Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Teknik

Elhandverktyg kvalité skillnad

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera teknik här

Trigon

#46 » 22:21:13, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När 36V tigersågen nästan var ny var jag på ett jobb där det skulle sågas och rivas mycket. På nåt vis blev det knas så den kortslöt batterierna. Jag hann paja 5 av mina egna och en kollegas batterier innan jag insåg att sågen inte var som den skulle. Det tog lite tid men tillslut fick jag sågen lagad och ersättning för i alla fall 4 av 5 batterier från Makita. Sista batteriet menade de hade redan varit med om upp emot 300 cykler så det fick jag klara mig utan ersättning för.

För övrigt har batterierna fungerat klanderfritt trots att det ibland kan gå flera månader utan att håller i ett elverktyg. Det som drar mest kräm hos mig är lövblåsen och trimmern, men jag försöker att rotera runt någorlunda på alla batterier. Det som är farligast för batterier tror jag är om de är någorlunda urladdade och sen blir liggande länge så att de sakta urladdar sig ännu mer och till sist blir mycket mer urladdade än de kan bli vid vanlig användning eftersom verktygen alltid slår ifrån innan batterierna blir obrukbara.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



Henrik Larsson

#47 » 22:28:23, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jå kom jag och tänka på när lärlingen på jobbet rev ner min Makita knackare i en hink med glykolvatten i. Ja batteriet de dog direkt men knacken den gick igen med ett nytt batteri de kom lite glykolvatten ibland när man varvade upp den ett tag efteråt men de var allt den funkar finfint sådär ett halvår senare.... bra grejor de... :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Trigon

#48 » 22:40:15, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kollega tappade sin Makitadragare från ett tak 4-5 m fallhöjd och körde sen över den med lastmaskinen. Med lite hjälp att hålla ihop funkar den än idag tror jag. :grin:

Anledningen till att jag slitit ut ett par stycken är att jag skruvat en del självborrande skruv med tvivelaktig borrspets i förhållandevis grovt järn. Kombinationen full gas på 2ans växel och så mycket tryck man orkar inåt verkar inte vara bra för växellådan. Tillslut klarar den inte så mycket belastning på 2ans växel och växla ner till 1an så fort det går tungt ledsnar man på efter ett tag. Troligen hade vilken maskin som helst tålt denna behandling dåligt och en borstlös dragare utan batteri kostar trots allt inte så mycket mer än en tusing när det är kampanj, då är det lätt hänt att man betraktar den som en förbrukningsvara. Till vanlig skruvning tror jag det ska mycket till för att slita ut en dragare dock.

Sladdverktyg har jag en del från den röda Meecserien och jag tycker de är riktigt prisvärda även om jag inte använt dem så vansinnigt mycket. Batteridrivna Meecmaskiner har jag dock inte provat så mycket.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

bmrobban

#49 » 22:44:43, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör bara makita, kanske mest för att jag jobbade med montage ett tag och då var makita dominerande
Som hobbyanvändare är det viktigt att inte ha för många batterier, dom mår bäst av att användas.
Har man väl köpt ett antal batterier o laddare så är maskinerna billiga.
Ryobi kör med sin reklam”ryobi one”, löjligt, alla märken har samma batterier till flera maskiner.
Det viktigaste är att bestämma sig för ett märke och köra det rakt av.
Bra märken i min värld är makita,hikoki (hitatchi), milwaukee,dewalt, Bosch proffessional i den ordningen.
Jag kan ha missat några märken, men proffsmaskiner är det som gäller, annars kan man lika gärna köpa biltema :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

PerÖ83

#50 » 23:23:18, 22-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min kollega bestämde sig för att släppa ut röken ur sin maskin i veckan :laes_detta:

Bild
Jag hann inte ta en bild då den rykte som mest :sad: :mrgreen:
Jag råkade ha en extra :vissla: NY borstlös liggandes i "mitt" skåp :vissla: som han "fick" :shake_hands:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Simnil

#51 » 08:03:19, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Honade ett B20-block med min gamla makitaskruvdragare. Använde en sån där ställbar cylindrisk honmojäng, vad dom nu kan tänkas heta, och blocket var inte jättevackert så jag fick köra rätt mycket och hårt. Körde så skruvdragaren var så varm att den inte gick hålla i flera gånger men den gav sig inte, och det var med min gamla kolborst-dragare. Så nog tål dom en hel del bus minsann.

Har man inte pengarna så har man inte, men när det gäller just skruvdragare så är prisskillnaden lite för liten mellan skräp och skapliga grejer för att man ska hålla på med skräpet om man inte absolut är tvungen.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tommen1

#52 » 19:32:33, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, jag köpte en biltemaskruvare, men det får gå för denna gången.. :myzsko:
Skulle egentligen bara ha den till simplare grejer som att polera plastglasen på kärran,så man fick bort effekterna av grussprutet från vägarna.. :djaevul:
tommen1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
Maskin: Grästrimmer
Partner b322

bmrobban

#53 » 07:37:19, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en skruvdragare från Biltema (249kr) för att skruva ihop vårat Ikeakök i Thailand.
Den duger bra till att dra i några skruvar och borra några hål
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till [Allmänt] Teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se