Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis CNC-fräs, Modig MD5000

82 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:14:52, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som framgått på andra ställen här på M så har jag letat efter en CNC-fräs ett tag. Till slut bestämdes det att jag skulle ta över stafettpinnen från L.Svedberg och köpte hans Modig MD5000.
Mina erfarenheter och kunskaper om fräsning lämnar en hel del övrigt att önska, lindrigt sagt... Jag äger ett högkvalitativt super-duper-koordinatskruvstycke från Jula. Med hjälp av det har jag fräst några spår med pinnfräs fastsatt i borrchuck och morsekona utan dragstång. Där har ni det mesta av min erfarenhet... :vissla:
Det kommer alltså att komma en herrans massa frågor, tankar och idéer.
Hämtade hem maskinen i lördags. Hemkommen men ännu inte avlastad.

Bild

Jag brukar säga att en grävmaskin utan redskap är som en fest utan gäster (ganska meningslöst). Detta gäller även fräsar, så här kommer en massa frågor, de flesta säkert av typen hur-långt-är-ett-snöre?

Vad är det för skillnad mellan BT40, SK40 och ISO40? Den enda jag själv hittat är olika breda styrklackar i fräsen respektive urtag i hållaren. Lär också vara en viss skillnad på hur spåret som används av automatisk verktygsväxling ser ut.
Har kollat i bruksen. Står tryckt ISO 7388/1 nr 40, samt dragtapp ISO 7388/2 typ A alt B. Dragtappens siffror är överkryssade och handskrivet DIN 69872 - Form A.
Bild

Vad ska man ha för dragtapp? Är det skillnad så de inte passar eller är det bara olika namn utan betydelse för en så här pass gammal fräs?

Flera personer här på M har skrivit om att de köpt mätutrustning och skärande verktyg från Kina som hållit bra kvalité för hobbybruk. Vågar man chansa att beställa verktygshållare därifrån också, eller är det dömt att misslyckas? Har kollat både på AliExpress, Ebay och svenska lågprishandlare.

De jobb jag till en början kan se mig göra är borra, gänga samt fräsa enklare konturer. Troligen kommer en del fräsning att ske i svetsat och / eller plasmaskuret material.

Vad för hållare behövs? Enligt Mark på Haas - Tip of the day så rekommenderade han i första hand en bra borrchuck. Därefter lite ER-hållare. Kan det vara en lämplig storlek med ER32 till denna maskin?


Kantavkännare
Jag var hos en verktygsmakare som hjälpte mig med ett jobb. För att mäta in detaljen på fräsbordet använde han en roterande kantavkännare i stil med denna:
Bild

Jag tyckte den såg fantastisk enkel ut att använda, men vilken modell rekommenderar järntrusten här på M? Ska man ha roterande, elektronisk eller vippindikator monterad i spindeln?

Gängchuck - klämbackar eller TER
Jag tror mig ha förstått att man bör använda en flytande gängchuck. Här har jag hittat tre huvudtyper. En med snabbfäste för respektive tapp som monteras i gängchucken, en modell som använder ER-spännhylsor med fyrkantsfäste (TER), samt en som verkar ha ställbara klämbackar som håller i tappens fyrkantsfäste och standard ER-hylsor för att hålla fast tappen. Den senare har jag bara sett hos Schuchardt maskin. I mina ögon har denna modell fördelen att man använder standard ER-hylsor men nackdelen att det kanske tar lite längre tid att byta tapp.
De chuckar som använder TER-hylsor har fördelen med snabbare tappbyten men TER-hylsorna är mycket dyrare än ER-hylsor, samt man behöver ganska många om man ska täcka in M3 - M12 i både ISO, JIS och DIN (Jag vet inte ens vilken modell på tappar som är vanligast här i Sverige).
Fördelen med snabbfästeschuckarna är givetvis snabbare byte av tappar men dessa kostar markant mer.

Vilken modell är lämpligast till en glad amatör och hemmapulare? Bör man ha gängchuck med eller utan momentskydd?

