Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Motor

Röjsåg - grenkap, erfarenheter?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera motorteman rörande trädgårdsmaskiner här

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 02:08:36, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar låna en röjsåg för att hålla den ivrigt växande spireahäcken i schack.

Låna kan man ju inte göra för evigt och spireahäcken är seg.
Så fort jag vänder ryggen till så är den där igen. Jag har tom försökt gräva bort den på vissa områden men rätt var det är så sticker den upp igen.
Alltså behöver jag en egen röjsåg.
Vad köper jag?
Gärna med grenkapstillsats.
Jag sökte och hittade en AL-KO BC 260 MT till bra pris.
Tex. här: https://www.verktygsproffsen.se/skog-tr ... in-1180170

Jag har rätt goda erfarenheter av AL-KO efter att ha köpt en slåtterbalk för rätt länge sedan. Den har besparat mig mycket ryggvärk efter liens framfart.
Kombinationsmaskiner brukar ha mer eller mindre välförtjänt dåligt rykte, de är inte bra på någonting.
Den här har även häcksax och grästrimmer, något som inte intresserar mig. Gräset får gärna växa var det vill, och det värsta tar jag med åkklipparen eller handjagaren. Jag har inga grannar, så inget behov av att imponera. Ibland kommer mina barn och vill göra något, så då kan de ju roa sig med grästrimmern om gräset i övrigt är avverkat.
En elektrisk häcksax har jag redan, men den har varit oanvänd de senaste 10+ åren.
Grenar på retligt hög höjd är jag däremot intresserad av att komma åt. Äppelträden tex.

Så, vad köper jag lagom oproffsigt och batterilöst till en rimlig penning?
Den fattige har ju inte råd att köpa billigt heter det.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



QV_

#2 » 09:25:39, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi ju ingen bild på tomten men i mitt fall så har jag en (busk)häck av något slag som gärna sprider sig, sant en syrenhäck.

Dessa hålls tillbaka med min Automower.
Vart 5 år eller så måste man klippa ner djupet på buskarna eftersom de hänger över hela Automowern så den fastnade när den skall backa ut.
Men inga buskar kommer upp innanför begränsningsslingan.
Förövrigt används en lågpris eldriven häcksax
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#3 » 11:40:57, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Alltså behöver jag en egen röjsåg.
Så, vad köper jag lagom oproffsigt och batterilöst till en rimlig penning?
Den fattige har ju inte råd att köpa billigt heter det.

Nytt, eller begagnat?
Budget?

Egentligen är svaret på din fråga enkel...
- Stihl
eller
- Husqvarna

På begagnadsidan så finns ett gäng både 4-takt och 2-takt i Östersund - det är mitt gamla lager av beg som vandrade vidare dit upp.
Avståndet i sig är inga problem - det går transporter, av olika slag. Den bästa sorten är Maskinisten Expressen ;-)

Det finns flera trådar på Maskinisten om röjsågar.

"Köpa billigt är att köpa dyrt" som du påpekar. Men du får säkert 2-3 beg röjsågar från Östersund till priset av en ny, billigaste, HQ/Stihl.

Vad är det du fått låna?
Det talar om vad du är van vid och ger en vink om vad du behöver/kommer att trivas med.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sonsonen (trådstartaren)

#4 » 20:59:05, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så petig med blank lack, så begagnad är inget hinder.
Däremot vill jag gärna ha grenkapen och de begagnade jag tittat på saknar det och till nästan samma pris.
Funktionen är annars viktigt för oss torpare och wannabee maskinister.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte fabrikatet på den jag lånat, det är nu två-tre år sedan och alltså dags att "låna" igen.
Troligtvis var det en Stihl, men tyckte den var knölig att klippa med. Jag använde både trekanten och cirkelsågen.
Knölig bärsele med hängkrok och ganska klumpigt skyddsnät.
Brett handtag var det och är nog nödvändigt för att få lite kraft längst fram med den långa stången, men nöjd var jag inte. Det kändes mer som brottning efter en tid i häcken. Möjligtvis fel teknik.

Tallriken under som ska ta i marken hamnar ovanpå de nyss avklippta stubbarna så det blir svårt att klippa rent och jämnt. Jag blev tvungen att ta häcken i tre vändor, först högre upp då jag inte ser för alla buskar och därefter så lågt det nu går för tallriken efter att jag rensat bort det värsta. Även den stora skyddskåpan tog i stubbarna och hindrade gott resultat. Bäst och sist var att vinkla sågen för att jämna till resultatet någotsånär, men då sprätter det överallt naturligtvis.

