Det var ju som!...
Då har jag fått lära mig fel!
Nu fick jag lära mig rätt
Maskinistens kunskapsbank är mer värdefull än det tidigare innehållet i Fort Knox!
Tyvärr återspeglar detta en baksida av att lita på yrkesfolk, auktoriteter, på området. Det är väl 15år sedan jag stod med samma fråga och frågade mycket namnkunnig verkstad och likaledes namnkunnig mekaniker. På -den- tiden så var kunskap fortfarande förankrat i tryckt litteratur, på papper. Hade man inte tillgång till original verkstadsmanualer, så var man "tvungen" att lita på vad expertisen sa, eftersom man inte kunde kontrollera påståenden.
Samma sak var det inom mitt område, medicin.
Idag -finns- det mesta över nätet, gäller bara att förstå -vad- det är man läser och det publicerades sanningsgrad.
Det jag fick presenterat för sisådär 15 år sedan var att "rören" var pressade ned i förgasaren, och dessutom limmade... så att pilla på dem skulle komma att sluta i att de går av och att de finns inte som reservdel.
Tänk va' "tokigt" det kan bli när fel svar ges av rätt person... var svaret "har inte tid med dig nu!", eller var det av en oväntad
lucka i mekanikerns otroligt stora och djupa kunskapsbank?... Vi får aldrig reda på svaret.
Detta är åter igen ett "påpekande", denna gången till mig, "är detta rimligt?!" - den här gången är svaret: NEJ! O -jag- missade att ställa frågan om rimlighet i svaret jag fått.
Mycket tacksam för det upplysande svaret och därmed nya kunskaper åt mig.
- o den var om man kan kontrollera planheten nöjaktigt med stållinjal.
Svar:
JA!
Felet på dessa
förgasare är som bilderna i mina trådar ovan visar - de suger i sig "damm" och samlar det i "koppen" för lågfartsmunstycket.
Båda tank-silarna, beckas snabbt och lätt igen av "damm" och gräs (å hur ända in i... gräset tar sig in -genom- tanklocket har jag inte klurat ut än).
För att kunna serva dessa förgasare/bensintankar för en "rimlig" kostnad, så måste man smörja in gummimembranet (OBS!!! -bara- på tätningsytorna, och absolut -INTE- på den delen av membranet som fungerar som "pump") och packningen med fett. Av de fetter jag testat är Omega 77 helt klart överläget. Andra fetter ss Biltema/OK chassifett, härdar och stelnar... SKF´s kullagerfett har en tendens till att "tjockna" och stelna det med, och då får man trassel med membranet när man lossar det.
Fettet gör att packningen och gummimembranet tätar bättre, och släpper lätt när man behöver plocka isär för rengöring nästa gång.
Membranet är av gummi, och rackarns känsligt!...
Går att tvätta med Yes! men all form av mer än vatten, "torkar" gummit o gör det "sladdrigt".
Tanken och förgasaren (munstycken osv - UTOM membranet!) måste blåsas rent med tryckluft. (8 Bar räcker och blir över).
När man återdrar förgasaren mot tanken är det mycket viktigt att man drar i sick-sack!
Finns ett åtdragningsschema från B&S (om jag minns rätt).
Detta pga att förgasaren kan "skeva" när man drar fast den... å då blir det otätt... (jo då - mig gjort så!... tog en stund att klura ut...)
På motsvarande tankar med plastförgasare så har B&S oskicket att montera -dubbla- tätningar, pga att förgasarna slår sig...
Dubbla packningar = "garanti" för otätt!
Som förgasare/tank - oerhört lättarbetade och tacksamma att jobba med
Kanske inte känns så första gången man skruvar isär dem, men efter ngr ggr och erfarenhet från andra förgasare => då är man riktigt tacksam över B&S fö
redömligt enkla konstruktion och goda servicevänlighet.