Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Värme till verkstad.

154 inlägg • Sida 11 av 11
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

jpd

#151 » 17:57:04, 23-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:En enkel värmepump som ger 7-8 Kw blir perfekt till verkstaden


Varför inte köpa vilken lagom VP som helst på blocket och steloperera (koppla/bygla bort) oönskade delar i styrsystemet?

1 person gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10



dc_lindberg

#152 » 00:29:26, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket var något jag frågade om (se mitt inlägg ovan) det låter sig göras.
Tycker det -borde- gå, men... gör det?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

QV_

#153 » 00:42:56, 24-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
QV_ skrev:Jag sa att nya villan borde ha en vattenmantlad kamin och en acctank som komplement till berg/vatten VP...

Än en gång undrar jag "Varför"? Säger inte att det är fel, bara man inser nackdelarna. Jag har inte tittat på vattenmantlade kaminer på länge, men för kanske 15 - 20 (?) år sedan var det bara 10 - 20 % av värmen som kom vattnet till godo. Svårt att värma en tank med detta. Vill man sänka elkostnaderna när man är hemma så är det tråkigt att bära in smutsig ved i bostaden, dra med aska och rök i bostaden för att sedan bära ut den smutsiga askan ut bostaden. Men visst, mycket bättre att ha ett sådant system när strömmen går än bara VP...


Eftersom jag idag har en kökspanna från 1958 (i köket) så vet jag hur smutsigt det blir av ved och aska när det skal hanteras.
Det är mest att vi i nya huset har planerat in två eldstäder (mys då)
Men om man nu eldar i dom, varför skall då inte värmen kunna spridas bättre när den ändock finns där.
Sen har min nuvarande panna ingen vidare verkningsgrad heller, men den värmer upp huset.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#154 » 18:07:13, 08-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket med jobb som gjort att jag inte hunnit med detta inlägg förrän nu, men bättre sent än aldrig! (?)

QV: Bra, du har tänkt igenom den viktiga frågan "Varför", har sett nackdelarna men kan ha överinseende med dessa för fördelarna uppväger. Jättebra, kör så som du tänkt. Kom bara ihåg att ha en backventil mellan VP och resten av värmesystemet för att förhindra att kaminens varmvatten självcirkulerar in i VP:n.

Gaffa: Någon form av styrsystem behöver du ändå. Om inte annat en strömbrytare till/från. Sedan bör du stoppa in ett motorskydd, gärna en mjukstart men framför allt måste du övervaka lågtrycks- och högtryckspressostaterna. Visst, detta går att göra med enklare reläteknik, men det behövs ändå.
För att ge en liten bild av vad det kostar mellan en naken kylmodul och en komplett VP så havererade kompressorn på mina föräldrars VP för något år sedan. Det var precis i den vevan jag hade gått i väggen så jag kände att jag inte orkade med jobbet själv. Då kostade en kylmodul till en NIBE 1120-13 ganska exakt hälften så mycket som en ny NIBE 1145 i motsvarande effekt. En 1126:a hade varit några tusenlappar billigare, men jag hade tagit 1145:an alla dagar i veckan pga det bättre styrsystemet.
Att ha en pump som går nonstop gör att den kör slut på sina driftstimmar mycket snabbare än en som bara går halva tiden, även om den som går nonstop kommer att hålla fler timmar pga att den inte har så många starter. Men om vi antar att man vill ha någon form av värme från 10 plusgrader och att man i mellanskåne har minst en vecka med 18 minusgrader så drar huset fyra gånger så mycket energi vid kallast som vid varmast väderlek. Har du tänkt lägga dig så det är lagom vid varmaste utomhustempen så lär du inte märka av värmen när du är nere på 5 minus, för att inte tala om hur det är vid 18 minus.

dc_lindberg skrev:Det är bättre att fokusera på de frågor som ställs än att fokusera på vad man kan reta upp sig på i andras svar och kommentarer.

Problemet med extremt långa och flummiga inlägg är minst två. Dels är det oartigt mot trådskaparen (eller den som för tillfället har en aktuell fråga i tråden, i det här fallet Gaffa) att fylla tråden med oviktig och / eller svårtolkad text. Det är även oartigt mot alla läsare att ta upp deras tid med saker som inte hör till tråden.
Andra anledningen är att det är farligt. Om man skriver saker som kan tolkas som påståenden, "sanningar", så kan ovana läsare tro på detta och kanske handla efter detta.
Men jag ska försöka svara på några av dina frågor, i alla fall som jag uppfattar dem och enligt min kunskap.

