Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Höhässjor - med hö på?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 19:44:35, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu fick jag en fråga som jag inte kan svara på.

En person från Östra Mälardalen hade hamnat norr om Lapplands Väsby och såg plötsligt några höhässjor där höet fortfarande hängde kvar.

"Varför?" frågade hon och såg ut som jag hade någon förklaring.

Jag försökte se sakkunnig ut och sade något om att "det kan finnas många orsaker till det". Hon genomskådade mig direkt. Så nu har jag startat en utredning. Om inte Maskinisterna har någon förklaring så vet jag inte hur jag ska få klarhet.

Då får hon väl stanna till nära hässjorna och köra lite dörrknackning. Att hon riskerar att få på käften får hon vara beredd på. Det kan ju vara känsligt. Som att knacka på och undra varför snöskottningen på garageuppfarten inte ser så bra ut...
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Ivar Risslén

#2 » 20:04:17, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lat bonde vågar man inte skriva. Så jag tippar på att de är för att vilda djur ska få mat och skydd i vinter.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bangt

#3 » 21:09:31, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var för att romantisera hur de gick till förr,men att ta vara på gräset var inte av intresse!

2 personer gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Bygert

#4 » 22:08:24, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, en bonde här i trakten var allmänt känd som den som tog in hö först. På våren alltså, när hässjorna stått ute hela vintern. Något speciell man, kanske nåt liknande i det här fallet?

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fosson

#5 » 23:11:57, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror som Ivar att det är stödutfodring till rådjur och annat vilt.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Ptr

#6 » 23:18:34, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätta upp härsa för viltet har jag hört, men det är klart att det ska vara där det blir vinter och inte evig höst vintern lång.

Det är rätt kul att det annars håller såpass det gör om härsan är vällagd.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Orsa

#7 » 09:46:20, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fäbodbältet var man tvungen klara befolkningstillväxten på 1800-talet genom att använda "all" jord inne på bygden till mat. Det fanns inte jord så det räckte till hö för alla kritter också. Så man fick dra till skogs på sommarn så dom fick föda sej själv samtidigt som man tog rätt på gräset i skogarna. Myrslåtter.
I Orsa ligger det myrslogar så långt som 2-3 mil från Orsasjön där "alla" gårdar låg.
Fäbodar fanns sk hemfäbodar, ofta mer påkostade minigårdar där man ofta även kunde odla. De ligger ofta på fina höga platser. Sen förekom sk långfäbodar som kunde vara mer primitiva dit man tog sej en kortare period, bla för att klara myrslåttern därikring.
Det fanns inga vägar att frakta på.
En myrhässsja var en riktig skapelse och starrgräset var kort och besvärligt. Det ska vara f-n till å snugga kiselhaltigt kort starrgräs med lie. Det har jag inte provat men far berättade hur besvärligt det var och hur lien skulle brynas hela tiden. Talesättet "Det är inte lien som övervinner gräset..." är ju sant. Det finns liar här som är bara en 1/3-del kvar.
Myrhässjan: Det gällde göra så liten yta uppåt som möjligt med så mycket hö under som möjligt. Samtidigt skulle den klara snötyngd, väder och vind och kanske helst vara ifred från de fåtal älgar som skogen kunde föda då.
Sen hade man en oro för att få hem detta hö. Enda sättet att få hem hö var tillräckligt med snö för hästkörningen men inte för mycket för då kom man inte fram. Vissa vintrar kommer det ju mycket snö på kort tid. Att lära en häst att gå med trugor på hovarna är ingen smal sak så det har nog varit en nödlösning.
Man samordnade sig så att man fick ett grenverk av körvägar upp på skogarna men sista bitarna var man "on your own", en eller ett fåtal körare. Eftersom man hade lång väg och korta dagar kunde man inte göra enkelresor utan man körde hemåt och la buffert på sk vältplatser, eller vid hemfäboden. Att lasta detta korta hö så det följde med var en konst. Far berättade att om man körde tipp på de där smala redena så var det inte roligt att lasta om och det började bli mörkt. Se också bild https://okb.kulturhotell.se/items/show/2412

Vid vanlig hässjning på vall tar man ju in hö när det är torrt efter nån vecka på hässjorna allteftersom vädret duger. Så har då vi gjort. Vi hässjade när det var dåliga somrar. Man la på slag, men när man såg att det inte gick bra hässjade vi. Detta innan vi såsmåningom byggde skulltork.
Så tillbaka till frågan. För viltet eller nån kulturhässjare. Man ser att en del sätter hässjor för att det ska vara pittoreskt. I somras visade jag en "tjej" i grannbyn hur man kunde sätta hässjan nästa år, så den blev "bättre" eftersom även en hässja är en väl utprovad konstruktion och har några "finesser" under sin årscykel genom förvaring, resning, användning...

9 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

skogsgurra (trådstartaren)

#8 » 10:13:18, 28-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Orsa. Såna utredningar är oerhört intressanta.
Nere i sydöstra Dalarna fanns det gamla fäbodar men på femtiotalet tror jag inte att någon var i bruk. Och nu är de mest semesterbostäder för ättlingarna till dem som flyttade till Stockholm under "urbaniseringsperioden". De gamla nernötta liarna ser man fortfarande.

Nu har jag fakta så jag kan uppträda som den expert jag alltid trott mig vara :)
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se