Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] El

Koppla kablar till generator (äldre Scania)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el på Scania-fordon här

BlackLuck (trådstartaren)

#1 » 16:15:14, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin6610 skrev:Hej nu finns en liten film när ja drar grävarn.. se och njut..

http://www.youtube.com/watch?v=zT0eQ16ZDgU


Fasen vad manligt. :thummar:
Jag måste koppla ihop mina grejor också.
Det blåser så förbannat idag bara så jag är inget sugen allt på att gå ut..

:off_topic: Är det förresten någon här som kan fota hur kablarna är kopplade till generatorn? Jag har ingen laddning på dragaren och jag tänkte jag skulle få koll på om det kan ha något att göra med några lösa kablar som hänger där nere...

Delade detta ämne från medlemspresentationen. /Mod
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Anders Berg

#2 » 22:13:27, 13-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså Mr Black Luck, jag vet inte om du blir nå slugare av denna bild, det var lite för kallt å blåsigt för att börja krypa under nån gammelScania nu, så jag hittade detta i rephandboken till N 10:an, men generatorer brukar ju vara kopplade gode likt. Det är väl fig. 655 och 328 som kan vara intressant. B+ brukar vara den grövsta kabeln. Hoppas du får till det, annars får du väl nöja dej med ljudet av när turbon laddar... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

BlackLuck (trådstartaren)

#3 » 16:54:34, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en säkringshållare på torpedväggen i motorrummet, på förarsidan med en ensam säkring i. Om den säkringen är defekt så verkar det som att allt upphör att fungera.
Det skulle kunna vara nr 52 på bilden ovan men jag har bara en säkring där.

Jag har lite problem med laddningen och med maskinen igång så testade jag att manuellt slå till laddregulatorn. Då går ovan nämnda säkring sönder.

Nån som har en ide?
Jag har ingen uppgift på vad det ska sitta för säkring där utan har helt enkelt testat med en 16A.

Någon riktigt grov kabel går inte från generatorn... Det är tre kablar anslutna på generatorns kopplingsplint och jordflätan som kablarna går i. En av kablarna går direkt till nån slags kondensator och de övriga två går direkt till regulatorn.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Robban_C

#4 » 22:51:05, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:... manuellt slå till laddregulatorn. ...
Kallas för kreativ felsökning. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kondensatorn kan vara radioavstörning. Dom brukar kunna vara i storleken dia 15-20 mm, längd 20-30 mm. Ryck bort, du ska inte lyssna på radio, du ska lyssna på turbo. :laes_detta: :mrgreen:

Det där med "riktigt grov" kabel, dom brukar vara i storleksordningen 5-6 mm i kopparn. 8-10 mm i isoleringen. Jag vet dock inte om dom är klenare på en 24-voltare eftersom strömmen är lägre där men dom kan inte vara så mycket klenare i alla fall.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck (trådstartaren)

#5 » 23:10:59, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
BlackLuck skrev:... manuellt slå till laddregulatorn. ...
Kallas för kreativ felsökning. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kondensatorn kan vara radioavstörning. Dom brukar kunna vara i storleken dia 15-20 mm, längd 20-30 mm. Ryck bort, du ska inte lyssna på radio, du ska lyssna på turbo. :laes_detta: :mrgreen:

Det där med "riktigt grov" kabel, dom brukar vara i storleksordningen 5-6 mm i kopparn. 8-10 mm i isoleringen. Jag vet dock inte om dom är klenare på en 24-voltare eftersom strömmen är lägre där men dom kan inte vara så mycket klenare i alla fall.


Vafasen, man måste ju testa.. :evil: Med tanke på tjockleken på trädstammen som vuxit fast sig i kofångaren så kan ju saker o ting kärvat lite.. :D

Jag skulle tippa på att kabeln är en ca 5mm totalt. En röd o en svart lika grova båda två. Ser ut att vara originalkablar då det är krympslang i ändarna. Inget hemmamek. Däremot finns det en massa andra kablar över allt som sitter o inte sitter där de ska, därför har jag varit lite osäker på hur allt är kopplat.

När det gäller kondensatorn, eller vad det nu är, så är det ju bara en ingående kabel i den. Sitter två ytterligare uppe vid laddregulatorn.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Robban_C

#6 » 23:14:46, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

BlackLuck skrev:...När det gäller kondensatorn, eller vad det nu är, så är det ju bara en ingående kabel i den. ...
Och sen är den jordad också. Då är det en radioavstörning, helt klart ett ämne för en stor vid båge över vänster axel. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck (trådstartaren)

#7 » 23:21:48, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
BlackLuck skrev:...När det gäller kondensatorn, eller vad det nu är, så är det ju bara en ingående kabel i den. ...
Och sen är den jordad också. Då är det en radioavstörning, helt klart ett ämne för en stor vid båge över vänster axel. :mrgreen:


Skönt, då kan jag fimpa dem alla tre kanske..? Några prylar mindre som krånglar... :svettas:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Robban_C

#8 » 23:26:31, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med alla tre törs jag inte svara på. Svårt att veta vad som är vad när man inte ens ser hur det ser ut.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

BlackLuck (trådstartaren)

#9 » 23:30:35, 19-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ta några bilder på eländet i morrn om vädret är hyffsat.
Det är ett par plintar i laddregulatorn som inte är anslutna några kablar på heller...
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Norpan

#10 » 20:56:07, 20-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör lite stålborste på generatorn så hittar du nog anslutningsnumren vid anslutningarna och kanske på regulatorn åxå, om du borstar på den då förstås.
Vid regulatorn ska det, enligt ovanstående schema, vara en tunn blå kabel, som på Boschspråk heter 61, om du jordar den ska laddningslampan tändas om du har tändningen på.
Om inte lampan lyser får du börja leta fel inne i hytten och där är det nog inte så blåsigt.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

BlackLuck (trådstartaren)

#11 » 22:23:14, 20-02-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Om du kör lite stålborste på generatorn så hittar du nog anslutningsnumren vid anslutningarna och kanske på regulatorn åxå, om du borstar på den då förstås.
Vid regulatorn ska det, enligt ovanstående schema, vara en tunn blå kabel, som på Boschspråk heter 61, om du jordar den ska laddningslampan tändas om du har tändningen på.
Om inte lampan lyser får du börja leta fel inne i hytten och där är det nog inte så blåsigt.


Tackar! Den där kabeln skall jag kolla upp.
Anslutningarna i regulatorn är lätt att se numren på. Det är värre med generatorn då kopplingsplinten sitter i som en liten kopp (går inte att borsta). Jag har hängt ner med lampan i käften men inte lyckats se några nummer på generatorn..
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage


Återgå till [Scania lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se