Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 59 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#871 » 18:19:38, 20-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade lite när jag skulle skriva rapport, kände att jag ju skulle förutsett problemet med temperaturgränsen. Jag hade ju läst produkt bladen för de ingående materialen och sett att det kunde bli en reaktion. Men samtidigt så visste jag att det var få av rapportens läsare som hade en aning. Så varför då lyfta fram att jag skulle förutsett problemet, hitta en lösning var ju viktigare.

Så rapporten sade inget om min miss utan handlade om hur jag ville gå framåt. Nu lade sig Robinson i det hela, han hade läst rapporten och trodde inte på att skulle gå att få upp produktions hastigheten till den nivå som krävdes för att få en lönsam produkt.
Men jag funderade på lösningar medans ny test planerades in i kön hos PT. Så jag åkte dit med en plan A och B i bagaget :grin:

Så tillbaka i FeCamp, jag studerade hamnen med portar mot lågvattnet och bryggor som åkte upp och ned med tidvattnet.
Bild
Bild

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Murre o2 (trådstartaren)

#872 » 18:43:24, 23-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resten av första dagen efter resan till fabriken gick åt till att bestämma hur vi skulle köra nästa dag. Så vi startade upp nästa morgon med hopp om ökad produktions hastighet. Men började inte bra, kylvattnet till mixer skruvs kylningen var blockerad. Så det ringdes efter en rörmokare utifrån och linjen stoppades i väntan på rep. Jag tog en sväng ned till byn medan jag väntade, gick en bäck genom den och det fanns en liten kraftstation på ett ställe som jag tittade på, enligt en skylt var det en av Frankrikes första, mumma för en teknik nörd som mig.

Efter rep kom vi så igång och fick hyfsad fart på linjen men under målsättningen så mer behövdes. Vi kom överens om att gå till sista steget i min plan A och åkte och åt lunch medan linjen stoppade och skiftade uppsättning. Engelsmannen som ägde fabriken hade dykt upp och var med på lunchen och vi pratade lite. Jag sade att jag gillade cidern från Normandiet och skulle köpa med mig ett par flaskor hem. Senar dök han till min förvåning upp och gav mig 4 75cl flaskor sider :uupps: Visste inte riktigt hur jag skulle få plats med 4 flaskor men fick ju tacka så väldigt mycket. Några bilder till.
Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#873 » 15:59:43, 24-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omstarten efter lunchen gav plötsligt mer än jag hoppats på. Output högre än målet och 10 grader under den kritiska temperaturen vilket betydde att det var stabil produktions fönster som inte skulle ge problem vid längre körning när saker som stigande filter tryck kan komma in och påverka. Så jag skar isär utvalda pellets och granskade insidan för att leta efter tecken på reaktion med ett fick mikroskåp som jag hade med för det jobbet, alla var felfria, övriga tester körde vi i deras drift labb och allt var perfekt :grin:

Så jobbet var i hamn, åt middag med ägaren på kvällen och checkade ut från hotellet på morgonen, tog en sväng till fabriken för att kolla så läget var lika bra som när jag lämnade och tog adjö och gav mig av mot Paris, ville ha gott om tid för jag skulle kolla in Château Gaillard på vägen hem. Här ett foto jag tog genom bilrutan när jag först kom inom synhåll, var en imponerande syn.
Bild
Bild
Minns inte om det var denna hyrbilen jag tog bilden från men gissar att det kan varit den.

Trevligt att skriva rapporten när jag kom hem, Robinson fick ju fel :grin: Tyvärr blev det sedan ingen produktion till kunder av materialet fast det var bättre än alla vi hade i produktion och produktions problemen var lösta, fanns bara en producent av den viktigaste ingrediensen och företaget ville inte vara beroende av en råvarukälla så de nöjde sig med att patentera formuleringen och lägga den på hyllan för ev framtida behov.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#874 » 18:16:15, 25-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bodde ju alla gånger i framtiden på hotellet i FeCamp, med ett undantag när jag inte fick rum där. Hamnade då i Veules Les Roses i en badturist stuga. Lite lustigt, kalk plattor på golvet och den halva av rummet där sängen stod var golvet en dm högre an i andra halvan så det var ett hopp mitt i golvet. Inte bra om man skulle gå upp i mörkret eller för den delen inte var nykter.

Var och tittade på en plats där brittiska styrkor delvis lyckades skeppas ut under kriget, en minnesplatta över det fans där. Operation Dynamo är ju välkände men den var inte den enda. https://sv.qaz.wiki/wiki/Operation_Cycle

Testkörningen den gången var inte så mycket att orda om, löpte på som den skulle.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#875 » 16:16:00, 28-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev ju etablerad som expert på upp skalningen av nya produkter efter några lyckade uppdrag. Inte självklart men min breda erfarenhet från fabriken var ju unik på IC även om det fanns flera från mitt gamla skiftlag där och också en tidigare skifthör man från LT fabrikerna. Men ingen av dem hade ju vikarierat som drift ingenjörer och fått den erfarenheten.

