Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnaderSprängteknik och -maskiner

Så har man blivit med bergborr

426 inlägg • Sida 17 av 29
Diskutera sprängning, sprängteknik och tillhörande maskiner som bergborrar och dylikt här

ollenorell

#241 » 19:45:07, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Råkade köpa ytterligare en maskin på annons, en "plastcobra", alltså en Cobra 148, gissar på 80-tal.

Huset för slagmekanismen ser ju identiskt ut jämfört med min Pionjär, och om man läser historie-tråden om Pionjärerna köpte ju Atlas Copco Berema 1975 och fick tillgång till Gustav Bergmans patent och finurliga konstruktionslösning. Och det här är ju utan tvekan en maskin efter 1975 så det går väl ihop logiskt.
Det verkar ju som att Beremas fabrik i Kalmar då efter förvärvet 1975 även gjorde Cobror, eller delar...

Den är lite lättare känns det som, lite modernare, delar finns nog litegrann fortfarande och det vore kul att testa en Cobra då jag aldrig testat någon.
Den har också "vibrationsdämpande handtag" även om de kanske inte är jätteeffektiva skulle jag gissa, det är bra en fjäderbelastad gångled egentligen.
5000kr gav jag, jag tyckte det var värt det, den är i OK bruksskick, läcker lite bränsle...
148:an verkar ha hyggligt rykte, och jag fick med en bilmejsel till, har alltid velat ha det! :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



Bengt Erik Eriksson

#242 » 19:57:56, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisens farsa hade både en gammal cobra och en pico 20. Stora gammcobran hade lilla fästet 3/4" och lilla picon hade stora 7/8" Det var lite komiskt tyckte man. Tror de har kvar dem men vet inte om de funkar.

Har väl vid något tillfälle provat en 148 och det var väl en ok maskin. Men jag köpte ju själv en nästan ny gul 149:a 1991 som jag körde massor med sprgängjobb med som klenhålssprängare. Fram till 2002.
Fördelen med 149 mot 148 som jag ser det (och är väl enda skillnaden?) är att 149 hade gastunga på vänsterhandtaget medan 148 gasar när man trycker ner handtagsavfjädringen och det är et klart handikap när man ska borra horisontellt. Vertikalt är det inte så illa.
Handtagsavfjädringen funkade väldigt bra tyckte jag. Sparade kroppen en hel del. Trycker man handtagen i botten matar man för hårt ändå.
Det är min gamla 149 som ludde har nu. Och jag köpt mig en gammal häck istället på ren envishet :lmao:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ollenorell

#243 » 13:57:05, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att läsa om dina erfarenheter!
Jag har ju "gasreglage", alltså en knapp för gas av/på på Pionjären, så det vill man ju ha egentligen, så jag förstår dig.

Dock borrar jag nästan bara vertikalt, vi får se vad jag tycker.

Bonden som haft maskinen trodde det var en ren bilmaskin, hade inga borr och visste inte man kunde borra med den.
Fick med en ordentligt bred mejsel.

Min gissning är att det är någon relik från en sådan försvarets fältarbetssats som är gjord för allt i allo markarbeten inom ingenjörstrupper?

Eller som jag sett i manualer och kataloger, breda mejslar för att klyva asfalt med?

En bilmejsel för att bila betong med är väl smalare?
Eller så är det bara så inom den elektriska sidan typ Hilti som mejslarna är smalare.
Men en Cobra/Pionjär kanske orkar bredare mejsel...?

Bonden innan, han hade såklart bara kört järnet i vad som helst med den :grin:

Tänkte bila bort lite dåliga o-armerade "bonnagjutningar" någon gång och planerar lite verktyg...

Bild
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Ambj72

#244 » 21:03:49, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Kul att läsa om dina erfarenheter!
Jag har ju "gasreglage", alltså en knapp för gas av/på på Pionjären, så det vill man ju ha egentligen, så jag förstår dig.

Dock borrar jag nästan bara vertikalt, vi får se vad jag tycker.

Bonden som haft maskinen trodde det var en ren bilmaskin, hade inga borr och visste inte man kunde borra med den.
Fick med en ordentligt bred mejsel.

