Hittade inte den du skriver om.
Se nedan pdf.
...nu har jag kört med vanlig gammaldags
laddare +
timer.
Det har fungerat utan problem, oavsett; syrabatteri, slutet
batteri, Gelbatteri eller AGM batteri. Har inget litium, så om de vet jag inget.
Stilla undran... massa olika inställningar, programmeringar, elektronik i överflöd, osv etc - men... laddar de batteriet bättre än försiktig
ström från en gammaldags laddare som man styr med en vanlig timer?...
Den "smarta" laddaren som jag köpte av Biltema kräver att man "startar" den... och när den sedan laddat fullt... då måste man start om den för att den skall fylla på det som spontanladdatsur... å hur -smart- är det?!... en gammaldags laddare, med timer, pytsar i vad jag beställer under den tid jag beställer. Hade en VW buss stående med 4A 15min/dygn i många år... bussen rostade sönder, startbatteriet var i prima kondition. Dito med min VW T4 - den står med 0.7A mest hela tiden pga krypströmmar någon stans - startar direkt oavsett hur många månader det går mellan starterna. Nordbatt 90Ah och ngt på liknade antal Ah, båda service fria syrabatterier.
osv etc
Ser liksom inte var "förträffligheten" med "smarta" laddare finns någonstans... Vad är det jag missar?
Infon från tillverkare (se bl.a. pdf nedan) ger inte substans i svar...
Är du nöjd?
Vilket är resultatet?
Vad skiljer redan nu mot C-tek (C-tek = Ladac + PulsoTronic. Såldes på 90-talet från KGK i Sollentuna o har sedan hamnar i Norge (om jag lärt mig rätt). Ladac = svindyra, satt bl.a. på SL-bussarna. Puls-O-Tronic var "leksaker" med pulserande laddning "surge" (tilltagande styrka) funktion. Tyckte en timer nog kunde göra del av dessas "elektroniska underverk" - o det var precis det jag fann; dvs att pulserande laddning gav bättre laddning (=bättre "fyllt" batteri).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.