Ett av de mest allvarliga felen på maskinen är tryckluftsförsörjningen. Jag har (minst) en läckande bromsklocka. Det läcker så mycket att kompressorn inte orkar hålla trycket uppe på tomgång utan måste upp i ganska bra varv. Detta gör att jag knappt vågar köra maskinen eftersom jag är rädd att bromsarna ligger på. Men när jag var på Bathso och hämtade däcken så gick jag en runda i deras förråd. Konstaterade att det fanns en viss form av system ändå. Det fanns en massa korgar, lite större än SJ-pallar och kanske 70 cm höga, med reservdelar. Nästan alla korgar var uppmärkta, antingen med en papperslapp eller skrivet direkt på korgen vad för fordon det kom ifrån. Jag hittade kanske tre olika korgar med 860-prylar och en med 861. Nu verkar det som så att det är bara de fyrhjulsdrivna 861:orna som har den typen av bromsklockor på vagnens drivaxel. De sexhjulsdrivna har den inte och 860:orna har den inte. Men i just den enda korgen jag hittade med 861-prylar låg en balk med två bromsklockor, lite slangar samt den balk klockorna trycker på. I en av 860-korgarna hittade jag en ljuddämpare som inte såg helt upprostad ut.
Jag körde ut och pratade med säljaren en vecka efter jag hämtat däcken. Efter en del fult prutande kom vi överens. Jag berättade vad nya klockor kostar, men som jag sa till säljaren så var dessa också 40 år gamla så risken var ganska stor att gummit var slut i dessa också. Var båda täta var det ett fynd, men läckte båda hade jag köpt järnskrot för 50 kr/kg!
Väl hemma med fynden kopplades klockorna in till vanlig hemmakompressor, och de verkar täta båda två!
Men av vissa randiga skäl och rutiga orsaker började jag med ljuddämparen. Trodde detta skulle vara ett snabbt litet jobb, men ack vad jag bedrog mig! Två av gummidämparna på min ljuddämparupphängning var kassa och även två på den nya, men det betydde ändå att jag hade fyra. Men lirka av dessa så de inte gick itu, gänga upp rostiga bultar, få dit ny dämpare, fixa en upphängning för avgasröret som var trasig, montera vanlig utblås istället för flakvärme osv tog sin lilla tid. Fick försöka köra in framändan i verkstaden, eller i alla fall hjulen fram till porten, så jag kunde svetsa. Inte blev det snyggt, men när det blåser hårt är MAG inte någon höjdare. Men det blev i alla fall bättre än innan.
När jag hade dumpern så nära svets så passade jag på att fixa ett annat litet onödigt irritationsmoment. Kroken som huvlåset på vänster sida ska fästa i var av. Sågade bort de sorgliga resterna och svetsade dit en egenhändigt tillverkad.
Nu till en liten fråga. Flakvärmens vara eller inte vara? Som jag ser det så har jag ingen nytta av den utan det är bara av ondo. Jag kommer med största sannolikhet aldrig att behöva köra blöta massor när det är minusgrader, än mindre troligt att jag ska flytta asfalt. Däremot så vet jag att avgaserna inte är snälla mot vanliga utblåsningssystem, så jag misstänker att de inte är så snälla mot flaket heller. Frågan är alltså om jag bör koppla bort flakvärmen helt och hållet eller om jag tänker fel. En av få fördelar jag kan komma på är att den kanske hjälper till att torka upp fukt som kommit in i flakets balkar.