En kollega till mig har blivit våldsamt blåst av en bilfirma i Göteborg. Han köpte en Audi A6 TDI 2013 med 15-16 000mil på mätaren i våras och efter ca 90-100 mil så varnar bilen för låg motoroljenivå. Kollegan fyller på olja och tänker att detta var nog en isolerad händelse. (förnekelse typ) efter ca 100 nya mil är det samma visa igen.
Bilen drar 1,8l olja på 100mil och Toveks kontaktas för inbokning av felsökning, mecken ringer tillbaka inom två timma för att meddela att "denna bilen har vi redan felsökt för nån månad sedan, dock utan åtgärd"
Kollegan kontaktar då bilfirman för att få felet åtgärdat alt häva köpet. Ungefär här uppstår magin,,, bilen har tidigare sålts till en kund som antagligen upptäckt onormal oljeförbrukning och då lämnat bilen till Tovek för att sedan återlämna bilen till bilfirman eftersom domen löd "dåliga kolvringar & motorbyte" hos Toveks.
När min kollega sedan intresserar sig för och sedermera köper bilen har säljaren på bilfirman skrivit i köpeavtalet ordagrant att "Köparen är medveten om att bilen drar mer olja"
Bilfirman hävdar att de upplyst kollegan om detta flera ggr både muntligen och (bevisligen) skriftligen, vilket ju inte skett öht.
Begagnatförsäkringen vill aktuellt försäkringsbolag inte ta ansvar för heller då mecken på Toveks kallat defekten för "förslitningsskada" istället för fabrikationsfel som det ev borde heta istället då denna motortyp drabbats frekvent av detta fel.
Tröstlös situation har uppstått och jag har hjälpt till att formulera brev mm till bilfirman men nu är min arsenal uttömd.
ARN känns urvattnat.
Nån fiffig maskinist som vet råd?
/C