Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 56 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#826 » 17:34:59, 30-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att nämnt blandningen då och då så kan det vara läge att följa ett skift där för att ge en insikt i hur det var att jobba där. Jag gjorde inte så väldigt många skift där, först tog jobbet som förmansersättare mer och mer tid, sedan vikarierade jag ju samanlagt flera år på driftkontoret på dagtid i olika roller och sedan var jag ju skiftförman på heltid.

Men under en tid var jag ändå en viktig resurs att skicka in i blandningen, skiftet hade ju två utbildade där förutom mig och ledigheter eller sjukdom kunde leda till brist på den befattningen som det tog lång tid att utbilda folk på. Enda befattningen som man måste klara skriftligt och muntligt prov på drift ingenjörens kontor för att bli godkänd att köra själv...

Men jag gick på första EM skiftet en dag där, avlämningen tog ju en liten stund. Reaktor ett gick på det torra systemet till en 90 tons silo, R 3 och R4 gick på det våta. En direkt utpackning till VB var igång via för tork 4 och sikt ett och transporter var igång till alla 6 linjers taktankar, linje 104 skulle ha kvalitetsbyte om ett par timmar.

Forts följer.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#827 » 17:24:24, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter avlösningen gick jag ut ur kontrollrummet för att kontrollera läget, så i synglaset i ledningen från R3 att det bara kom enstaka pellets och mest vatten. Den transporten höll på att gå klart. Väntade några minuter med att gå in och stänga överförings pumen och ventilerna till den våtblandnings tank transporten gick till, ville vara säker på att alla pellets var inne i tanken innan jag stoppade, annars kunde jag ha en slatt pellets löst i rörsystemen som kunde hamna på fel ställe om det ville sig illa. Stängde transporten eter en stund, printern knattrade fram en klassning, den var på R1 material och en titt på klassning så den var A vara och en titt på silons skrivare så det fanns plats för ytterligare ett antal ton räckte som åtgärd. Rev av pappret med klassningen och lade i silons kuvert så var den klar för tillfället. En titt i spegeln utanför sade att synglaset för R4 nu också bara visade rent vatt så den transporten var också klar, stoppade pumpen och lade om ventilerna på panelväggen bakom mig.

Ut och kollade sumplådan, en returvatten sil på en gånger två meter som silade av pellets från returvattnet som gick ned i sumpen under kontroll rummet och sedan sögs upp av truckvatten pumparna för att återgå till kretsloppet. En väldigt stor vatten mängd behövdes till alla tankar och transporter på den våta sidan!

In i kontrollrummet och printern tickade fram klassningar på satserna för både R3 och R4. Kollade mängd och klassning och sedan våtblandnings tankarna de gått till senast. R3 tanken hade plats för 15 ton till så den transporten startade jag och lade klassningen i kuvertet och skrev i att transporten körts dit. R 4 hade nära 30 ton så där fick jag välja ny tank, hade en tillgänglig så jag valde den och skrev kuvert och startade transporten. Men man måste planera ett skift framöver så jag kollade tankar och transporter, gick ut i gatan mellan våtblandnings tankarna och kollade nivå glasen som satt med jämna mellanrum på tankarna. Önskar jag kunde förmedla känslan av att gå där och titta upp mellan alla blanka tankar och rör, en nästan religiös upplevelse, som att gå i en katedral och titta uppåt :grin:

Men här visste jag vart alla rör och ventiler gick .

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#828 » 17:29:22, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott nytt år, Murre!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#829 » 20:05:06, 01-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Gott nytt år, Murre!

Tack detsamma!

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#830 » 18:30:19, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som väl framgår älskade jag att gå runt bland tankar och rör och känna dofterna av maskiner och eten :grin: Känns beklämmande att allt är nedlagt idag. Istället för 3 högtrycks reaktorer har den nya fabriken en stor och istället för 6 bearbetnings linjer finns det nu bara en stor. Så ingen blandning behövs idag, allt styrs från ett kontrollrum.