En kraftig slåtterbalk vore idealiskt, allt på en gång i ett svep, men något sådant har jag inte sett och har antagligen inte plats för i förrådet om det nu skulle finnas.
Dessutom växer häcken delvis i en "stenmur" (rad med större stenar) så jag får akta mig. På ena sidan häcken är det gräsmatta så där kan jag använda åkklipparen och köra så nära/hårt det går, annars har häcken tagit några dm till av gräsmattan till nästa år.
På nedre sidan mot stenarna (något lägre nivå) var det tidigare potatisland, men numera, sedan jag insåg hur billig potatisen är i butiken, "gräsmatta/sorkbo", men där kommer jag inte åt häcken så lätt utan röjsågen.

Sen finns det flera andra områden mer ur blickfånget med liknande eller stökigare förhållanden där en röjsåg är användbar.
Naturen är ju fantastisk på att ta tillbaka allt vad människan försöker "organisera" efter eget tycke. Jämför tex. Chernobyl.
Så jag försöker att hålla mig till det grövsta, finliret sköter naturen bäst själv.

Någon syrenhäck har jag inte, men väl en ölandstok. Den är riktigt bra, lättskött och håller sig i skinnet. Inga rotskott i gräsmattan och klarar trots att den växer på värsta stället högt upp längs ett murkrön, klarat alla torra somrar utan att torka (viss hink-hjälp med vatten). Dessutom har den små gula blommor som blomma nästan hela sommaren. Kunde jag så skulle jag byta spireahäcken mot en ölandstok till. Den har aldrig fått smaka på röjsågen.

Vad är en begränsningsslinga?
Låter intressant. Något för mig kanske?

Före:
Bild

Efter:
En sten skymtar i nedre högra hörnet. Stubbarna är inte kul för bara barnfötter.
Uppe till vänster en jasminbuske, eller var det jarsmin? Luktar bedövande i början av juli. Ett äppelträd med vinterfrukt rakt upp.
Vore fint att kapa några grenar.
Bild
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

jonnordvall

#5 » 21:27:48, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en husqvarna eller stihl.
Till det där jobbet klarar du dig nog rätt bra med en lite svagare maskin och dom är förvånansvärt billiga.
Men köp en sk gräsröjare. En med längre rigg och mer vinkel på vinkelväxeln.
På min kortare skogsröjare når jag inte ner till backen, och redskapet pekar ner mot marken vilket ger ett fult resultat trots att jag går böjd som en ostkrok..
Jag köpte själv en ny nu i höst. Men då jag ville att den ska klara grov och lång lina i höggräs så gick jag upp i storlek och då blir det dyrt... men jag är galet nöjd.
Jag kollade på båda märken och valet föll på HQ då jag gillade selen bättre. Och selen är nog det viktigaste tycker jag. Ingår ju då man köper ny såg. Går inte att jämföra den här selen med en äldre. Men smaken är väl som baken så testa vilken du trivs med.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Bengt Erik Eriksson

#6 » 21:39:10, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spirea är ju ett särdeles lättförökat släkte. Bryt en kvist o stick ner den i marken så slår den nästintill felbart rot. Värt att tänka på. Bästa icke kemiska metoden att få bort dem är att täcka med en tjock solbeständig och solstoppande presenning som får ligga flera år i sträck..
Är man inte främmande för kemi ber man rn bonde komma och behandla hela härligheten med riktig roundup.
Inte konsumenblask du köper i hippa trädgårdbutiken.

Har inte provat så många grensågar. Köpte själv en biltemas tillsats på deras rea för typ 6-7 år sedan. Som jag sedan efter en ddl mixtrande med kopplingar och adaptrar knappt nöjaktigtcdriver med en meec drivenhet för liknande bruk. Inte bra men gör det lilla jag behöver den till.
Har ibland lockats av dessa billiga mulienheter men inte funnit behov och pris möta varandra..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#7 » 22:29:38, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är jag med dig.
HQ och Stihl, proff-sågar, är toppen! men, som du så riktigt påpekar... de är och stora, tunga, bökiga...

Den jag gillade bäst var en Partner.
Nu vill du ha kombi-verktyg?
Inget fel i det alls, men... köp inte Lidls... de håller inte... Ryobi 4-takt är nog ett intressant alternativ för dig. Bra kraft. Bra balans. Inte hutlöst dyra. Kombi - röjsåg/häcksax.

Stihl och HQ professionella -behöver- du om det är större ytor o du ska jobba i många timmar i sträck, kanske flera dagar. Då håller inte de billiga. Men ska du köra det där (2-3 timmar?) någon gång då o då - då blir du nöjd med en semi-proffs maskin (tror jag).
Partner, Ryobi, ngt.
Förresten... jag vill nog slå ett slag för Tanaka. Proffs maskin, men långt mycket smidigare än Stihl och HQ.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sonsonen (trådstartaren)

#8 » 22:32:46, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Är man inte främmande för kemi ber man rn bonde komma och behandla hela härligheten med riktig roundup. Inte konsumenblask du köper i hippa trädgårdbutiken.