Men att jag skulle få jobb som problemlösare för etablerade produkter var än mer avlägset, det ingick inte ens i min annars väldigt omfattande arbetes beskrivning och ingick inte ens i min avdelnings ansvar på IC. Men det fanns folk hos produkt ägarna som jag samarbetat med när jag jobbade i fabriken och när det lades ned de första mindre linjerna på min gamla arbetsplats så flyttades ju deras produkter utomlands till helt olika linjer och det gick i några fall inte så bra...

Så när reklamationerna hopade sig och deras hjärntrust inte lyckades hitta en lösning kom någon av produktägarna och deras chef att tänka på mig :grin: Inget lätt jobb att få men jag älskade ju utmaningar så jag tog emot med öppna händer. De fick ju låna mig eftersom jag hörde till en helt annan avdelning, det var inget problem så länge jag var gruppchef men när min grupp miste produktionen av special produkter så minskades den ju till tre st totalt och en gruppchef med två st under sig blev för lite så jag miste det jobbet när vår grupp slogs ihop med en större, gjorde inte så stor skillnad för mig, jag basade fortfarande över mina två men slapp löne sättning mm. Men jag hade nu en närmaste chef som jag måste övertala att låna ut mig för den goda sakens skull :smile: Han gnällde lite ibland.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#876 » 15:54:51, 04-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjänsteresorna var russinet i kakan, mesta jobben var mer rutin. Så mycket rutin det nu blev på ett utvecklings center, men rengöringarna mellan de olika körningarna var ju omfattande och tråkiga transport sträckor. Sedan förändrades mitt jobb ständigt, jag började ju för att köra L 601, efter ett tag fick vi ta över den lilla pilot Bussen vilket kändes som låg inom vårat arbetes område, då fick vi ju en till i vår grupp så vi blev tre. Sedan fick vi börja producera för försäljning och köra 2 skift så vi blev 6 pers och jag blev gruppchef. Sedan försvann produktionen och vi var tillbaka på tre man dagtid och jag blev senior ingenjör istället för gruppchef. Sedan fick vi ta över ytterligare en pilot linje,en liten dubbelskruv med sträng pelletering. Ännu senare fick vi utbildning att köra mindre mängder i s. k . knådare. Och sedan fick vi en mindre Banbury som vi kom att köra många 10 kg satser i. Över tid kom utvecklingen att gå mot mindre mängder första compound.


Det och hårdare press på gruppen att korta ned timmarna på varje jobb medförde ju att jobben tog slut ibland. Vi lånade ett tag ut G till en annan grupp, Jag gjorde ett par veckor på kabel linjerna och hoppade in några veckor på testning av högspännings isolering, ganska komplicerat jobb, chefen där dök upp en dag med högsta hönset från Linz och presenterade " här har vi Håkan, han är 66 och har hoppat in och lärt sig de här jobbet för att hjälpa till" Jag tyckte nog att min ålder inte hade så mycket med saken att göra :???:
Kände mig ju fortfarande som 40... Fast idag känner jag mig kanske som 50 men grabben fyller 50 om ett par dagar så jag inser att åren går :eek:

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#877 » 16:29:11, 12-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag jobbade på ett utvecklings labb så kom jag ju i kontakt med analys grupperna men det var ju inte så många analyser jag själv kunde göra. Man måste ju vara utbildad och godkänd på varje metod för att få skriva in värden i dator systemen. Men MFR körde ju vi regelbundet vid körning av svart halvledar material, vi hade även en egen maskin för att köra analysen på. Inte så svårt, lite räknande bara. Sedan var vi godkända för att köra askhalt på samma produkter. Betydligt jobbigare/tidskrävande, man tog ett skepp, en båtliknande eldfas porslins degel och vägde upp viss vikt pellets i den. Stoppade in degeln i en ugn och skruvade på lite kvävgas flöde och startade en timer. När tiden löpt ut stängde man av kvävgasen och plockade ut skeppet och vägde det igen, sedan räknade man ut vad askhalten i produkten blev. Det gällde att inte lyckas blåsa bort någon aska med kvävgasen :???: Lätt hänt... Sedan blev jag ju på slutet godkänd för att tillverka prov kroppar för testning av högspännings kabel material. Inte så lätt som man kunde tro, man tog inte en färdig kabel och kapade av en bit för att testa utan byggde ett tvärsnitt för hand med pinett mm som pressades ihop under värme innan det senare kopplades in till spänning i ett vattenbad. Gällde att ha tålamod när man pillade ihop provkroppen.