Monteringshållare
Monteringshållare att skruva på arbetsbänken som man använder när man riggar verktygen. Vilken modell rekommenderas? Eller skruvar man ihop verktygen medan man håller dem i handen? :mrgreen:

Som ni förstår kommer det att komma en massa fler frågor, men jag tror vi håller här just nu. Men jag skulle gärna beställa några verktygshållare nu så man har något att prova med när man kommer så långt. Det är ju lite leveranstid, framför allt när man beställer från Kina.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



AN

#2 » 22:56:14, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste ju vara bästa sättet att lära sej något nytt :smile:
Ser fram emot tråden :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Dexxas

#3 » 23:29:40, 14-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kantavkännaren funkar bra,du hamnar inom någon hundradel med den.
Ett monteringsfäste hittar du i en lämplig ämnesrörsbit med hjälp av svarv och fräsmaskin och en halvtimme....har gjort en själv som sitter på ett hörn av fräsbordet.Bekvämt att ha den nära maskinen...

Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Mattias Petterson

#4 » 00:15:54, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt mycket svarvstål från banggood.com, svider mycket mindre med kinaprylar i början när man tänker fel och kör sönder, när du har lärt dig kan du köpa dyrare/ finare..... för du kommer att köra sönder i början ( även senare också...)
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Dexxas

#5 » 09:34:55, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan bild existerar inget...
Bild
Behöver inte vara märkvärdigare än så... :mrgreen:
Mvh/Dexx
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

tortap

#6 » 09:52:45, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ISO40 är de man brukar ha på manuella maskiner med en rak cylindrisk del efter konan. SK40 är "kort kona 40" på tyska och är samma vinkel för alla tre. BT40 är 3.nånting mm kortare än vanliga "SK40" DIN69871.

Jag kör nån BT40 hållare i min DIN69871 fräs som jag beskrivit här: tortap @ Maho MH300C flyttar in

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

pevet

#7 » 11:52:46, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verktygshållare: ISO7388/1 nr. 40 = DIN69871 / 40 = SK40
Dragtappar: ISO7388/2 typ A = DIN69872 typ A

Du kan INTE använda BT40 i Modig MD5000 eftersom den har verktygsväxlare

Har en del begagnade ER32 hylsor. Skicka PM om du är intresserad

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Verktygsmakaren

#8 » 12:06:15, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några frågor som är av intresse för utrustningen är

Vad ska du göra i maskinen?
Är det produktion med många bitar kan jag tänka mig att gänga i maskinen, men är det enstyckstillverkning är det lättare att gänga för hand.

Har maskinen en mätprobe?
Om inte behöver du mäta in verktygen innan du sätter dom i magasinet, och då behöver du en mätgrej och något att mäta upp biten i maskinen.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

nimbus

#9 » 12:16:19, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:ISO40 är de man brukar ha på manuella maskiner med en rak cylindrisk del efter konan.

40-kona med strut för manuella maskiner brukar vara benämnad med "din2080"

Köp några Fräschuckar typ ER32 och 40. Skulle jag välja en av dom får det nog bli ER40. Bra att ha möjligheten att spänna något större. Skaffa även en rak hållare för ER16 (id 1-10mm) att sätta i chucken för småfräsar och även i svarven
Bild
Originalets URL: https://smaskin.se/media/catalog/product/cache/f0d1c36d76b2103268bf099cea668051/1/1/11869-M2510-ER20_15.jpg

En indikator klocka med hållare för chuck behöver du för att centrera och rikta
Bild
Originalets URL: https://smaskin.se/media/catalog/product/cache/7ccf83e3c115c66f89918a979f277536/1/1/11093-63615_4.jpg

Tunna paralellbitar för skruvstycke
Bild

Det är sånt man inte klarar sej utan
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Toost

#10 » 18:52:54, 15-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande !
har du ett CAM system sedan tidigare eller är ( start-) planen att knacka koden själv ?
Är detta köp med en förhoppning om att köra åt andra mot betalning eller bara för skojs skull ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2 (trådstartaren)

#11 » 22:09:57, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar att det tog lite tid med svar. Håller på att byta en yttervägg på huset med hjälp av tre timmermän, strömavbrott både i går kväll och i kväll, nybörjarintag på klubben och en massa annat som hållit en borta från roligheter... :mrgreen:

Gällande dragtapp så enligt de ritningar jag hittat på det allvetande internet så finns både DIN- och ISO-varianten med exakt samma mått. ISO-varianten finns även i en kortare variant. Är osäker på om bokstaven i slutet betecknar längden eller om den har borrning för kylvätskekanal (vilket jag inte behöver).