Senaste våren/sommaren provade jag faktiskt torrbollens vätskeblandning (Kalciumklorid) på ett parti som växer lite till höger där jag har en enkel stentrappa i två steg. Antagligen inte helt enligt regelboken -> miljöstation, men det fungerade över förväntan. Torrt o brunt sen dess, även gräset dessvärre. Får se om spirean hämtar sig över vintern eller om "behandlingen" blev bestående. Sen får jag rycka upp resterna då marken är lagom regnblöt.

Men, jag vill ju i så fall gräva ner ölandstok, så då stryker väl antagligen den också med på samma behandling. En häck är bra, men spirea kan jag inte rekomendera.

Jo, multienheter ser frestande ut, liksom den i länken, men har ofta besvärande brister då man provar.
Tittar man på nätet så förundras man lätt över det massiva utbudet av grästrimmrar/röjsågar.
Jag hittade även en 4in1 Meec quadrotrimmer på Jula för 2000. Priset är svårt att slå, så vad är "priset"?
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

jonnordvall

#9 » 22:43:22, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag resonerade tvärt om. En tung maskin får jobbet gjort snabbt. Om jag har 5 eller 8 kg att bära på på liknande mindre jobb spelar ingen roll om selen är bra.
Annat om man går hela dagar då vill man ha det lättaste som finns som klarar uppgiften bra...
Dom där små stihl skickar dom med någon superenkel sele som inte är värd att kallas sele. Lägger man på några tusenlappar så blir det en bättre maskin och minst 1000kr kostar en vettig sele vilket kommer med på dom bättre maskinerna.
Men en renodlad gräsröjare är mångdubbelt bättre än en skogsröjare och mkt mkt bättre än en sk kombiröjare eller bonnröjare. Till sådant här då såklart.

Köp en gång, gråt en gång......
Hoppas du hittar något som passar ditt behov.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#10 » 22:46:49, 14-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort att lägga några hundralappar på ett visir. Många använder skyddsglasögon under visiret. Stubbskott och flygande sten är inget att leka med...... slår sår rätt genom kläder och i ansikte inget jag vill få i ögonen.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

sonsonen (trådstartaren)

#11 » 00:04:27, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, min tanke är att slippa hålla på med finliret och lägga tiden på intressantare sysslor än trägårdsarbete. Inget illa ment, men tiden lider som farmor sa. Att klippa gräset gör jag även för att hålla mygg o fästingar på lite avstånd, samt att sly plötsligt dyker upp överallt om det får hållas. Alltså, så få timmar som möjligt med röjsågen.

Ett visir ska jag naturligtvis skaffa.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

QV_

#12 » 12:46:33, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:Vad är en begränsningsslinga?
Låter intressant. Något för mig kanske?


Automower är en robotgräsklippare och begränsningsslingan är klippkanten som den vänder vid.
Jag har inte klippt gräs sedan 1999 :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

sonsonen (trådstartaren)

#13 » 13:49:04, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Automower är en robotgräsklippare och begränsningsslingan är klippkanten som den vänder vid.
Jag har inte klippt gräs sedan 1999 :-)


Aha, då har du haft tur, jag trodde de där robotgräsklipparna lätt smiter iväg på nya äventyr någon mörk natt.

Det kanske blir en annan pryl att hitta utrymme för i garaget vintertid.
Mitt problem är vanligtvis att gräset brukar vara halvmeterhögt då jag kommer till stugan så roboten går nog vilse i djungeln.
Dvs. bilderna ovanför ljuger något. Man ser den vanliga gräshöjden nere till vänster på bilden "före", där jag sparat lite prästkragar o annat som såg trevligt ut men som senare blommade ut.

Om jag förklipper med åkklipparen och krattar noga så kan roboten ta finliret/underhållet resten av säsongen, eller är jag då tvungen att använda grästrimmern dessutom?
Min lycka är annars varma torra somrar så att gräset stannar upp i växten, men då dyker slyet upp i stället.

Ju enklare, desto mer tid för annat.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

QV_

#14 » 14:47:54, 15-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte högre än 10-15 cm på våren då jag släpper ut klipparen på bete.
Det tar en 3 dagar att klippa ner de 1364m2 till nyklippt fint läge.
Grästrimmer behövs runt träd om man så önskar. Man det är ju inget krav enligt mig.

Jag kör i högsta klippläge, alltså typ en 8cm.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Motor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se