Idag blev det lagat en Grand Cherokee LX med 5.2 motor original!?
på besök från Avesta som hade diverse mysko bromsfel.
Drog snett vid inbromsning och saknade
broms nästan helt ibland med brummande ABS.
1
bromsok fram kärvade rejält och fick packas om med ny bromskolv ( hög imponeringsfaktor på jeepägaren att jag hade det på hyllan ), och som resultat av tidigare anliggande broms föll bromsbeläggen i smulor vid demontering
Nu var goda råd dyra, hur få ihop bilen så den kom hem till Avesta igen
enda begagnade belägg jag hade var de yttre i oket, medans det var det inre som upplösts i atomer. Hmm, ut och skruva loss ett
hjul på en av reservdelsbilarna och hittade nästan nya belägg i det oket
( ännu högre imponeringsfaktor
).
Som salt i såren visade det sig att en
gänga till skruven som håller bromsoket passade på att gå sönder, varför en helicoil fick monteras vilket först oroade och sedan impade på ägaren när jag inte verkade deppa för mycket över det hela utan bara fixade problemet.
Men fortfarande knorrade ABS systemet trots inga felkoder vid OBD koll, kollade livedata under körning och såg att 1 givare visade lite annorlunda värden under körning så in med bilen i garaget igen och loss med givaren som visade sig ha en spricka i plåthöljet som ligger an mot ABS kransen.
Och visst, en begagnad givare fiskades fram ur gömmorna för montering på bilen. Ägarna tittade lite konstigt på mig igen... Sedan verkade ABS system nöjt med tillvaron igen då knorrandet inte återkom under min korta provkörning.
Sedan avhandlades en del andra fel muntligt som lugnade ägaren en hel del eftersom en verkstad i Hedemora sagt både det ena och det andra vid konsultation med dom, + menade att det skulle bli d y r t. Men inte på den här verkstaden inte
Tror jag bundit upp en ny stamkund här