Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

El-fel på FIL FA150 bäddfräs

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

a.Holm (trådstartaren)

#16 » 10:46:24, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Brukar inte FIL ha hydraulisk matning?


Ingen aning, men inte på denna som jag förstår det.

Den enda hydraulik som finns är ett litet aggregat som bland annat låser bordet och lyften av spindeln.
Eventuellt så sköter även hydrauliken växlingen av vilken axel som ska drivas.
Den motorn som sitter där kan ju inte vara nåt annat än motorn som driver axlarna.

Försöker fundera på hur regleringen av denna fungerar.
Det går tre kablar fram till den.
Två stycken "fas-kablar" och sen skyddsjord.
Den ena kabeln är kopplad till kolen som sitter uppe samt nere.
Den andra kabeln går till kolen på vänster resp. höger sida.

Utgår från att det är likström till motorn.
Nån får gärna hojta till om det är galet!

Frågan är om den ska lägga spänning till alla kol samtidigt, eller om den ska reglera nåt genom att bara lägga spänning på det ena kol-paret.
Om det nu är en likströmsmotor borde den polvända spänningen för att köra motorn baklänges?

Det är fan att man inte har ett elschema på denna.
Hade underlättat nåt otroligt...
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn



X-IL

#17 » 11:02:22, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som en DC eller universalmotor, dvs en som kan gå på både AC och DC, dock har jag inte sett eller hört om korskopplade(?) kol tidigare, kanske är vanligt bara att jag inte sett det. I vilket fall så försvinner tanken på en förlorad fas till matningsmotorn. OM motorn bara går när matningen körs så bör det inte vara en motor till hydraulpump tycker jag, utan då borde den väl gå mer eller mindre konstant? Kan det vara så att motorn har fått ett par kortslutna lindningar och att den därför går ojämnt? Kan det ha oxiderat på kollektorn? Du borde också kunna avgöra om det är DC genom att hitta en fet likriktare nånstans i maskinen, eller genom märkningar på kablar/kontakter.

EDIT: tydligen intehelt ovanligt med fyra kol på DC-motorer: https://www.physicsforums.com/threads/f ... or.927521/
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#18 » 11:58:43, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inga anslutningar till fältlindningen? Eller är det en permanentmagnetmotor?
Om det är en permanentmagnetmotor så går den baklänges om man polvänder den. Om den har fältlindning så går den baklänges om man polvänder ANTINGEN kolen eller fältlindningen, inte båda. Om man polvänder bägge, så fortsätter den gå åt samma håll (det är därför en seriemotor kan gå på växelspänning).

En vanlig likströms- eller universalmotor brukar ha lika många kol som motorn har poler. 2-poliga motorer är väl mest vanliga när det rör sig om små högvarviga motorer (dammsugare, elverktyg, kupéfläkt till bilar mm), fler poler förekommer då man vill ha lägre varvtal (startmotorer, elkylfläkt till bilar, spårvagnar, hissmaskinerier etc) På mångpoliga motorer kan man i vissa fall utelämna ett eller ett par kol-par, under förutsättning att rotorlindningarna är kopplade på lämpligt sätt. En del 4-poliga startmotorer har t ex bara två kol som sitter i 90° vinkel, de 6-poliga Mitsubishi permanentmagnetstartmotorerna som var uppe i en annan tråd nyligen har bara 4 kol, osv osv.

Det finns också en del typer av rena växelströmsmotorer med kol och kollektor, t ex s k repulsionsmotorer eller indirekt matade motorer. Det finns en mängd varianter av dem. Ibland kan det förekomma att man tillför spänning bara till statorlindningen och kolen är kortslutna, ibland kan det vara fyra kol varav två kortslutna och de andra två i serie eller parallellt med statorn, osv osv.
Vissa repulsionsmotorer kan varvtalsregleras genom att man vrider på kolhållarbryggan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#19 » 12:05:03, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storebrodern 200 verkar ha DC motorer för matning enligt det maskinbladet jag hittade.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

a.Holm (trådstartaren)

#20 » 12:09:03, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Finns det inga anslutningar till fältlindningen? Eller är det en permanentmagnetmotor?


Nej, två kablar till motorn.
En grövre 3-ledare till kolen.
Sen en mindre till varvräknaren i bakkant, eller vad man ska kalla den.