Men vid test körningar hos andra fabriker var det ju bra att ha god kunskap om analyser då en del måste köras på deras labb med deras personal löpande så man visste hur man låg till kvalitet mässigt, en del prover tog jag med hem om de saknade utrustning för de testerna.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#878 » 15:55:31, 14-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en dröm i natt. Var tillbaka till 1973 och körde "min" ASG Scania med släp men inte på de vägar jag gjorde då, först på grusvägarna i Svartedalen och sedan på Västra Gatan i Kungälv :???: Välkända vägar men inte vad jag körde då, med 24 meters ekipaget.Men det blev värre, jag hamnade på en gata som inte finns, vid Västra gatan och när jag kom till den gatans slut var det bara en trappa ned till den riktiga gatan. Backa hela vägen tillbaka med släpet gick bara inte och köra ned för trappan och ut på gatan mellan husen var riskabelt. Men jag kände att jag inte hade något val, det jag var mest rädd för var att släpet skulle sladda ut mot husen på motsatta sidan av gatan. Den breda trappan finns också i verkligheten men leder sedan upp mot Fontin bergen.

Men allt gick bra jag kom lyckligt ned och iväg igen, sen tog drömmen slut. Inte direkt en mardröm, slutade ju lyckligt och sådana bekymmer är inte ovanliga när man kör lastbil. Körde ju en gång in på en återvänds gata när jag bogserade en barack på hjul som var hopplös att backa med men jag hade inget val utan fick backa flera hundra meter och runt hörn mellan häckar innan jag kunde vända, var nog det minnet som drömmen grävde fram :smile: De där barackerna har för kort dragstång för att fungera bra när man backar och avsaknad av servo styrning den gången gjorde det extra jobbigt. Men intressant vad drömmar kan gräva fram, drömt några gånger att jag var tillbaka i fabriken och löste problem med maskinerna men inte dömt något som utspelats efter ca 1980. Undrar vad en psykolog skulle läsa ut av det :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#879 » 14:50:58, 22-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att jag skrev att jaginte drömt om den senare tiden på IC så drömde jag att jag var tillbaka på L601 och lärde upp en nu kille på den. Drömt en massa sedan jag fick första sprutan mot Coronan för en vecka sedan :uupps: Tror inte det är med i listan på över biverkningarna :grin:

Men åter till mina resor, fanns flera skäl till att jag älskade dem. 1 jag fick chansen att se vad andra fabriker hade för maskiner, kringutrustning, och hur de använde dem. 2 träffade andra människor som jobbade i samma bransch som jag och kunde utbyta idéer och erfarenhet. 3 som historiskt intresserad kunde jag besöka intressanta platser.

Men det dök ju upp en ny nisch för mig för att resa, nämligen för att lösa kvalitets problem med våra produkter hos andra fabriker. Nedläggningen av ett antal av de gamla linjerna på min gamla HT fabrik hade ju medfört att produkter flyttats till andra linjer på andra fabriker och det hade inte alltid gått smärtfritt. Så produktägarna och deras chef såg att de hade en man på IC som hade lång erfarenhet av att köra dessa produkter så varför inte ta och skicka honom för att skärskåda problemen på plats och föreslå lösningar.

Enda problemet var att det inte ingick i mitt jobb :???: Men det löste sig efter lite påtryckning uppifrån :grin: Så jag fick chansen att göra vad jaj gillade bäst, lösa problem. Fast pressen kändes, jag fick bara fler uppdrag så länge som jag kunde visa resultat!

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#880 » 16:07:40, 05-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var extra roligt att min första resa för att försöka avhjälpa kvalitets problem gick till vår fabrik i Finland. Jag var ju född där men då jag bara var 4 år när vi flyttade till Finland så hade jag inga minnen därifrån. Mina första minnen är faktist när vi åkte ångtåg i Sverige :grin: Hade maskiner i blodet redan då! Frustade ånglok glömmer man inte i första taget.

Som född i svensk talade del av Finland kunde jag ju inte ett ord finska så det blev till att hanka sig fram med en kombination av svenska och engelska, fungerade ju bitvis bra men visst hade lite finska varit bra att kunna. Lite tror jag det underlättade på fabriken att jag var finlandsvensk men aldrig lätt att komma utifrån och inkräkta på inpinkade revir. Lättare hos legotillverkare, där är produkten "min" och jag bestämde! Men i slutändan, eg besök nr 2, så lyckades jag sätta mig i respekt och bli en del av teamet där vilket var en stor lättnad.

