Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Köpa sajo UF54 --> Abene VHF3 = Värnamo U1

72 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

JengaPRO

#16 » 08:15:57, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen får man såklart rannsaka sig själv. Vilken precision behöver man och hur mycket är man beredd att betala?
Ska den bara stå där och se fin ut så kanske den får kosta väldigt mycket. En del köper ju gamla bilar på det sättet.
Du är ute efter en 54:a och dom inbillar jag mig gått ett hårdare liv än 52:orna som mer har använts på skolor och i mindre verksamheter.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



marcusw (trådstartaren)

#17 » 10:00:35, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var bara ute efter "vad som helst" i skapligt skick, 1,5 - 2 ton, iso40 och en bordsstorlek så det går att köra lite längre delar.
Aja, dyker säkert upp något förr eller senare.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

JengaPRO

#18 » 10:28:46, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kravet borrande pinol?
Om det inte är det så är de utan borrande pinol mycket billigare.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

marcusw (trådstartaren)

#19 » 21:50:43, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Finns inte direkt så man kan välja och vraka, får nog ta den pinol som bjuds.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

JengaPRO

#20 » 10:58:08, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där behöver du nog fundera lite mera på för t.ex. en Abene vhf3 utan borrande pinol får du för 20-30 medan en med går på 60.
Samma sak gäller för Sajo skulle jag vilja påstå. Finns mycket mer att välja på om man inte behöver borrande pinol. Personligen så borrar jag mer än jag fräser så en utan var helt ointressant för mig.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

pextreme13

#21 » 21:24:43, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jengapro, borrande pinol är guld värt, ett måste för min del med.


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000

FMR

#22 » 21:43:04, 16-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer borrade pinol ett måste för mig med.. snabbtransport också nästa ett måste kan bli mycket vevade annars.. centralsmörjning också ett plus .
FMR
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:45:13, 02-01-2011
Ort: Vissefjärda (småland)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Storebro Gk 195
Sajo uf 52 duomill pinol
Sajo vf52 pinol
Cnc - plasma
Volvo bm lastmaskin 841
Stocka gaffeltruck

nimbus

#23 » 10:06:25, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte komma ihåg när jag använde borrande pinol sist. Det använder jag bara när jag borrar i vinkel och det kan man oftast göra med att vrida biten. Kör bordet med matning istället. Många gillar att hänga i den där spaken men inte jag. Särskilt när maskinen är mycket billigare utan pinol, köp den
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

marcusw (trådstartaren)

#24 » 10:26:13, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får lite känslan av att man får ta det som bjuds just nu, pinol eller inte, det är samma maskiner som snurrar runt och byt ägare ett antal gånger sedan 70-talet och därför är skicket som det är. De flesta små handlare verkar ha tomt i lagren nu efter corona och det som är kvar av olika anledningar är det som ingen vill ha.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

JengaPRO

#25 » 16:02:38, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser många nackdelar med att inte ha borrande pinol.
1. Jag får ingen känsla för hur tungt det går. när jag borrar
2. Jobbigare och långsammare (beroende på) att borra
3. Om man ska gänga kan det bli äventyrligt beroende på vilken typ av gängapparat man har.
4. När man ska använda kantindikatorn utvändigt så är det mycket snabbare att jobba med pinolen än bordet.
5. Ibland har man av utrymmesskäl svårt att flytta bordet vertikalt

För övrigt så finns det väl 3-4 firmor som handlar med maskiner hyfsat nära Linköping. Finns en i Finspång en i Mjölby en par stycken i Småland. Jag skulle dock inte handla med dom då det tenderar att vara fantasipriser.
Dom här har ett antal maskiner men som sagt priserna är nog höga.
https://www.gnosjomaskin.se/sv/maskiner/frasmaskiner-15
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Mattias Petterson

#26 » 16:22:39, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade på länken, 120 000:- för en abene VHF3 med borrade pinol, skick 6/10 :uupps:
Tror de får behålla den lääänge!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

marcusw (trådstartaren)

#27 » 17:33:51, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tidigare haft fräs med borrande pinol. Jag använde den fräsen ca 3 gånger per år. Jag planerar att använde den nya om jag köper någon ca 5 gånger per år. Klarar mig utan borrande även om det är trevligt.

Självklart är det fantasipriser så länge köparna betalar. Problemet är snarast att även om man betalar 50 - 60 + moms så är det oftast rent skräp. Maskinerna som cirkulerat sen 70-talet är ju rätt gamla.... inte mycket nyproduktion av manuella maskiner direkt.
Sen är det nog så att de få handlare som har maskiner, om än till extrema priser, så agerar vi alla på samma marknad så det är ju inte så att de handlarna köper sakerna billigare än alla andra. De är ju också på auktioner och budar på nätet, ett och annat dödsbo och inbytesmaskiner....

