Den där resan blev ovanlig på flera sätt, att vi var tre som åkte samtidigt var ovanligt. Var vanligt att en produktägare eller projekt ägare tog med mig som teknisk expert men ända gången förutom denna som vi åkte tre var till Frankrike och då jobbade de andra två med ett annat projekt än jag var dit för. Det blev förövrigt lite besvärligt då samma
nyckel personer var inblandade i båda så det blev dödtider där.
Men nu åkte vi dessutom i produktägarens bil och åkte färja från Göteborg till Tyskland. Inte så dumt, bilen rymde ju bra med ÖL
Och jag gick och lade mig i min
hytt på kvällen och när jag vaknade höll vi på att stäva in i hamn.
Väl hos företaget var jag spänd på om jag räknat/gissat rätt
Och efter uppstart såg det inte riktigt bra ut, tempen på den kritiska zonen var 15 grader för låg
Gick att kompensera med att värma den sektionen och få rätt temp och det gick att köra. Men lite fel väg att gå och jag förhörde dem om de verkligen hade installerat strypring med det totala gap jag tydligt skrivit att det skulle vara. För att förtydliga, det handlar om en för
strypning runt en
axel så man kan antingen ange spelet på ena sidan eller totala spelet vilket då blir det dubbla.
Visade sig givetvis att de inte läst totala utan satt in ringar med föreskrivet
spel på varje sida= dubbla spelet mot vad jag föreskrivit. Efter läst igenom sina papper igen var de fulla av ursäkter och sade att de skulle få fram rätt delar från fabriken med nattåg så de kunde installera dem innan vi körde igång igen i morgon. Inte illa, jag hade varit beredd att köra vidare med värmning för att få rätt temp då de fungerade men kunde de fixa start med rätt delar nästa morgon så var det ju ännu bättre. Efter ätit gott på en Italiensk resturang på kvällen med direktören som värd kojade vi nöjda in.
Nästa dag var nya delarna på plats som utlovat och vi körde igång, nu hade vi rätt temp hela vägen och allt fungerade som det skulle utan lite vågtrassel, som jag var ute i fabriken och fixade, vågar jag var van vid...Så stämningen i bilen hem var god
När vi körde av färjan i Göteborg var tullen på hugget och stoppade oss, kollade passen och tog en titt i bagaget, Öl och vinet brydde de sig inte om att räkna, inte det vi är ute efter sade de.
Den lyckade körningen gjorde ju bara gott för mitt rykte på IC. Jag kom att åka till fabriken i Hamburg ytterligare en gång, för nästa testkörning, då var jag ensam och flög dit. Hade ju inte behövt vara med då allt fungerade men E tog ingen risk efter första cirkusen.