Jag uppnådde förbättringar men det behövdes investeringar för att helt lösa deras problem och jag kunde bara lista vad jag ansåg måste göras sedan var det en fråga om hur mycket pengar de kunde få för att bygga om/byta ut utrustning. Jag förlorade kontakten med dem efter det så jag vet inte hur mycket de kunde genomföra av mina förslag men kvaliteten på produkten hade förbättrats nog för att det skulle vara acceptabelt. Och för att jag skulle få flera sådan uppdrag. Sammanlagt var jag till Borgå 4 gånger, givetvis kollade jag in den gamla borgen som gett staden sitt namn. Flyg museet innan Helsingfors var också på min besöks lista.

Ser ut att vara sista gången jag besökt Finland, är ju bjuden till släktingar där men det är så mycket annat som kommer i mellan, senast pandemin.

7 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#881 » 17:29:10, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde vägen häromdagen som jag brukade köra med moped när jag var 15 och det är ett ställe på den lilla grusvägen som jag aldrig glömmer. Bakgrunden var att det hyrde in sig sommargäster i ett tomt hus vid kompisen K gård och de hade ett par tvilling flickor, Eva och Britt. Det var svårt att skilja dem åt i början med blev lättare efter att det jag skall berätta om hade hänt.

Det började med att moped gänget stod och hängde utanför ladan och vi pratade med flickorna, var två till från i närheten. Men så ville ena av tvillingarna provköra en moped och fick låna Gs moped. Så vi andra följde efter men efter en 300 meter i svag nedförsbacke började framhjulet på hennes lånade moped jazza i lösgruset mitt på vägen. Hon stöp i backen med ansiktet före :uupps: Ingen vacker syn och ansiktet var blodigt och fullt av grus i skråmorna. Tog tid innan det läkt!

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Sparrow

#882 » 19:10:37, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hujedamej :uupps:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#883 » 16:22:49, 25-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan syn jag alltid ser inom mig när jag kör den lilla grusvägen är hur G kommer körande i sin hemma byggda lådbil med en 125cc CZ motor. G var duktig på maskiner men inte riktigt medlem i vårat mopedgäng fast han var lika gammal och bodde bredvid. Han bodde ju ensam med sin far som var en riktig värsting efter vad som ryktades och vi var alla rädda för honom, också G som berättade för mig att han ofta fick stryk, när gubban tar av sig livremmen är det inte roligt sade han :uupps: Enligt ryktena hade Gs mor rymt genom ett fönster på övervåningen en natt för att slippa den brutala mannen.

Hur G kunde bli kvar hos pappan vet jag inte riktigt, men det var andra tider då. G var var inte alltid så noga med att hålla sig på rätt sida om lagen, var därför han inte riktigt platsade i vårat gäng. Han var den ende som trimmade sin moped i gänget, vi andra ville inte riskera lämpet. Han körde tidigt omkring med en Norton 500cc utan körkort och körde också runt på kvällarna med en Ford Anglia "höghus" fortfarande utan körkort. En Jeep ombyggd till Epa var han först i trakten med så han hade många järn i elden.
"
När han fått körkort så var det en riktig raggarbil, Ford "Åskfågeln", den senare modellen med baksäte... Tyvärr slutade det illa för honom, han hissade upp sin bil på en parkering och kröp under för att jobba med något, utan att säkra bilen, domkraften gav vika och han fick huvudet i kläm. Överlevde med blev sjuk pensionär med handikapp och dog slutligen för många år sedan. Jag vet ju inte allt men känns som han fick en dålig start i livet och lika dåligt slut. Eller så hade han bara otur...

Napoleon sade en gång när det talades om att anställa en hög militär och han fick alla skolor han gått genom dragna för sig, "ja det är väl bra men har karlen tur?"

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#884 » 16:13:09, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått bekymmer! Efter röjningen av sly mm i regn och dåligt väder för några veckor sedan fick jag feber och frossa samt ont i halsen förföra onsdagen. Feberfri på fredag så jag gick ut och klippte gräs och körde traktor i skogen men fick feber igen efter det. Hade ju fått första Covid 19 sprutan ett par veckor innan så det borde inte varit det, eller... Men i Onsdags kände jag mig så bra att jag körde röjsåg. Men när jag gick in på WC efter det pissade jag blod :uupps: Skrämde verkligen upp mig!

På fredag var jag till min vård central och lämnade urinprov, det såg ju bättre ut då men jag hade blod och bakterier i urinen. Läkaren tog blodprov och skrev ut penicillin men sade att det måste kollas upp ordentligt och nu skall jag röntga njurarna på tisdag och träffa en expert på torsdag. Så jag är ganska nervös nu, vill inte hamna i vård svängen, min fru är ju där och får ta massa mediciner och springa på kontroller stup i ett.

Någon gång måste ju min ålder komma ikapp mig men jag hopps ju det skall dröja länge än!

Så dela med mig av gamla minnen ligger lite på is nu.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

rospigg

#885 » 17:27:51, 28-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag önskar dig god bättring och en lyckönskning att det inte är något allvarligt!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gute84 och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se