Över 100 + moms för en 50 år gammal manuell maskin... tyder på en mycket speciell marknad.... där tycker jag nog man kan börja överväga en nyare styrd begagnad vanlig maskin även för privat bruk. Beggade CNC verkar ju många få gratis, renovera spindeln för 150 + moms och skrotet fungerar ytterligare några år med normala toleranser.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

nimbus

#28 » 17:57:30, 17-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beroende på vad du skall göra för grejer så kan en CNC vara väldigt bökig. Enkla enstycksbitar och reparationer är rätt kass att köra i en styrd maskin
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

marcusw (trådstartaren)

#29 » 00:03:16, 18-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Beroende på vad du skall göra för grejer så kan en CNC vara väldigt bökig. Enkla enstycksbitar och reparationer är rätt kass att köra i en styrd maskin


Absolut, fast ibland kan en styrd också vara bra om man bara skall plana av något lite stadigt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v

marcusw (trådstartaren)

#30 » 02:23:16, 30-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden får nytt liv och fortsätter för den systematiskt lagde som läser gamla trådar.

Åkte till en annan handlare som skulle ha några OK fräsar hemma, de flesta var för stora för mig och mitt ytterst lilla klena behov kanske 1 gång per månad max.
Dock fanns en Abene VHF3 i väldigt bra skick, den såg bra ut, hade relativt fräsht bord, och alla skavda ytor hade skavningen kvar, så jag tänkte att med alla skavda ytor i nyskick och övrigt fin maskin kan den inte gått många timmar. Ett coronahandslag senare var affären klar. 65 papp + moms för en VHF3 utan några tillbehör men helt utan repor på skavda ytor.

Svindyrt kan man tycka men priserna för "icke soppslut maskiner" ligger nog ungefär här just nu detta år.
Tvingade farsan att komma med släpvagn med tillräcklig lastkapacitet då jag bara har 1000 kilos axel på min egen.

Sen vart det mindre kul...



Bild
Bild

När jag har fräsen upphissad på släpet i kraftigt inomhusbeylsning så ser jag att OJ, fördelningsblocken till centralsmörjningen är bortslitna och alla 16 rör för smörjning saknar matning, hur kunde jag missa det !? Tja.... vet inte vad jag skall skylla på, dåligt ljus och dåliga knän men....tja....
Har väl troligtvis inte alla hästar hemma i besticklådan, annars missar man inte en sådan viktig detalj.

Ringer upp säljaren direkt fast det är tidig kväll och han hade också missat detta, skickar bilder och han är uppriktigt förvånad. Jag också.
Han säger direkt att jag kan lämna tillbaka maskinen eller att jag kan få prisavdrag, jag har ju inte hunnit betala pappersfakturan jag fick i näven för några timmar sedan och jag funderar men kommer fram till att för 65 papp så vill inte jag behöva fundera på hur många timmar maskinen gått utan smörjning eller vart jag skall köpa fördelningsblocken....

Börjar bli för gammal för att alltid behöva köpa halvtrasig "gör-det-själv-skit" där man får skruva så mycket så man tappar ork och energi till maskinens ursprungliga syfte.

Bestämmer att maskinen får åka tillbaka, delvis för att de viktiga kugghjulen under fräsbordet som omsluter skruven, naturligtvis inte alls får smörjning och inte kan smörjas "utifrån", vill inte köpa detta och åker upp och lämnar tillbaka maskinen nästa dag, men inga skuggor på säljaren då jag sanningsenligt tror på honom.

Efter avlastning funderar jag lite på om inte deras näst minsta maskin en Värnamo U1 från 1983 skulle vara något för mig, exemplaret ser bättre ut än genomsnittet och alla glidytor saknar större tecken på slitage. Känns ok i växlarna och matningen. Det är en skolmaskin.

"Klättrar in" i maskinen med ficklampa och tygtrasa, kollar varje millimeter överallt med allt i båda ändlägen. Här fungerar centralsmörjningen utom i vissa hål under bordet, att centralsmörjningar sätter igen sig på 40 år gamla maskiner som körs av icke pedanter med ett maniskt kontrollbehov, det skall tydligen vara standard, är nog inte realistiskt att hitta en manuell fräs för kaffepengar där allt fungerar och där man kan bevisa att maskinen enbart körts av pedanta kontrollfreaks sen den var ny. I 40 år....... :-)
Har heller ingen lust att åka runt halva Sverige och leta beggade fräsar, och särskilt inte kuska runt bland facebook/blocketannonser med privatpersoner som saknar lyfthjälp på plats och så knort att en vanlig kranbil inte når in i hobbygaraget...

Så jag bestämmer mig, trots att jag nyss bevisat att jag inte klarar av att kontrollera fräsar, för att köpa maskinen. Vad kan gå fel lixom ? :uupps:

Väl hemma hittar jag i alla fall inget direkt som är trasigt, bordet ser ut såhär :
Bild
Över medel i skick för en 40 år gammal fräs tycker jag.


Bild
Svårt att visa med min 7 år gamla mobilkamera, men alla glidytor är relativt fräsha, inga repor eller hack, inget synligt slitage som kan skönjas i ljus från olika vinklar på en rentorkad yta, oändligt bättre än den första SAJO 54 jag tittade på, och lite bättre än genomsnittet av fräsar jag sett hos folk jag känner. Jag tror inte jag kan förvänta mig få något mycket bättre på så här gamla maskiner. På den här "hänger" inte heller bordet, och det är inte glappt.
Maskin måste gå , dä ä bara jobba på !

5 personer gillar det här inlägget.
marcusw
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:54:37, 18-05-2013
Ort: E-län
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 743 1986, Örnsvarv 5KW, Yanmar b25v


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se