Tröghet
Här måste man hålla reda på vilken sorts tröghet man pratar om. VP:ns tröghet innan den får upp full effekt, husets tröghet innan inomhusvärmen påverkas eller ägarens egen tröghet (skämt).
Värmepumpen i sig själv är snabb. Det tar inte en minut innan den går från avstängd till att leverera full effekt. Men denna effekt är ganska låg. Om man nu dimensionerat en on/off-pump rätt så räcker den inte riktigt till när det är som allra kallast. En inverter gör kanske det, men det finns inte speciellt mycket effekt till övers. Att då höja upp värmen i en verkstad från underhållsvärme till arbetsvärme när all inredning, maskiner, verktyg osv är kall tar orimligt lång tid om man bara har några kW till övers. I detta fall är det bättre med en vedeldad varmluftspanna som kanske trycker in 40 kW för att snabbt få upp temperaturen och ha VP:n som underhållsvärme. En annan lösning är att VP:n laddar en acctank med en massa energi som man snabbt kan ta ut när man vill höja temperaturen snabbt vid arbetsdagens början.
Huset, däremot, är långsamt att reagera. Om vi tänker oss att allt ställs in manuellt och man har en behaglig temperatur inomhus på dagen. På kvällen sjunker utomhustempen snabbt, men det tar ändå många timmar innan inomhustemperaturen börjar påverkas något nämnvärt. Det är därför man oftast vill ha en utomhustemperaturgivare kopplad till värmeanläggningens styrsystem. Det är lite som att när man kör bil så är det bättre att se älgen en halv kilometer ut på åkern och släppa gasen istället för att köra på i full hastighet och tvärnita när älgen står uppe på vägen.
Enkelt uttryckt, värmekällan är snabb men huset är långsamt (trögt) att reglera.
Men i vissa fall med VP så vill man göra värmesystemet trögare. När jag byggde värmesystemet i vårt nuvarande hus hade det ca 120 liters vattenvolym och en VP på 13 kW. Om styrsystemet vill höja vattentemperaturen 2 grader behöver VP:n bara gå två minuter, därefter stannar den. Fem minuter senare startar den igen, går två minuter osv. Helt enkelt ett utmärkt sätt att döda kompressorn på mycket kort tid.
Lösningen var i det här fallet att koppla in en 500 liters acctank som allt värmevatten går igenom. Då har jag mer än 5 gånger så stor vattenvolym varpå VP:n kan gå fem gånger längre och stå still fem gånger längre innan nästa start. Sedan kan man programmera pumpen så man tillåter större svängningar i temperaturen utan att detta märks vilket också sänker antalet starter mycket.
En annan anledningar till att ha en utjämningstank är att ta bort knäppningar i värmesystemet. Kallas också för knäpptank.

Skydd i VP
Här varierar det mycket, men generellt sett bör man ha en tryckvakt på både lågtrycks- och högtryckssidan samt givetvis ett motorskydd till kompressormotorn. Sedan är det upp till tillverkarens kunskap och seriositet hur och vad man stoppar in. Jag vet om en av de största tillverkarna som byggde LV-pumpar. Det stod en sådan utanför en villa. Något elfel i en komponent inne i pumpen gjorde att en annan komponent exploderade, far ut genom ett litet hål i elboxen och lyckas hamna på en liten yta med något brännbart. Detta börjar brinna, sprider sig till resten av VP:n och därefter till huset pumpen står bredvid så hela kåken brann ner till grunden. Detta händelseförlopp var så långsökt att ingen hade kunnat förutse det, men eftersom det var en seriös tillverkare stoppades all utleverans av berörda pumpar tills man gjort en omkonstruktion så detta aldrig kan ske igen, samt att man har byggt om samtliga utlevererade pumpar som har denna konstruktion ute hos kunderna.

Legionella
Om jag inte missminner mig så behövs det 50 grader under ganska lång tid (minst en timme) för att döda legionellan, eller 60 grader under klart kortare tid. En VP får inte upp så hög temperatur utan att använda tillskottsvärme vilket då kostar extra pengar. Men så vitt jag förstått är det inte något problem med legionella i vanliga villasystem. Dels så är det ovanligt att man har varmvatten under 50 grader, men framför allt så har man ett system som hela tiden byter vatten. Problemet kan uppstå i stora system på sjukhus, större hyresfastigheter osv där någon stam inte används längre och vattnet aldrig byts ut. Men, som sagt, inget som vanliga husägare behöver vara speciellt oroliga över.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se