En del 4-poliga startmotorer har t ex bara två kol som sitter i 90° vinkel

Denna verkar vara så, de fyra kolen sitter med 90° mellan varandra.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

torbjorn_forsman

#21 » 13:14:05, 30-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan vi nog sluta oss till att det är en permanentmagnetmotor. Och det är väl mest troligt att hackigheten beror på något fel i motorstyrningen.

Om det går att frikoppla motorn mekaniskt kan man ju provköra den med en låg och stabil likspänning (kanske från bilbatteri) för att se att den går lugnt och jämnt och verkar felfri.

Och när det gäller motorstyrningen får man väl studera hur den är gjord och fundera på vad det kan finnas för felmöjligheter.
Spontant skulle jag kunna tänka mig att motorn drivs från någon form av tyristorstyrd likriktare, om det t ex är avbrott i en av likriktarbryggans grenar eller någon av tyristorerna inte får triggpuls, skulle det kunna ge de beskrivna fenomenen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

a.Holm (trådstartaren)

#22 » 08:14:21, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varit i garaget igen och kikat lite.

Det är mycket riktigt en DC-motor.
Kopplade på multimetern mellan de de två kol-paren.
När man startar matningen och den smyger sakta så visar den ca 2 volt.
Reagerar inte när man försöker ändra matningen.
Sticker iväg som s*t*n när man kör snabbmatning, men hinner inte se vad värdet är riktigt.

Inser att jag har lite mer jag lär kolla av först.
Det sitter tre st amperemätare på skåpet.
En för respektive spindel, de två övre.
Sen en tredje som mäter strömmen till DC-motorn för matning, nere till vänster.
När man kör snabbmatning så sticker den iväg rejält, matningen blir att hacka.
Känns som den slår ifrån när strömmen blir för hög.

Garaget vi har är avsäkrat med 25A.
Läser man på typskylten på maskin kräver den 60A om jag minns rätt.
Men inbillar mig att det är när allt går på fullt.
Sitter 7,5kW motorer till spindlarna.
Så jag har räknat med att det ska gå att köra på 25A, annars är jag i klistret...

Men, jag ska gå igenom och se till att alla rörelser går lätt.
När jag konserverade maskin strök jag på fett på vissa glidytor/kulskruvar.
På en del andra sprutade jag skyddsvax, som sen stelnar.
Får ta och tvätta av allting och smörja med olja.
Det sitter ett centralsmörjsystem som jag lär kolla upp om det funkar som det ska, är lite osäkert.
Grunkan nere till höger på bilden, skulle det kunna vara nån inställning för smörjningen, typ tidrelä?
Eller vad är det?
Eller ska centralsmörjningen gå konstant då tex spindeln eller matningen är aktiverad?
Det sitter en liten 3-fas kontaktor för smörjpumpen, men har inte rett ut hur den aktiveras än.


Har också tänkt att jag ska ta lös DC-motorn från växellådan och testa att köra den utan belastning.

Bild
Bild
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

pevet

#23 » 19:25:22, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrsystemet (Heidenhain TNC355B) som jag vill sälja har faktiskt suttit monterat på en FIL bäddfräsmaskin lite större än den du har

Här har du en chans att få en vettig maskin som inte många skulle tveka över att ta
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

a.Holm (trådstartaren)

#24 » 22:18:51, 31-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Styrsystemet (Heidenhain TNC355B) som jag vill sälja har faktiskt suttit monterat på en FIL bäddfräsmaskin lite större än den du har

Här har du en chans att få en vettig maskin som inte många skulle tveka över att ta


Spelar väl ingen roll vilket styrsystem jag har när jag bara har en motor som ska driva axlarna via nån växellåda?
Jag kan väl bara köra en axel i taget ändå...

För jag gissar väl att det inte ingår 3st matningsmotorer i det du säljer?