Pevet: Tack för klargörandet med verktygshållarna. Då ska jag inte köpa BT-hållare i alla fall. Har du något klargörande om bokstaven bak dragtappsbeteckningen rör borrning eller längd?

Verktygsmakaren: Det är en ren hobby-, övnings- och läromaskin. Men jag har ett litet projekt där jag troligen kommer att tillverka mellan 50 och 100 bitar med minst 4 gängade hål, så där hade det varit bekvämt att kunna göra klart i maskinen. I övrigt så blir det troligen mest enstyckstillverkning. Men en av anledningarna till att jag tänkte på att gänga i maskinen var att första flerop-maskin jag såg körde en herrans massa borrning och gängning, så jag är nog lite färgad därifrån...
Tyvärr så har inte maskinen mätprob. Ingen aning om hur man gör då, men hoppas hitta någon bra info i bruksen. Till stansmaskiner använde man en djupmätare för att mäta in så höjden är korrekt. Har till och med sett en verktygshållare för 40-konor med djupmätare, men man borde kunna fixa detta själv med ganska enkla metoder. Var säkert inte alla företag som köpte en CNC-fräs som kostade på sig en massa dyra specialmätverktyg.

Toost: Steg ett i det här projektet är att få fräsen att snurra. Har inte ens satt i sladden i väggen ännu... :sad:
Steg två är att handknacka program. Allt över detta är en ren bonus.
Jag har kört laser i ganska många år. Då hade jag tillgång till ett 2D-cadprogram som jag var ganska duktig på. Tyvärr har jag inte tillgång till detta program längre, och jag hittar ingen nyare version heller (det var gammalt redan när jag använde det). Så givetvis vill jag lära mig något nytt CAD-program samt styra fräsen via detta, men det ligger ganska långt fram i tiden. Inbillar mig att jag kan lära mig handknacka program till de bitar jag kommer att göra ett par år fram i tiden innan jag behöver / vill göra så avancerade delar att jag måste köra det via datorn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pevet

#12 » 23:51:30, 16-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragtappar är en riktig djungel, så jag tror inte vi ska snurra till det med att gå in på skillnader och likheter mellan olika standarder. Det viktiga är ju att du får rätt sort

Om det handskrivna är korrekt vilket man väl får förutsätta eftersom någon skrivit dit det så ska du söka efter dragtappar med benämning DIN69872 form (typ) A med M16 gänga. Den dragtappen har totallängd 54 mm. Om du köper med eller utan borrning har ingen betydelse om man inte har kylvätska genom spindel vilket jag knappast tror att en så gammal maskin har. Troligen kan det vara lite billigare med borrning då dom flesta moderna maskiner har kylvätska genom spindel och denna dragtapp därmed tillverkas i större serier
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

Verktygsmakaren

#13 » 12:29:24, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver veta var bitarna är i maskinen.

Antingen köper du en 3D-taster.
T ex denna
https://smaskin.se/matverktyg/positione ... ft-o-20-mm
och sätter den i en weldonhållaren och kan då mäta i maskinen.
Du kan då bygga en sådan här av ett avdankat digitalt skjutmått och en verktygshållare och mäta höjderna på verktygen.
Bild
Enkel att nolla med 3D-tastern.

Eller så slår du till på en nollpunktsindikator
https://smaskin.se/matverktyg/positione ... sindikator
och nollar verktygen i maskinen, då behövs det en kantavkännare också.
Köpte en på verktygsboden för 700-800:- för några år sedan men jag hittar den inte på deras hemsida nu.

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

L.Svedberg

#14 » 22:22:59, 17-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heja Magnus!

Bra att du inte kopplat i sladden än, för du vet ju vad det var du skulle göra först... :vissla:

Ser fram emot dina äventyr med Modigen, hoppas den kommer vara snäll och fin emot dej. Kom på att jag glömde snabbgenomgången av uppstart, men du får väl höra av dej om du inte får till det. Om du har tiden kan du ju läsa in dej på operatörsmanualen till TNC så har du lite försprång när det skall knappas sen.

Mycket trevligt att träffas i lördags för övrigt, kul att få ett ansikte till människor på nätet.

/Lasse

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

pevet

#15 » 14:21:32, 18-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle satsa på en monteringshållare där man enkelt växlar mellan vertikalt och horisontellt läge för låst verktygshållare. Finns säkert också att köpa billigt från Kina
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se