.
Inom 60 - 90 sekunder, om motorn inte är ordentligt varm, så tänds gul motorlampa.
Läser felkod, som betyder att Luftflödet är för lågt genom luftpump, monterad framför motorn, utan direkt koppling till denna.
Pumpen trycker in luft efter avgasventilerna, samtidigt som det sprutas in mer bensin, för att snabbvärma katalysatorn vid kallstart.
Jaha, vad göra? Pumpen är svår att demontera och ersätta, förmodligen måste kylaren bort, d v s även rören till AC:n o s v.
Har kollat luftgenomsläppet genom stillastående pump, tillhörande slangar och stora backventil en. De är OK.
Och backventilen funkar.
- Köra vidare
- Hänga upp en annan luft pump, där den är lätt att montera. Och låta den andra vara kvar oansluten.
- Programmera bort med Tech 2. Och dra, säkringen för luftpumpen.
- Ansluta elektriskt en belastning, t ex effektresistor, som ger en ström motsvarande den som pumpen förbrukar när den jobbar normalt?
Ska kolla vad pumpen är säkrad med, och så lägger jag mig på hälften av värdet. Då blir det ingen felkod satt.
?
.