Min gissning är att det är någon relik från en sådan försvarets fältarbetssats som är gjord för allt i allo markarbeten inom ingenjörstrupper?

Eller som jag sett i manualer och kataloger, breda mejslar för att klyva asfalt med?

En bilmejsel för att bila betong med är väl smalare?
Eller så är det bara så inom den elektriska sidan typ Hilti som mejslarna är smalare.
Men en Cobra/Pionjär kanske orkar bredare mejsel...?

Bonden innan, han hade såklart bara kört järnet i vad som helst med den :grin:

Tänkte bila bort lite dåliga o-armerade "bonnagjutningar" någon gång och planerar lite verktyg...

Bild
Bild


Det där ser ut som en bredmejsel. Används för mjukare material typ asfalt eller hård jord
Spaden som finns är konkav och lite högre.

En smalmejsel är den du ska använda för betongen.

Lycka till med bilningen.

2 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

ollenorell

#245 » 16:54:31, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råden!

Det är väl en smal bransch det här med redskap (utöver rena borr) till bensindrivna bergborrmaskiner med 22x108mm-fäste...
Men jag hittade en återförsäljare, han David på Sten-spräckning.se (HME Tools) som jag brukar handla lite diverse av typ stiftkronor.
De här första två verkar ju vettiga:
Gissar att man kan slipa upp dem lite med vinkelslip när de blir slöa...
Det är ju inte hårdmetall...
Bild
Bild

Den här fanns också, men syftet med användningen verkar inte vara vanlig bilning.
Annars är det ju bra med hårdmetall som håller skärpan längre än smitt stål.
Bild

En riktig Hilti bil-maskin typ en AVR 1000 (Som sägs vara bra maskin) verkar ha en anslagsenergi omkring 22 Joule vad jag hittat.
En Pionjär 120 har enligt "ryktet på Maskinisten" i samma härrad typ 25 Joule. Tror det var Magloman som letat fram i någon tråd...

Vet inte om man kan jämföra så rakt av... Pionjären/Cobra:n kanske är mer borr än bilmaskin, jag vet inte...

Men två mejslar för 1250kr totalt lär ju vara värt pengarna om man bara bilar lite ibland.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Mrlewies

#246 » 17:10:06, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har ett sådant spetsigt spett från hme tools till min br52. Det funkar bra om du hamnar rätt med spettet. Har inte testat på betong än. Mot slät sten så händer inte mycket och spettet kommer på sikt deformeras. Jag har slipat mitt några gånger, men egentligen vet jag inte om det hjälper så mycket. Får du däremot in spettet i sprickor osv där berget är svagt så är det otroligt effektivt och har en enorm kraft.
Jag har även en såndär spade som nämndes ovan. Funkar mkt bra i sån stenhård bottenhavslera, men det är svinjobbigt att hantera hela åbäket när man kör spadgrejen. Jag har mjukat upp lera jag senare skall gräva i med den.Det har varit en winner.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Mrlewies
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:05, 24-11-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär

Bengt Erik Eriksson

#247 » 17:52:54, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm bottenlera hörde jag en historia om. Nere i blekinge på något vägbygge kom de ner i sånt matetial. Det slet tänder något kopiöst. Sprängaren erbjöd sig att bora ner och skjuta som pall men basen var emot och skeptisk. Men till slut så gav han med sig. Och det borrades och laddades. Det blev som kaffepulver att ösa. Så sprängaren fick fortsätta..

:back_to:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Mrlewies

#248 » 18:53:32, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog stämma. Det är hårt som sten i början.

Skickat från min LM-G710 via Tapatalk
Mrlewies
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:05, 24-11-2019
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär

Ambj72

#249 » 19:41:06, 28-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om den är länkad tidigare här i tråden.
Här finns lite matnyttig info om vilka verktyg som fanns tillgängliga

https://www.manualslib.com/manual/836987/Atlas-Copco-Pionj-R.html?page=11#manual

2 personer gillar det här inlägget.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

ollenorell

#250 » 17:24:01, 30-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var bra den där manualen!