Men den tiden var långt borta när jag kilade runt det EM skiftet och fortfarande var ung och en uppåtgående stjärna :smile: Som framgår var det mycket att göra men jag gillade ändå jobbet, kändes att man gjorde ett viktigt jobb. Rundturen visade hur transporterna gick och hur mycket det fanns i våtblandnings tankarna. Tillbaka i kontrollrummet så larmade och stoppade direkt utpackningen, hög nivå larmet i VBn hade gått in. Entitt på nivåskrivarn i 90 tons tanken sade att det gått i 23 ton i VB så den var full. En tom var kopplad av skiftet innan så jag skiftade ventilerna på panelen och startade transporten till den tomma van boxen. Sedan kilade jag ut till utsidan av fabriken där utlastningen fanns, kollade att trasporten till den nya gick som den skulle och det inte läckte up pellets någonstans, sedan upp på bryggan och koppla loss flexslangen från den fulla och sedan fyllnads munstycket och hänga upp den i sina kedjor, stänga och skruva dit luckan och kila ned på marken igen och sätta på en skylt så lastbilarna kunde hämta den fulla och köra den till krangården. Sedan hämta samlings provet och märka påsen, sätta dit ny påse för nästa VB och skicka det färdiga provet i rörposten till driftlabb. Under tiden hade transporterna från R3 och R4 gått klart så tillbaka i kontrollrummet stoppade jag dem.

Trasporten till Linje 106 var klar såg jag på väggen, lågt transporttryck så den våtblandnings tanken var tom, jag startade blandnings pumparna några minutrar för att skölja rent blandnings pumpen och blandnings trädet(julgranen) från kvarvarande pellets och efter att jag stoppat den såg jag tryck mätaren gå upp och sedan falla igen tomt.

Tanken tom så jag plockade det kuvertet signerade det och lade det i arkivlådan. Valde ny tank med rätt kvalité i och skiftade ventilerna för att transportera från den istället, då tankens innehåll trycks med vatten från botten tog det en 7-8 minuter innan det började nå upp material till den aktuella för torken så jag måste hålla ett öga på trycket en stund, blev det för högt stoppade cellmataren tills det sjunkit och då kom hela systemet i svängning och torkens kil rep kunde brinna upp till slut. Bara gått en timme nu så 7 timmar kvar i samma tempo...

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#831 » 19:38:58, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För nördar som mig finns mycket intressant att hämta här.
https://odr.chalmers.se/bitstream/20.50 ... 237963.pdf.

Mycket av detta var givetvist känt av mig tidigare men en del är ju nytt. För mina läsare här kan de ju ge lite mer insikt än mina korta snuttar.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#832 » 16:49:09, 14-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En titt i synglasen på reaktor transporterna visade att R3 transporten stod stilla :uupps: Kan bero på olika saker, produktrums kollegan kunde dragit på för hårt med pellets/för lite vatten eller sug silen i tanken transporten gick till kunde gått tätt för att ta några. Så jag måste back spola ledningen för att få fart på det hela, en manöver som fodrade kunskap och känsla. Jag stoppade pumpen och ringde kollegan så han var beredd i sin ände, sedan tog jag ett verktyg gjort för jobbet och gick ut till alla rör. Kopplade loss styrningen på de nödvändiga ventilerna så jag kunde vrida dem för hand till att mata från "fel" håll. Släppte på tryck och bad en bön om att inte systemets sprängbleck skulle ge sig, det betydde massa mer jobb och ingen med utbildning fanns tillgänglig för att hjälpa till i så fall, Förmannen Rune kunde i så fall hämta nytt spräng bleck men inte hjälpa till med resten...

