard/Master. (Serienummer ca 3174). Finns med och utan Nortonlåda, 2 motoralternativ och två olika dubbhöjder (115/140)
Blomqvist Universal. Steglös drivning.

Colchester Bantam 1600. Tyngre än Blomqvist (445 kg). Bara 1600 rpm. Äldre (nr 800) är hälften spå snabba.

Boley 5LZ. Väldigt fin maskin men något stor. För stor för mig tyvärr. Väger mycket mer än Blomqvist 880-950 kg

Boxford VSL 500. Förhållandevis lätt maskin, 300 kg. Lite knepiga ellösningar.

Myford (Super 7, ML7R och ML10). Liten men ofta fin. 102 kg

Emco Maximat V10 och Super 11. Första från Emco som kan anses nå upp till Blomqvistnivå. Kan finnas med frästillsats.

Profila IP611. Troligen rysk. Mycket ovanlig. Hög hastighet.

Åsbrink BS II. Förekommer (åtminstone i ett exemplar) ombyggd med Nortonlåda. Ca 200 kg.

Övriga Southblendkopior där jag inte har så mycket data:
Storebro GW, Norbeck SB45, Rexvalter VF-118 (högljudd).

De flesta av dessa skulle fungera fint för den lilla verkstaden med plats för bara 140 cm. Myford har låg höjd men den är också kortast och kan vara perfekt för den som har väldigt lite utrymme. De äldre Southblendkopiorna saknar ofta Nortonlåda vilket sällan har så stor betydelse men de kan ha andra nackdelar jag inte hunnit reda ut. Rexvaltern t ex som låter otrevligt mycket går bort för mig. Boxford kan vara helt OK, speciellt om den redan är ombyggd med mindre enfasmotor.

2 personer gillar det här inlägget.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

BengtER (trådstartaren)

#103 » 06:43:40, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nämna att de data jag har på alla svarvar är
Dimensioner
Vikt
Dubbhöjd (center över bädd)
Spindelgenomföring
Motoreffekt
Varvtal
Det tar tid att leta fram uppgifter så jag nöjer mig med de här uppgifterna. Listan är nu så komplett att den duger för ändamålet. Enklaste sättet att visa resultatet kanske är att klippa isär den i ett antal bilder och publicera här.
BengtER
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 16-10-2020
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Min nya ögonsten, Lorch LAS.
I övrigt metallfräs och ett antal snickerimaskiner.

David, Luleå

#104 » 14:33:59, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

det går att skriva ut som pdf-dokument och lägga upp. Är inte 100 på hur man gör. Men har sett trådar med en pdf-länk man kan klicka på.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

David, Luleå

#105 » 14:35:10, 31-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla kinamaskiner det talats om. Har du utelämnar dem ur listan av någon särskild anledning? Eller anses de inte värda att ta upp?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se