Jag har haft mina duster med bottenlera jag också, ska prova att mejsla det nu när jag har en bred mejsel! :grin:

Funderar på att bygga borrslip, mina handslipningar blir aldrig så exakta som en maskin...
Bilden är på någon kinesisk maskin från google.

Vinkeln V som jag ritat in bör ju vara 55 grader om man skall köra 110 graders slipning som jag kör och vad som verkar normalt för vanliga bergarter i Sverige.
Men höjden H är ju lurigare.
Ju högre man gör höjden H ju mindre blir rundningen/radien på eggen.
Nu har inte jag hittat några uppgifter om hur stor radie som är optimal, har heller inget mått för detta...

Alltså man borde ju kunna göra en bonnalösning och svetsa ihop sin egna slip från skrot ju?

Hittar inget att köpa begagnat, och det verkar inte så lätt att importera en kines, det är ju lite ovanliga grejer som inte direkt finns på eBay...
Bild

Eller kopiera försvarets borrslip genom en hemmasvets-lösning...
Mrlewies skrev:Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210716/45ad7db990b9f85ead0f19bedaa41e36.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210716/1a08f8dcf9d2da2ae9d2cad9c53cc605.jpg

1 person gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Bengt Erik Eriksson

#251 » 14:55:22, 01-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej det avsåndet finns nog inget generellt mått på. men eggens radie enligt denna mall bör väl vara 120 mm vill jag minnas, någon som minns bättre? .. men det är ju bara rekomendationer hittar man något som funkar bättre i ditt berg och maskin så är det ju fritt fram.
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ollenorell

#252 » 20:39:07, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

120mm egg-radie är nog en god utgångpunkt :thumme:

Jag har lite diverse plåt som ligger, tänkte ut en skiss:
Bild
Tanken är att det är som en ram/hylla där jag tillfälligt bultar fast min bänkslipmaskin på det sluttande planet som har korrekt vinkel mot det horisontella planet för slipning av borret.
(Jag får byta min slipskiva jag har nu mot slipskål)
Sedan sitter det roterande fästet för borret uppepå den horisontella "platån" så att säga.
Om man gör borrfästet flyttbart kan man åstadkomma olika radier på eggens avrundning, men 120mm avstånd kanske är en bra början...
Det enda som saknas är väl att man vill ha "matning", med en skruv kunna flytta borret närmare slipskivan vartefter man slipar...

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell

#253 » 21:15:35, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde lite med Pico:n idag :grin:
Förgasaren är direkt bultad mot tanken (ovanpå) så bränslet går genom en borrad kanal från tank upp i förgasaren.
Inte genom bränsleslang som går utanpå, som på motorsågar.
Ovanpå förgasaren sitter en liten aluminiumgjutning med ett fäste och en bränsle kanal som är tänkt att hålla en blåsa för att prime:a bränsle med.
Denna blåsa saknades tyvärr, och delar till maskinen verkar ju kört...
Jag satte igen stället för blåsan med blått packningssilikon för bränslet skvätte ut där innan...
Fick rycka lite för att få fram bränsle, men den startade ock gick minsann!

Tog lite bilder innan start, chucken (borrhylsa) ser ju tämligen ny ut.
Så om jag inte får tag på delar kan jag ju köra ett tag åtminstone tills den är slut då den verkar ny...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ghaven

#254 » 23:30:23, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis det skal lages eller kjøpes slipmaskin til borr bør det være typen som lager en svak radie på skjæret. Den som følger maskinen og andre atlas maskiner gir en bedre egg enn de som bare vrides frem og tilbake på en aksel og gir rett skjær type kina sliper. Lettere å knekke kanten på skjæret og styrer bedre rett ned når en borrer med radie

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Ivar Risslén

#255 » 01:43:53, 05-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Atlas Copcos hemsida så finns det gamla filmer bl.a. en där de demonstrerar en Cobra med tillbehör i Sydafrika. Jag tror att man får se de flesta tillbehören och till vad man ska använda dom. https://www.atlascopco.com/history/en/d ... ion/videos
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Sprängteknik och -maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se