Men det gick bra, det började röra sig bakåt i synglaset och därmed i ledningen så efter en stund kunde jag stänga trycket och skifta ventilerna till rätt lägen och ansluta fjär styrningen. Sedan starta överförings pumpen igen och passa flödet en stund tills jag var säker på att det inte körde fast igen. Tryckningen hade ju rensat sug silen i tanken om det varit felet från början. Hade ju nu tid för en snabb ficka och snack med resen av skiftet så alla var införstådda med läget. Men sedan tillbaka till kontrollrummet och stoppa pumparna för reaktorernas transporter så de kunde byta tankar de hade ju två tankar var att köra till så de körde till den ena medans den andra transporterades till blandnings tankarna, enda stoppet var medans jag väntade på labbets klassning.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#833 » 18:38:27, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

DEt var ju EM skift och klockan hade nu passerat 16 så dagtids personalen hade gått hem, bästa tiden, lugnt och skönt utan dagtidare och mekar och drift ingenjörer som snurrade runt :smile: Så det rullade på fint för mig, fick starta upp en till transport till en taktank, tog hissen upp till våning tre och bort till flex ställe ett där jag kopplade transport ledningen från den aktuella torken till transport ledningen till taktanken, inte allt kunde göras från kontrollrummet. När jag startade transporten och började trycka våtblandnings tanken sjönk vatten trycket så jag behövde starta en transport pump till.

Pumpen var ju en stor centrifugal pump som stod på golvet ooch sög från sumpen i källaren så när jag drog igång den tom sög den ju inget. Fans luftdriven ejektor för att dra upp vatten så den börjar suga men då måste jag dra fram en luftslang och koppla och jag gick för den enkla vägen, öppnade ventil från tryck vattnet lite mot avstängd pump, när pumpmotorn började snurra baklänges startade jag motorn som då vände rotations riktning och snurrade igång, rattade försiktigt på ventilerna och pumpen sög upp vatten och kunde släppas på för fullt på systemet. Fullt tryck igen och lite justerade fick ske på övriga transporter så de inte ökade för mycket, justeringarna måste jun göras för hand ute vid tankarna så det blev många steg på ett skift. När skiftet led mot sitt slut var det dags för en runda runt hela fabriken, nivån på taktankarna knackade jag fram med en gummi klubba med 4 meters skaft, fungerade riktigt exakt att känna/höra nivån innan för plåten :grin: Rune kom in och fick läget inför sin avlämning på förmans kontoret och jag lämnade över till nästa skifts blandnings operatör när han kom. Sedan ned till omklädnings rummen ovh duscha och ta på civila kläder och åka hem med känslan av att gjort ett gott arbete.

Men jag gillade som sagt blandningen men det blev begränsat med skift jag kom att tillbringa där, inte mitt val. Ledningen kom med andra arbetsuppgifter åt mig och jag gillade ju att prova nya saker så jag gick ju vidare...

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#834 » 18:34:24, 29-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sökte ju inte själv ett ända av vikariaten eller jobben utan blev alltid tillfrågad, gällde ju att känna någon högre upp, de jobb som kom ut att sökas var som jag upplevde det alltid avgjorda i förväg, den utsedde personen uppmanades att sök och resten var spel för galleriet.

RP försökte ju sätt strålkastare ljuset på detta sedan han sök ett jobb som drift ingenjör och inför innan träffade f som sade rent ut att "det är ingen ide att du söker jobbet är redan mitt." Vilket ju visade sig stämma, han var ju lovad jobbet redan innan. RP blev fly förbannad och gick till högsta ledningen och klagade, resulterade bara i att han blev klassad som obekväm och sparkad när han lite senare kom med ett läkar intyg på att han inte kunde lyfta säckar för han hade en dålig axel, han ville slippa sprätta säck vid tillsatts intaget men ledningen förklarade att eftersom han inte kunde klara sina arbetsuppgifter fanns det inget jobb åt honom :uupps:

Ett undantag för mig var kanske jobbet på IC men där hade ju faktist jag blivit uppringd och erbjuden ett motsvarande jobb ett år tidigare av en tidigare drift ingenjör på fabriken som nu blivit grupp chef på IC. Jag avböjde den gången då jag då jobbade dagtid på drift kontoret som vikarie för en drift ingenjör och var nöjd med tillvaron. Men saker och ting kan ändra sig på ett år...