Eller tänker jag galet?
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

pevet

#25 » 07:03:52, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan få köpa det begagnade styrsystemet (Heidenhain TNC355) inkl. 3 st. matningsmotorer med tillhörande styrservon

Exakt. Men jag tänker mer för framtiden. Du kan ju fortsätta köra begränsat med bara en motor eller göra det som många nog håller med mig om är det enda rätta. Det vill säga bygga om mekaniskt så att det blir en motor för varje axel

Då får du ju full kurvlinjestyrning vilket knappast kan ses som någon nackdel. Dessutom en mycket lättprogrammerad maskin för alla dom funktioner som då tillkommer
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

a.Holm (trådstartaren)

#26 » 13:45:06, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Du kan få köpa det begagnade styrsystemet (Heidenhain TNC355) inkl. 3 st. matningsmotorer med tillhörande styrservon
Exakt. Men jag tänker mer för framtiden. Du kan ju fortsätta köra begränsat med bara en motor eller göra det som många nog håller med mig om är det enda rätta. Det vill säga bygga om mekaniskt så att det blir en motor för varje axel
Då får du ju full kurvlinjestyrning vilket knappast kan ses som någon nackdel. Dessutom en mycket lättprogrammerad maskin för alla dom funktioner som då tillkommer


Ingår det mätskalor också?

Jo, visst skulle det vara kul med en styrd maskin.
Frågan är när man ska ha tid och lära sig köra den :klia:

Sen är det ju det där med att få dit motorer på alla axlar...
Skicka ett PM med vad du tänkt dig för pris iallafall, så får man fundera.


För övrigt så har jag äntligen fått fatt på vad jag tror kan vara rätt kontakt för manual och elschema.
Verkar ju som tillverkaren FIL inte finns kvar längre. Har inte fått nån vettig träff då jag sökt.

Har suttit och kontaktat några företag nere i Europa som säljer likadana begagnade maskiner som jag har, för att höra om dom har dokumentation att kopiera.
Till slut svarade en trevlig italienska som kollade vad dom hade till deras maskin.
Dock fanns ingen dokumentation till den heller...
Men hon tipsade om en firma som verkar vara en fullträff.
http://www.filservicesrl.it/index.htm

En italiensk firma som startades 2003, för att serva kunder som har FIL-maskiner med assistans och service. (skapades kanske då tillverkningen upphörde, vad vet jag?)
Mailade dom och fick snabbt svar att dom har dokumentation som sträcker sig från 1978 och framåt.
Ska lämna serienummer på maskin så får vi se om dom kan få fram nåt! :smile:
Håller tummarna :dancing_geek:
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

pevet

#27 » 18:23:24, 01-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett begagnat komplett Heidenhain TNC355 inkl. 3 st. matningsmotorer och tillhörande servon hamnar på 30.000,- + moms. Mätskalor ingår inte men där kan du ju säkert använda dom som redan sitter monterade på maskinen
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

a.Holm (trådstartaren)

#28 » 12:58:23, 02-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:Ett begagnat komplett Heidenhain TNC355 inkl. 3 st. matningsmotorer och tillhörande servon hamnar på 30.000,- + moms. Mätskalor ingår inte men där kan du ju säkert använda dom som redan sitter monterade på maskinen

Okej.
Det är långt över vad jag tänkt lägga på en hobbymaskin.

Är det så att man på nåt vis inte får den att fungera så som tidigare får man fundera vidare.
Lär ändå få fatt på en mätskala till X-axeln, då min är trasig.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn

pevet

#29 » 03:54:42, 03-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK. Du vet var det finns grejer om du ångrar dig. Skala för X-axeln 1500 mm låter inte så billigt heller. Hoppas du kan hitta något begagnat objekt till bra pris
pevet
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:09, 29-11-2018
Ort: Småländska höglandet
Sverige

a.Holm (trådstartaren)

#30 » 11:50:12, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

pevet skrev:OK. Du vet var det finns grejer om du ångrar dig. Skala för X-axeln 1500 mm låter inte så billigt heller. Hoppas du kan hitta något begagnat objekt till bra pris


Absolut.
Ska testa en beggad skala nu i veckan, som ska fungera.
Funkar den klarar jag mig rätt billigt undan.

Har nu fått tag på manual och elschema till just min maskin.
Firman jag nämnde hade allt sparat.
Kostar en slant, som allt gör.
Manual 350 EUR
Elschema 250EUR
Tråkig kostnad då det troligen fanns till maskinen tills nån på gamla jobbet städade bort det :ohnej:

Börjar med elschemat, så jag blir lite klokare i felsökningen.
Är dock ingen dokumentation på kretskorten från Siemens med.
Men är mycket hjälpt av att förstå hur övriga elen är tänkt att fungera.
a.Holm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:01:58, 08-05-2011
Ort: Grängesberg
Sverige
Maskin: Hemmabyggd bandvagn


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se