Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Mercury 110 9,8 hk -1977 som inte tänder

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

nordlander (trådstartaren)

#1 » 18:07:28, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en båtmotor som ger mig huvudbry. Har fin blå gnista och kompa men det tänder inte ens på startgas. Hur långt ska gnistan hoppa? Bröt ut ett stift till 1.2-1.4 mm och den tände då fortfarande.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten



Mattias Petterson

#2 » 18:13:42, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat med något annat tändstift?
Hur är förgasaren? , får den soppa som den ska? , är det rätt bränsle / luftblandning?
Jag gissar att förgasaren strular.
Förresten, är det en sån där som man ändrar tändläget på när man startar?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

nimrod_pro

#3 » 19:47:33, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du provat med något annat tändstift?
Hur är förgasaren? , får den soppa som den ska? , är det rätt bränsle / luftblandning?
Jag gissar att förgasaren strular.
Förresten, är det en sån där som man ändrar tändläget på när man startar?


På dessa justeras tändningen fram och bak genom att tändplattan vrids tillsammans med gaspådraget.

Vad är historien bakom motorn, har den stått sen förra året och nu startar den inte heller är det ett nytt inköp?

Om den inte tänder på startgas och har en fin blå gnista så kan man undra om något har hänt med tändläget.

Men lite mer bakgrund skulle underlätta.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#4 » 19:57:32, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnistan skall hopp minst 5mm i det fria. Ta ett tändstift utan sidoelektrod (bortbruten) , då skall det orka slå över gnista om tändningen är i bra skick. Om gnistan är bra och motorn inte tänder ens om man slagit i en tesked bensin i varje cylinder så är det besvärligt fel att ringa in. Även om tändinställningen är fel så skall den hosta/baktända. Saker som kass vevhuskomp för att någon packbox gett upp kan orsaka sådan problem. Är det elstart och batteri tändning kan startmotorn dra så mycket ström att det blir för lite till tändningen men din motor har väl startsnöre :smile: Antar att det är en tvåtaktare, är det en 4 taktare kommer ventiler/kamm drivning in i bilden.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

nordlander (trådstartaren)

#5 » 10:15:22, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade problem med sprickor i tändspolarna. Lagade/tätade det och sen gick den jättebra. Före lagningen hade jag överslag på låga varv. Har ej det nu.

Men helt plötsligt vägrade den bara starta. Tänder inte på startgas ens om jag tar bort förgasaren. Övre vevaxel packboxen är bytt och kontrollerad. Kilen till svänghjulet är ok. Hittar inga andra läckor.

Kan nedre packboxen vara så trasig att det blir såhär? Kompan känns väldigt bra. Som sagt gnistan är väldigt kraftig och blå.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

torbjorn_forsman

#6 » 11:00:08, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att gnistan verkligen kommer vid rätt tillfälle (strax före ÖDP). Det kan ju tänkas att svänghjulet har förskjutit sig på vevaxeln, om kilen har skjuvats av.
Jag förmodar att den har brytarlöst tändsystem ( "Thunderbolt" på mercuryspråk). I så fall bör man se upp med tändspolarnas kärnor, de är inte bladade av tunna järnplåtar som i andra tändspolar utan de är av ett sprött ferritmaterial (som kärnan till högspänningstransformatorn i en gammal tv). De spricker lätt om man är ovarsam med dem.
Ett annat vanligt problem med det tändsystemet, när det har fått några år på nacken, är gummikablar på lågspänningssidan där isoleringen faller sönder.
Och ett tredje problem är dåliga lödningar i styrdonet. Svåråtkomligt för reparation eftersom det är ingjutet, man måste lägga det i kokande vatten några timmar för att gjutmassan ska mjukna så man kan pilla bort den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander (trådstartaren)

#7 » 12:59:23, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilen hade jag lös igår och den ser hel och fin ut. Vet inte om det finns några markeringar så man kan kolla med tändinställningslampa? Det är thunderbolt och jag har bytt flera och kontrollerat alla kablar.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

torbjorn_forsman

#8 » 13:08:47, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte annat kan man ju ställa ena kolven i ÖDP och göra ett märke själv på svänghjulet där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander (trådstartaren)

#9 » 13:10:23, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är inte dum du. Tänkte aldrig så långt. Tack.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Murre o2

#10 » 17:38:35, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju en två cylindrig motor så tätningen mellan vevhusen är också viktig. Varit ute för en motor som inte startade trots att allt var ok. Hittade inte felet men när motorn revs isär så var tätningen mellan vevhus halvorna trasig. D Vevhuset fungerar ju som en pump och är halva takten i en tvåtaktare, med trasig tätning pumpas samma luft fram och tillbaka mellan halvorna och kompressionen är bra men motorn suger inte in tillräckligt bränsle. En tumme över insuget/förgasaren borde säga om motorn suger ordentligt men jag tänkte inte på att testa det den gången så jag vet faktist inte säkert :???:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#11 » 18:34:46, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa äldre Mercury har insuget mitt på veven, och axeltätningen är av labyrinttyp, så inget som kan läcka i onödan, tyvärr.
#4 är insug/lager/tätning
Bild
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nordlander (trådstartaren)

#12 » 20:22:59, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har testat tändningen nu och den verkar tända precis före öd. Gasar man blir det tidigare. Verkar inte missa något heller. Men den tänder inte till. Ska se om jag får något vacuum.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#13 » 20:56:07, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bara för att så starta motorfan nu. Men inte på startgasen utan på wd40 som jag sprutade in för att få lite smörjning. Är biltemas startgas värdelös???

2 personer gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nordlander (trådstartaren)

#14 » 21:39:44, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt skumt det här. Om jag minns rätt så fixade jag tändspolarna i höstas. Då gick den som en klocka tills den bara dog en dag. Sen har den inte tänt överhuvudtaget. Har bytt stift sen dess men bara provat med startgas....Får hoppas att det var så enkelt.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

nimrod_pro

#15 » 22:47:05, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den tänder på wd40 kan ha att göra med att den får precis tillräckligt med komp för att tända.

Gjorde iordning en såg som betedde sig på samma sätt. Ett par droppar olja i tändstiftshålet så blev det tillräckligt med kom tills oljan försvann och kompet sjönk. Kändes ändå som att det fanns hyffsat komp i maskinen men inte tillräckligt. Åtgärden blev nya kolvringar så gick den igen.
Christoffer

1 person gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se