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#835 » 17:56:51, 05-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det dags att starta om på IC, det fanns redan några från mitt skift där, Ragge, Ekorrens syster och Dan som exempel men i den ganska stora flygeln som rymde den nya linjen var jag ensam. Och trots min långa vana med bearbetnings linjer var Buss en helt ny bekantskap. Inom Borealis fanns fullskala maskiner bara i Antwerpen och Stockholm. Jag studerade alla utredningar som gjorts innan man bestämde sig för att köpa in linjen med provkörningar hos tillverkaren mm och försökte interjuva de ansvariga men fick i stort svaret att "det är du som är vår Buss expert nu" :uupps: Så jag läste in mig i tillgänglig litteratur i iC biblioteket. Här kan ni se lite om hur det fungerar, exakt en linje där som 601. https://www.youtube.com/watch?v=EAGwB2AEZrU.

Det fanns ju en liten labb Buss också på IC som då kördes av kabelgänget och jag försökte pumpa dem på kunskap men de i stort sett bara körde fram material på den vid behov och kunde inte mycket mer. Allt hänger ju på hur intresserad man är av saker och ting, brinner man för något så ser man till att försöka lära sig allt om en intresse :grin: Jag råkade faktist vara intresserad av något så udda som att bearbeta termoplast eller rättare sagt maskinerna som gör det. Inte lätt att göra med kontroll, ju större output per timme, ju större problem med att blanda bra utan att bryta ned molekylerna med för hög värme eller för höga skjuvkrafter. https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjuvning

Anade ju inte då att jag några år senare skulle sitta vid samma bord som maskintillverkarnas herr doktorer och diskutera hur konfigurera deras maskiner för svåra material. Tur de inte visste att jag bara var en Bondpojke från landet :grin:

10 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#836 » 17:47:25, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan film med en maskin i labb storlek. Den herr Doktorn där var dock inte med på min tid :grin: https://www.youtube.com/watch?v=sldZybtkWrg
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#837 » 13:15:44, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja älskar ju att lära mig nya saker så IC var nog till slut rätt plats för mig. Alltid något nytt att testa/lära sig och dessutom mycket utlärande till andra vilket jag gillar lika mycket :smile: Men mina resor till andra fabriker för att lösa problem fanns ju inte på kartan när jag började där.

Första utlandsresan var bara i studie syfte och lite som. belöning för ett bra arbete. Och nog fick jag lära mig massor på den resan :uupps: Jag har redan beskrivit vemödorna tidigare men tar det en gång till från en annan vinkel...

Det var B-Å som stod för reseordern/kontot och på den tiden före datorer och smartfon gick jag till resebyrån på jobbet som bokade resa, hotell och hyrbil i La Havre som jag skulle flyga till med byte i Amsterdam. Strax före jul så frugan var inte så glad "du kommer att fastna där så vi får fira jul ensamma" sade hon, nära att hon fick rätt :smile:

Började kärva till sig redan på Landvetter, det maskades/strejkades för bättre löner runt om bland markpersonal i europa så mitt plan var över en timme försenat. Satt på planet och oroade mig för anslutnings flyget till Le Havre, hade nu bara 45 minuter att spela på för att byta plan.

