Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Stridis CNC-fräs, Modig MD5000

82 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

L.Svedberg

#61 » 22:10:10, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Nej, jag har inte fått min att fungera över huvud taget. Har inte haft tiden till att göra något med den. Ska först plocka ner Y- och X-axlarna för rengöring samt titta på varför spindeln inte vill gå till hemmaläge när man stannar. Finns lite andra elfel också jag ska försöka lusläsa kopplingsschema för att komma på vad det kan vara.

Jag har en ganska komplett dokumentation av min maskin. Tror det bara saknas en sida. Där finns uppmätta toleranser från nyleveransen med. Har manualen inskannad men inte fått tummarna loss att posta här ännu. Kan slänga ut en blänkare här när det är klart.


Tjena!

Fina verktyg du fått tag på :thumme:

Angående spindeln kan jag bara säga att det är ganska känsliga saker det där med orienteringen...i början när jag hade maskinen upplevde jag samma sak, dvs att spindeln fortsätter att långsamt söka sin referenspunkt istället för att stanna. Jag märkte att det blev bättre om man varmkörde spindeln en stund, kanske 500 rpm i 5 minuter eller så. Sen läste jag en del i manualen till spindelservot (en av Contraves-manualerna), och testade att justera lite på några av potentiometrarna på servot. Då blev den snäll (till slut, justerar man nån pot åt fel håll blir spindeln galen). Spindelmotorn är även nedplockad och noga rengjord.

Men jag tror att man får ägna lite mer tid åt justering av servot för att få den helt stabil. Kanske värt att fråga om lite hjälp av någon insatt, för jag tror att det krävs en vettig metod i justeringen...

Kör hårt :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000



Kotten

#62 » 09:54:35, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mycket att tillägga men efter att ha letat upp denna tråden ett dussin gånger i "visa olästa inlägg" så tänkte jag skriva något så det iallafall dyker upp uppdateringar bland "mina inlägg". Jag tycker detta är riktigt spännande, en gammal CNC fräs vill väl alla ha :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Stridis2 (trådstartaren)

#63 » 09:37:43, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för att ni tar er tid att förklara för en gröngöling. Det uppskattas enormt! :buga:

Jag tog mig lite tid att pilla på fräsen igår. Av en slump upptäckte jag en sak angående spindelorienteringen. Gick ut nu på morgonen igen för att bekräfta.
Maskinen har stått i närmare ett dygn så allt var kallt. Startade, referenskörde osv. Första gången vid referenskörde startade spindeln och roterade mycket långsamt utan att hitta noll-läget. Kunde dock fortsätta testet. Andra gången jag startade upp maskinen stannade den helt korrekt på noll-punkten. Trycker jag på någon av rotationsknapparna kommer spindeln att rotera långsamt moturs oberoende av vilken knapp jag trycker på. När jag trycker på stoppknappen roterar spindeln snabbt till nollpunkten närmsta väg, med- eller moturs.
Men det som är intressant är att om jag skriver in S1300 (för 1300 rpm på spindeln), trycker Start och sedan rotera med- eller motursknappen så fungerar stoppet helt korrekt. Hittar nollan direkt. Skriver jag in S1200 och trycker på Start tänds lampan för lågväxel. När jag startar spindeln med någon rotationsknapp låter det som spindeln varvar mycket mer än vid S1300 (snarare som vid S5000), men den kommer aldrig att stanna vid nollpunkten. Jag måste bryta maskinen och starta om den för att kunna göra något annat.
När jag valde värde S1300 och högre såg jag inte någon lampa för växelläget lysa (lamphållarna är trasiga så det kan bero på att glödlampan har hamnat i ett läge där jag inte kan se den, att den är trasig eller att den inte får spänning), men vid värde S1200 och lägre så tändes lågväxellampan.

Tankar och funderingar på detta? Alla idéer, tips och förslag mottages tacksamt. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2 (trådstartaren)

#64 » 10:05:13, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer bilder från mina auktions-"fynd".
En låda med konstigt formade fräsar. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag gissar att den vänstra raden är modulfräsar för kugghjulsfräsning. Den högra har en laddning konkava fräsar samt vinkelfräsar. De senare gissar jag är bra när man gör avfasningar på delar man t.ex. har planfräst, men var har man praktisk nytta av de konkava fräsarna? Om man ska tillverka rundstång själv? Hade de bara varit 90 grader hade de fungerat bra som avrundningsfräs, men när de är 180 grader så kommer jag inte på speciellt många användningsområden. Givetvis måste det finnas eftersom folk köper sådana här för stora pengar, det är bara det att min fantasi inte kommer på så mycket just nu...

Bild

Bild

Detaljbild på märkningen av två av fräsarna.
Bild

Fick med ett antal gängtappshållare men tyvärr inte själva gängapparaten. :sad:
Jag tror mig ha förstått att tapphållarna tillverkas av ett svenskt företav vid namn SPV. Mina stora tapphållare bör vara Typ T, men jag har inte hittat något om de små ännu.
Bild

Bild

Bild

Nu kommer 10.000-kronorsfrågorna. Jag har sett att det finns tapphållare både med och utan momentbegränsare. Att jag måste ha en flytande chuck har jag förstått, men går det att använda dessa tapphållare i min fräs, eller måste jag ha med momentbegränsare?
Om det går så måste jag ha "överdelen", alltså gängchucken. Skulle det fungera med denna från Tradera?
Jag vet att det är fel kona för att passa i min verktygsväxling, men bortsett från det? Om man monterar den för hand?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pevet

#65 » 11:04:27, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom större (diam. 21 mm) passar perfekt i en gängtappchuck typ CGS-12 :thumme:. Tycker även att själva verktygshållaren på fotot på Tradera ser ut att vara en DIN69871 40-kona så fel kona för verktygsväxlingen förstår jag inte

Tycker däremot att du först bör kolla nypriser på SPV tapphållare contra vanliga Bilzkompatibla snabbväxel tapphållare. Billig chuck på Tradera kan snabbt ätas upp av dyra tapphållare om du behöver komplettera. Kanske bättre betala lite mer för gängtappchuck Bilzkompatibel och kunna köpa tapphållare billigare ?

