Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Rullande skruvarprojekttråd MF50D

128 inlägg • Sida 4 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

JengaPRO

#46 » 22:03:33, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BoussTraktor skrev:Grävskopan gav upp idag...
:sad:

Godset på gavlarna är ungefär 10mm, jag har en MIG Kempomat 150A. Den är kanske lite klen, kan man ta det i två omgångar eller är det kraftigare svets eller pinne som gäller? Vilket stål köper man? Är ju en gammal skopa det här, risigt skick med mycket bortrostat. Har kollat att det är magnetiskt (ingen hardox eller vad det nu heter?). Det är väl inte jättenoga eftersom det är en hobbymaskin, men det vore kul om den kunde hålla ett tag iallafall.


Ja 150A kommer du inte långt med. Skulle gissa att du behöver 100A till typ men som föreslaget så hade jag kört pinne också. Fogbered och kanske förvärm. Kör med en pinne som ger en seg fog. Inte OK 48 skulle jag säga men det är andra här som kan sånt där bättre.
Sen ska du ha en rörtråd om du ska köra MIG om du ska få lite hållfasthet.
Ser ut som att det är någon som varit där och kladdat med en MIG förut för övrigt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Michael Meier

#47 » 22:24:38, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till Mercedes finns ATE burkar tillgängliga idag, på Ebay går det att söka på Lockheed/ATE och hitta snarlika behållare, Via NH/Ford går det också att hitta men dessa är lite högre.

Bild

Angående vätskan, vad är det i nu förnågot ? har du inte behövt fylla på tidigare ?
Senast redigerad av Michael Meier 22:28:40, 09-08-2021, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BoussTraktor (trådstartaren)

#48 » 22:26:15, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

JengaPRO skrev:
BoussTraktor skrev:Grävskopan gav upp idag...
:sad:

Godset på gavlarna är ungefär 10mm, jag har en MIG Kempomat 150A. Den är kanske lite klen, kan man ta det i två omgångar eller är det kraftigare svets eller pinne som gäller? Vilket stål köper man? Är ju en gammal skopa det här, risigt skick med mycket bortrostat. Har kollat att det är magnetiskt (ingen hardox eller vad det nu heter?). Det är väl inte jättenoga eftersom det är en hobbymaskin, men det vore kul om den kunde hålla ett tag iallafall.


Ja 150A kommer du inte långt med. Skulle gissa att du behöver 100A till typ men som föreslaget så hade jag kört pinne också. Fogbered och kanske förvärm. Kör med en pinne som ger en seg fog. Inte OK 48 skulle jag säga men det är andra här som kan sånt där bättre.
Sen ska du ha en rörtråd om du ska köra MIG om du ska få lite hållfasthet.
Ser ut som att det är någon som varit där och kladdat med en MIG förut för övrigt.
Tack för input.
De prylarna har man ju inte. Blir kanske till att jaga tag i en skopsmed istället.
BoussTraktor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:13, 13-05-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Furgeson MF50D -82

QV_

#49 » 22:35:09, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ATE Blaue står det på en del 356 bromsvätskebehållare.
Så jag skulle säga att det är DOT 4 som skall i (ej DOT5) eller DOT5.1

Mitt förstahandsval när det gäller DOT4 är Biltema 1 liters
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

JengaPRO

#50 » 23:11:45, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BoussTraktor skrev:
JengaPRO skrev:
BoussTraktor skrev:Grävskopan gav upp idag...
:sad:

Godset på gavlarna är ungefär 10mm, jag har en MIG Kempomat 150A. Den är kanske lite klen, kan man ta det i två omgångar eller är det kraftigare svets eller pinne som gäller? Vilket stål köper man? Är ju en gammal skopa det här, risigt skick med mycket bortrostat. Har kollat att det är magnetiskt (ingen hardox eller vad det nu heter?). Det är väl inte jättenoga eftersom det är en hobbymaskin, men det vore kul om den kunde hålla ett tag iallafall.


Ja 150A kommer du inte långt med. Skulle gissa att du behöver 100A till typ men som föreslaget så hade jag kört pinne också. Fogbered och kanske förvärm. Kör med en pinne som ger en seg fog. Inte OK 48 skulle jag säga men det är andra här som kan sånt där bättre.
Sen ska du ha en rörtråd om du ska köra MIG om du ska få lite hållfasthet.
Ser ut som att det är någon som varit där och kladdat med en MIG förut för övrigt.
Tack för input.
De prylarna har man ju inte. Blir kanske till att jaga tag i en skopsmed istället.