Men det skulle bli värre, det meddelades att p.g. av dimma kunde vi inte landa utan måste cirkla runt och vänta, nu var jag riktigt nervös tills tiden till slut rann ut och mitt nya bekymmer var att jag skulle bli strandsatt på en flygplats tills testkörningen var över :sad:

Efter en över timmes cirkulerande fick vi lov att landa och hamnade på en flygplats full med resenärer som också blivit strandsatta :uupps: Blev till att ta kölapp för att försöka få hjälp att boka om. Efter några timmar blev det min tur och nästa plan till Le Havre gick om två dagar, då var testkörningen över. Men gick ett plan till Rouen nästa dag så jag bokade in mig där. Min väska var givetvis borta i röran... Så ny kölapp och klockan var över 24 när jag fått ett hotellrum i Amsterdam och kunde ta bussen dit för att försöka få lite sömn. Min första tjänsteresa började verkligen...intressant. Forts följer.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#838 » 17:27:26, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bäst att dra förutsättningarna för trippen innan jag fortsätter, det handlade om en testkörning hos https://www.lafrenchfab.fr/entreprise/polytechs/. Det var inbokad på två dagar och leddes från Borealis sida av en engelsman, Robinson, som var experten som brukade sköta testkörningar och problem lösningarna. Han var inte baserad i Stenungsund så jag hade inte träffat honom innan och han flög ju in från annat håll. En del av hans tidigare uppdrag hamnade ju ett par år senare hos mig istället och ibland hade vi olika åsikter om hur gå vidare. Men nu var ju han min mentor :smile: Men denna gång var han inte alltför glad över att jag skulle vara med på testerna.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#839 » 14:48:55, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl framme vid hotellet så var jag både trött och hungrig, hade ätit frukost innan jag åkte och fått sedvanlig mat på flygplanet men efter det hade det inte blivit något. Så hotellet hade ställt fram lite varmhållen mat åt alla strandade resenärer som droppade in, som jag tog för mig av. Men först hade jag svårt att somna med alla bekymmer om resan och när jag väl gjort det vaknade jag och var risig i magen :sad: Precis vad jag behövde. Men lyckades peta i mig lite frukost innan jag tog bussen till flygfältet på morgonen, åtminstone hade jag inget bagage att släpa på, det var ju ute på egen resa. Men jag skulle nog ätit stadigare frukost om jag vetat vad som väntade...

På flygplatsen kom jag till slut iväg på planet till Rouen som jag inte hade en aning om var det låg, skulle nog kollat en Fransk karta innan jag reste. Och anlände till flygplatsen där till slut, men nu stod jag på en främmande flygplats som låg någonstans i ett land jag aldrig varit i och vars språk jag inte kunde och min väska var borta så jag hade bara vad jag stod i.

Men jag hade ju beställt en hyrbil på flygplatsen i Le Havre så jag gick till disken och krävde att få en taxi till den flygplatsen på flygbolagets räkning, var ju inte mitt fel att jag hamnat på fel plats på fel dag. Fick en taxi med en chaufför som bara pratade franska och for iväg mot nya prövningar.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#840 » 16:52:03, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anlände till Le Havre flygplats och den var mindre än jag trott. Och ingen hyrbil i sikte, och ingen disk därinne som ett hyrbils företag kunde använda så antog att bilen gått tillbaka till stan när jag inte kom med planet. Jag uppsökte damen vi receptionen för att få hjälp och hon ringde upp hyrbils firman i Le Havre för mig. Svaret från dem var att Robinson hämtat ut bilen dan innan :uupps: Så det enda jag kunde göra var att beställa en taxi ut till fabriken. Åter med hjälp av damen i receptionen då taxiföraren som vanligt inte kunde engelska.

Så vi for tillbaka halvvägs igen mot där jag nyss kommit i gratis taxin och jag svor för mig själv över den förlorade tiden på att fara fram och tillbaka i onödan. Nu kunde det inte vara mycket kvar av testkörningen så hur mycket kunde jag lära mig om testkörningar efter allt besvär jag gått genom för detta. Dessutom var jag hungrig nu men stressad över tidsspillan. Så slutligen var vi framme, taxi chauffören hade lite problem att hitta men det löste sig. Så vad väntade mig nu undrade jag :???:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se