1 person gillar det här inlägget.
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

christianmoller

#66 » 12:51:40, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Lite mer bilder från mina auktions-"fynd".
En låda med konstigt formade fräsar. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag gissar att den vänstra raden är modulfräsar för kugghjulsfräsning. Den högra har en laddning konkava fräsar samt vinkelfräsar. De senare gissar jag är bra när man gör avfasningar på delar man t.ex. har planfräst, men var har man praktisk nytta av de konkava fräsarna? Om man ska tillverka rundstång själv? Hade de bara varit 90 grader hade de fungerat bra som avrundningsfräs, men när de är 180 grader så kommer jag inte på speciellt många användningsområden. Givetvis måste det finnas eftersom folk köper sådana här för stora pengar, det är bara det att min fantasi inte kommer på så mycket just nu...

Bild


Dom fräsarna känner jag igen :lmao: :lmao: :mrgreen: ,det var väl dom och spännjärn jag var ute efter :thumme:

/Christian
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

skogsgurra

#67 » 13:08:54, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev:Jag har inte mycket att tillägga men efter att ha letat upp denna tråden ett dussin gånger i "visa olästa inlägg" så tänkte jag skriva något så det iallafall dyker upp uppdateringar bland "mina inlägg". Jag tycker detta är riktigt spännande, en gammal CNC fräs vill väl alla ha :mrgreen:


Känner lika. Gör lika.
I förhållande till TS är jag nog ännu grönare. Men visst rycker det lite i stumperten :) :(
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Verktygsmakaren

#68 » 14:17:23, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Lite mer bilder från mina auktions-"fynd".
Detaljbild på märkningen av två av fräsarna.
Bild


Märkningen på kuggfräsen till vänster är
M6 = Modul 6
No6 = nr 6 av ? fräsar för Modul 6
K35-54 = Antal kuggar fräsens kontur stämmer för
Djup säger sig själv
20° = ingreppsvinkeln kuggen har
Men vad W5 står vet jag inte

Men detta vet du kanske redan.

Rejäla fräsar dock, kugghjul med modul 6 är rätt stabila.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

Stridis2 (trådstartaren)

#69 » 14:28:10, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för förklaringen! :shake_hands:
Nej, jag hade ingen aning om vad siffrorna stod för, så det var verkligen uppskattad information. Det var en av de största kugghjulsfräsarna jag fotograferade (lättast att få läsbar text), så det finns många mindre att välja på också. :mrgreen:

pevet skrev:Tycker däremot att du först bör kolla nypriser på SPV tapphållare contra vanliga Bilzkompatibla snabbväxel tapphållare. Billig chuck på Tradera kan snabbt ätas upp av dyra tapphållare om du behöver komplettera. Kanske bättre betala lite mer för gängtappchuck Bilzkompatibel och kunna köpa tapphållare billigare ?

Ja, gängning är inte speciellt prioriterat efter många påpekande om det här i tråden. Min tanke var mest att när jag nu fick med ett antal hållare på köpet så kunde det vara kul att få igång det hela. Nu har jag sex stycken hållare, så då klarar jag mig ganska väl. Men visst, en ny chuck med sju hållare från Kina kan man få för dryga tusenlappen (tror jag hittade för 130 Euro), men då var det BT40-kona. Så nya är inte speciellt dyra heller...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jimmy Nilsson

#70 » 17:51:40, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De konkava är formfräsar. (finns både konvexa och konkava såklart) Går ju att använda tex om du ska göra en ratt till en maskin. ytterradien med en konkav fräs. Hand greppen med en konvex. Fantasin sätter gränserna ;)
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#71 » 08:28:21, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy: Givetvis är det bara fantasin som sätter gränser, det är en av anledningarna att jag så gärna vill ha en CNC-fräs. Bara det att just när det gällde konkava fräsar så var min fantasi ganska låst. Kom bara på tjockare plattor man vill ha en snygg halvrund kant på. Rattar var ju också en idé. Ja, ja, när väl behovet uppkommer så ser man förhoppningsvis det. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#72 » 09:53:29, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är ofta man känner att nu skulle man haft xxx när man går ut till fräsen för att göra något.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2 (trådstartaren)

#73 » 22:22:51, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl visa upp de sista bilderna på auktionsfynden även om det mesta inte är fräsprylar. Kan kanske få lite tips om vad det är jag fått med... :vissla:

Borr, kan till och med jag gissa vad man ska med till... :mrgreen:
Bild

Troligen två vridplattor till maskinskruvstycke. Den sista prylen gissar jag är någon form av universalstopp om man vill sätta upp flera bitar efter varandra i skruvstycket och få längden likadan på samtliga bitar.
Bild

En liten laddning svarvprylar gissar jag. Konorna längst upp till höger (har tyvärr ingen bättre bild just nu), är de för någon form av automatsvarv?
De hjärtformade sakerna i lilla röda lådan borde jag veta vad de är till, men just nu står hjärncellen still, så ni får gärna hjälpa mig.
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pextreme13

#74 » 22:24:56, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Medbringare


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000

Stridis2 (trådstartaren)

#75 » 22:33:43, 02-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det, ja. Tack för påminnelsen! :shake_hands:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se