En pinnsvets på säg 180A klarar jobbet.

1 person gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

BoussTraktor (trådstartaren)

#51 » 06:58:24, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Till Mercedes finns ATE burkar tillgängliga idag, på Ebay går det att söka på Lockheed/ATE och hitta snarlika behållare, Via NH/Ford går det också att hitta men dessa är lite högre.

Bild

Angående vätskan, vad är det i nu förnågot ? har du inte behövt fylla på tidigare ?
Jag har hittat några liknande på Autodoc för några hundringar.

Jag köpte maskinen i maj. Jag har sedan dess sett att slang och behållare svettats ur, speciellt då det varit varmt. Så jag har inte fyllt på något tidigare.
BoussTraktor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:13, 13-05-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Furgeson MF50D -82

BoussTraktor (trådstartaren)

#52 » 07:02:39, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BoussTraktor skrev:Nu har jag grävt och markberett, skopat i bärlager, paddat m.m.
Den har fått jobbat lite, precis som jag :) .

Några saker som irriterar mig är listat nedan. Vet någon av er om det är skit bakom spakarna eller nåt som går att rätta till?

1) Olika hastigheter på bom, sticka, skopa och sväng. Sväng och bom är snabba. Sticka och skopa lite långsammare. Man kan få dessa snabba rörelser att reduceras genom att först köra sticka eller skopa fullt och sen samtidigt köra upp bom/sväng. Jävligt irriterande när man ska göra skraprörelsen mot sig med samtidig sticka och bom. Bommen flyger upp för fort. Svårt att få skopan parallellt med backen alltså

2) När man manövrerar lastaren fram och tiltar upp skopan fullt så lägger maskinen av allt som oftast då man hamnar i maxläget. På andra cylindrar så saggar motorn lite, men tilten är lite väl dryg.


Ni har inga tips här?
BoussTraktor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:13, 13-05-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Furgeson MF50D -82

Michael Meier

#53 » 08:03:26, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som om det är olika fel,

MF 50B, är inte det en mindre maskin som började tillverkas tidigt sjuttio eller något, tittade på en filmsnutt på tuben när ovant folk vill göra något med den, det lirar inte ! sådär gör man inte med en ovan maskin.

Kommer ihåg en filmsnutt som vi hade här på någon som demonstrera maskin inför försäljning eller något, det var ju våldtäkt på maskin, totalt befriad på minsta samstämmighet med den maskin som skulle visas i sin bästa dager.

Hur använder du dina spakar i förhållande med det du vill att maskinen ska utföra och varvtal på motorn? alltså denna maskin är inget under i utveckling med tanke på reglerbar kolvpump och avstämd servohydraulik, snarare motsatsen, till fördel i anskaffningspris och underhåll, har bom, sticka och skopcylinder likadana förutsättningar på ventilsidan ligger all prestation i din koordinering mellan hjärna öga och fingerspets.

Kanske inte skit bakom spak utan mer att du inte kommer överens med maskinens tillkortakommanden?

Kan utveckla lite.. har du för mye olja att tillgå i form av pumpkapacitet kan du alltid sänka varvtalet på motorn, då i bekostnad av motorstyrka/vridmoment och fördelen är i inlärningstiden att du får till känsla i fingrarna på vad du får och ska göra samtidigt.

Att motorn överlastas får du då gratis :) men poängen ar att göra en arbetsrörelse så fort som möjligt, och det betyder flera (två eller tre) funktioner samtidigt, när du får upp koordinationen lär du öka varvtalet igen, typ förhöjd tomgång är väl lagom att börja med ?

Vilket varvtal kör du på nu?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BoussTraktor (trådstartaren)

#54 » 22:10:29, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Det känns som om det är olika fel,

MF 50B, är inte det en mindre maskin som började tillverkas tidigt sjuttio eller något, tittade på en filmsnutt på tuben när ovant folk vill göra något med den, det lirar inte ! sådär gör man inte med en ovan maskin.

Kommer ihåg en filmsnutt som vi hade här på någon som demonstrera maskin inför försäljning eller något, det var ju våldtäkt på maskin, totalt befriad på minsta samstämmighet med den maskin som skulle visas i sin bästa dager.

Hur använder du dina spakar i förhållande med det du vill att maskinen ska utföra och varvtal på motorn? alltså denna maskin är inget under i utveckling med tanke på reglerbar kolvpump och avstämd servohydraulik, snarare motsatsen, till fördel i anskaffningspris och underhåll, har bom, sticka och skopcylinder likadana förutsättningar på ventilsidan ligger all prestation i din koordinering mellan hjärna öga och fingerspets.

