Svar till Mattiaz,
Jag vill ha en jämn stor och lång ljusbild med så lite "kärna" som möjligt => ett jämt ljus ger det du påpekade är skälet till varför du gått tillbaka till halogen från LED.
Nu vill vi alla ha olika ljusbilder! Ljusbild är ett -personligt- önskemål och krav. Jag tycker -inte- om Bosch Knick, de som gör det vill inte veta av Hella Rally.
Marchall 909, Oscar, m.fl. är ock andra ljusbilder, som mången tycker om.
Hellas Rally 1000 och 2000 ger en ljusbild som "fångar" rörselser vid sidan av vägen i det område som Bosch Knick lämnar "
svart".
Självbländningen är -låg- jmf med ex., Hella FF200 och 3003, för att inte tala om Boschs strålkastare...
Det är alltså tycke och smak.
Jag -gillar- den ljusbild som Rally ger mig som förare, av motorcykel. OM jag skulle gilla den på bil... det vet jag inte eftersom jag inte haft extraljus på någon av bilarna.
VW Golv (äldre) hade som "standard" Bosch Big Knick 225 eller Hella Rally 2000, på den tiden det begav sig.
Bosch ger en liggande rektangel med starkt ljus => lyser upp vägbanan, vilket är bra på raka breda fina parkeringsplatser ss E4:an med viltstängsel.
Hella ger en ..."förstärkning" av ljuset på vägbanan men ger ett brett ljus långt åt sidorna; perfekt för äldre kuperade landsvägar.
Marchall ger en ljusbild som är ett mellanting, lämpligt för hårdare kuperade vägar med vegetation ända intill (ex., gamla 70:an).
Är valet mellan Biltema nya och bra begagnade Hella 2000 för en lägre penning än Biltemas... mitt personliga val är Hella lamporna.
2000 tål -mer- än 100W. 1000 -tål- 100W. Man -behöver- 100W på halogen glödtråd för att få ett "vettigt" extraljus.
Nu finns givetvis Hella 2000 som pennljus också. Smal (1-2filer) ljuskägla som räcker -långt- ! Ströljuset från den är ok, men inte i min smak. Blir en ljusbild som är snarlik Bosch Knick, men en rund
kägla istället för en liggande rektangel.
Hella 2000 går att kontvertera till xenon. 1000 huset ger inte utrymme för sådan konvertering
Bosch Knick 225 var väl bland de första som konverterades med xenon?
Hells FF200 ger en -bra- ljuskägla, "lagom långt", på vägen... krävs 2st för detta. Tyvärr är ströljuset så dåligt att det krävs 2st lampor till, en för vardera "vägrenen"... och för att man ska få användbart ljus måste man ha 100W
glödlampa. Husen tål 100W,... sisådär... men de tål inte vibrationer... fötterna torkar ur och vibrerar av (Hella vägrar ta emot användarerfarenheter... konstigt företag!...); reflektorerna -tål- 100W så jag har fundera på om man kan göra någon annan
hållare till dem. 3003 ger ett klart sämre ljus än FF200, men de tål vibrationer.
Ja ja - tycke och smak.
Vill gärna se andra presentera de strålkastare som de är nöjda med; så vi kan få del av varnadra erfarenheter.
För min del, Hella Rally 1000, pendlat Sthlm-Norrköping för 30 år sedan (det var -innan- det var motorväg hela sträckan!). De ljusen var bästa kompromissen på den tiden för mc. Tänk på att när man lutar i kurvorna så -förvinner- ljuset från vägen och sidan av vägen som man lutar sig ifrån! Rally ljusen lämnar så mycket ströljus att de kompenserar för motorcykelns sätt att röra sig på vägen, o -det- gör -inte- Bosch! Fick aldrig tillfälle att testa Marchall - de försvann från marknaden... (170mm yttermått, o -det- är i -överkant- för mc!)
Jag har i de trådar du hänvisar till nog frågat om -vad- man önskar för ljusbild. Vad strålkastaren skall ge för upplysning framför fordon. Vilka kraven är. Minns jag rätt, så är jag rätt ensam om att vara precis i vad jag vill ha, och varför.
När körbanan framför en är -starkt- upplyst, då -missar- man mycket lätt rörelser i periferin!
Harar må vara "slafs slafs" (händer inte mycket mer än det), men större saker ss vildsvin... rådjur... älgar... tvåbenta apor... utgör mer av besvärande störningsmoment skulle de infinna sig framför en "ur mörkrets svepande mantel"... Jag priorierar att få ett ljus som ger mig förvarning om periferi rörelser, än ett som gör vägen framför mig till en väl upplyst "teater scen"... vägen kommer att "blända"...
Vidare... de ljus som mången vill ha är bara för att imponera på annan... eller "tysta" de som inte bländar av... eller för att kunna köra ++...+++! på E4:an från Uppsala till Gävle!... Man -får- idag köra 120km/h på delar av den
...kvällstid känns det som om jag kör -moped- på den!... Dj.* vilken hastighet en del har, o det är klart att ligger man i +++ då måste man ju har upplysning av vad som befinner sig minst 500m bort... för detta krävs helt andra strålkastare än de som ger ett brett ströljus för att man skall kunna köra "säkert" på 70:an i 50-100km/h...
Vi på östkusten har ett behov av strålkastare, Volvo24 som är på västkusten kanske har helt andra önskemål och krav (högre salthalten i luften påverkar strålkastarljuset). De i norr har sina behov liksom de i söder har sina.
Jag tyckte att ljuset från Hella 1000 "försvann" när jag körde mellan Vänern och Vättern (1990-91), och återkom när jag kom till Mälardalen. I Östergötland tyckte jag de lös som sökarljus under WWW-2 medan norr om Uppsala kändes de lite "klena".
På Autobahn genom norra tyskland var de -perfekta- ; den "kostigen" är ju "nedgrävd", så där fick jag mkt hjälp av vägbankarna att reflektera tillbaka ljus in på motorvägen.
Du ser att svaret är inte alls enkelt egentligen.
Allt hänger på vad man själv föredrar och önskar.
Kör man fort behöves ett pennljus eller motsvarigheten, kör man långsamt vill man ha brett ljus med lägsta möjliga självbländning. (på tal om det så har trafikverket monterar -bländningsskyltar- de två senaste årtiondena... antingen har man ljus så man ser vägbanan, om det inte var för trafikverkets skyltar, eller så har man "mörker" men slipper självbländning... (undrar hur man tänker på det v"ä"rket...).
Blev du någe klokare på mig nu då?