Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Mysko maskindetaljer - eller verktyg [Svar, antik lagerbock]

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera teknik här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 16:03:39, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Det är bättre att skapa en ny tråd" säger moderatorerna. Och eftersom jag inte vet om detta är ett verktyg eller en maskindetalj eller kanske inte alls hör till någon av de kategorierna så blir det en ny tråd.

Jag besökte gamla fadershuset och plockade lite i lämningarna av snickeriverkstaden. HSB blev förtjust i ett par "Ljusstakar". En av dem visas här nedan:


Bild

Jag tog med två av dem (så det skulle kunna bli en adventsstake). Men det blev lite skrymmande så i stället började vi fundera vad var vi hade släpat hem till Pörtet. Vi ser inga märkningar på dem och har inte kommit nån stans. Det närmaste vi kommit är att det kan ha hört till en remtransmission. Men fattar i så fall inte hur.

Så nu ber vi Maskinisterna om hjälp.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



JPEG

#2 » 18:45:39, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställbar lagerbock till taktransmission SKF

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Berntson

#3 » 18:49:25, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske nåt som suttit i taket med axlar och remskivor på när man hade en motor eller vattendrift till många
maskiner?

1 person gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

skogsgurra (trådstartaren)

#4 » 19:06:20, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dina är mycket snyggare. Och kompletta med lagerhus. Utan lagerhus var det inte så lätt att förstå.

Då var den gåtan löst. Det satt ett par axlar i taket och på dem satt det remskivor. En nollskiva och en drivskiva. Axlarna drevs av en likströmsmotor, som Berntson säger. Den var från runt 1920. Men det var mörkt och dammigt där uppe så jag har inget minne av att dom såg ut så där.

Det blev trefasmatning så småningom och då satt det en motor på varje maskin. Det betraktades som ett oerhört slöseri.

Det står ju SKF under rosten och skiten! Det syns knappt i halvmörkret i källarn. Men när jag kollar bilden (blixtljus) så syns det ju tydligt.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Berntson

#5 » 20:01:46, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sandvik i Sandviken hade kvar axlar i taket för kanske 20år sen i en gammal verkstad,vet inte hur det ser
ut idag, besökte avdelningen som säljare.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

QV_

#6 » 20:10:06, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du, kvinnor så fort de ser en hålighet så skall det ner en blomma där.
Tydligen ljus om hålet är litet.

Polaren hade en ny förklaring på HSB. Han som betalar....

Fast man kanske inte skall klaga över kvinnor och håligheter.
Det finns ju något med män och hål också....
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

skogsgurra (trådstartaren)

#7 » 21:09:51, 26-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska absolut börja använda den nya definitionen på HSB. Jag tar jämställdhet "på största allvar".

"Det finns ju något med män och hål också...."
Det där förstod jag inte riktigt?
Aha! Du tänker på om man får punka! Ja, visst är det förargligt. Men det får HSB fixa. På nåt sätt...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

JPEG

#8 » 00:54:12, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild säger mer än ord... Här framgår lagerbockens justermöjligheter bättre. Måste ha varit knepigt att få de långa axlarna att linjera något så när i byggnader av trä, som förmodligen rörde sig med årstiderna.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

skogsgurra (trådstartaren)

#9 » 07:14:08, 28-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer nog väldigt bra det.

De tidiga kullagren utsattes för stora krafter när inte bara byggnaderna utan även lermassorna, som de stod på, i Gammelstaden mer eller mindre flöt omkring utan styrsel. I Surte och Tuve gled stora områden ner i Göta älv. Det gjorde att lagren belastades långt utöver vad de var tänkta att klara av. Sven Wingquist löste problemet med uppriktningen genom att konstruera det sfäriska kullagret. Det klarade snedställning på någon eller några grader och livslängden på lagren ökade.

SKF grundades på Wingquists konstruktion och då måste man tro att de här lagerbockarna faktiskt var avsedda för sfäriska kullager eftersom det var det SKF tillverkade och blev stora på. Senare tillverkade de också spårkullager och sfäriska rullager. Troligen för att det var där den riktigt stora marknaden fanns.

Jag satt några perioder runt millennieskiftet på "Kulan" i Säve och då var det mycket snack om det nya CARB-lagret. Det kunde också ta upp axiell förskjutning (utöver vinkelavvikelser) och betraktades på den tiden med viss skepsis. Jag tror att det fortfarande används i pappersmaskiner där det blir ganska mycket termisk utvidgning i torkpartierna.

Det känns lite snopet att ha hittat delar av SKF:s första grejer - och att inte ha en aaning om vad det var. Nu vet jag!

Någon som vet hur det gick med CARB? Flip eller flop?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se