Kanske inte skit bakom spak utan mer att du inte kommer överens med maskinens tillkortakommanden?

Kan utveckla lite.. har du för mye olja att tillgå i form av pumpkapacitet kan du alltid sänka varvtalet på motorn, då i bekostnad av motorstyrka/vridmoment och fördelen är i inlärningstiden att du får till känsla i fingrarna på vad du får och ska göra samtidigt.

Att motorn överlastas får du då gratis :) men poängen ar att göra en arbetsrörelse så fort som möjligt, och det betyder flera (två eller tre) funktioner samtidigt, när du får upp koordinationen lär du öka varvtalet igen, typ förhöjd tomgång är väl lagom att börja med ?

Vilket varvtal kör du på nu?
Såklart är det en gammal maskin.
Jag undrade bara om det finns någon komponent eller ventil som är dålig eller kan justeras. Hur vet jag att sticka/bom/skopa/sväng verkligen har samma förutsättningar på ventilationssidan? Jag är ju helt novis på grejerna och har inget att jämföra med.

Brukar ha 750 varv. Ungefär 500 vid finlir.

Öva, öva, öva antar jag :)
BoussTraktor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:35:13, 13-05-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Furgeson MF50D -82

Michael Meier

#55 » 22:13:28, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, där har du svaret varför motorn dör.

Du kanske ger för mye spakutslag, prova dubbla motorvarvet och minska spakrörelserna.

Svårt att jämföra maskiner från olika åldrar och märken.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#56 » 22:22:48, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar bli mera flyt vid högre varv på gamla maskiner, lättare att smyga på spakarna då tycker jag.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#57 » 23:31:30, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall jag fingräva så är det höga motorvarv som gäller.
Först då när pumpen strömmar olja för fullt, kan man smeka spakarna och smyga skopa och grävarm.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MF 50 A

#58 » 23:41:19, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en MF 50A industritraktor. Og jeg undrer på hvorfor det kommer ut hydrolikkolje ut av luftingen på toppen av tanken?
Det var i fjor sommer jeg oppdaget dette. Og det lekker ingen steder ellers. Det stopper jo opp, men jeg har hatt den i 8 år, og har ikke skjedd før. Så hva kan det komme av? Er det noen rør som er tette eller klemt, slik at oljen ikke får renne den rette veien i retur? Ja, jeg har peilet oljenivået, og syntes det var litt lite, så jeg fyllte etter. Men har ikke noen aning om hva som gjør det?

Hilsen
Bjørgulf fra Norge
MF 50 A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:52, 24-06-2014
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 A
Ford 2000

rp_92

#59 » 12:42:50, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 50 A skrev:Jeg har en MF 50A industritraktor. Og jeg undrer på hvorfor det kommer ut hydrolikkolje ut av luftingen på toppen av tanken?
Det var i fjor sommer jeg oppdaget dette. Og det lekker ingen steder ellers. Det stopper jo opp, men jeg har hatt den i 8 år, og har ikke skjedd før. Så hva kan det komme av? Er det noen rør som er tette eller klemt, slik at oljen ikke får renne den rette veien i retur? Ja, jeg har peilet oljenivået, og syntes det var litt lite, så jeg fyllte etter. Men har ikke noen aning om hva som gjør det?

Hilsen
Bjørgulf fra Norge


Du har ingen bild på hur läckaget ser ut? När min svämmade över i tanken var det massor med luftbubblor i oljan, det berodde på trasig packbox på pumpen som sög in luft i systemet.
Användarvisningsbild
rp_92
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:11, 19-01-2016
Ort: Högsby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM T650 -75
MF 50B traktorgrävare

MF 50 A

#60 » 15:35:35, 25-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heisann!

Ja, den lufte-ventilen står på venstre siden, med en liten kåpe i toppen som er rund. Man kan se den ved å åpne venstre døren. Bildet viser denne luftingen til hydrolikken.
Takk for svar, ja da er det sikkert pumpen som må ut. Og det nykker litt i spaken når man prøver å bevege graveagg- så det med lavt turtall.
Her er et bilde av traktoren MF50 A

userpix/171631_1QE82IDAJBVI31637847156.jpg

Hilsen

Bjørgulf
MF 50 A
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:52, 24-06-2014
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 50 A
Ford 2000


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se