Våren kom tidigt i År, eller i vart fall vinterhjulen så idag blev det provkörning efter lambdasondsbytet.
Sonden tycks arbeta snabbt och riktigt men felkoden kommer tillbaka likförb... P0030 Uppvärmning av sonden...
Hittade dock en ny funktion i min gamla felkodsläsare som troligen är kopplad till Ford varför jag inte sett den tidigare.
Den tycks ha automatiskt samlat en del sparade avläsningar på intilliggande funktioner för uppvärmning av lambdasonden, en sparad uppgift var motortemperatur på endast 15°
Motortemperaturen läste jag av redan första gången samt även nu under provkörning där den låg på 79°
Så varifrån kommer 15° avläsningen?
Kylvätska fanns kring tempgivaren och värme kom i kupén, så den bör inte ha mätt i tomma luften s.a.s.
Snabbsökning gav bara att det finns 1 givare på motorn ( 4 stift ) och ägaren fick i uppgift att köpa en ny sådan, kostar ju nästan gratis så varför inte.
Dök även upp en annan bilägare med problem med torkararmarna som inte fungerade som vanligt.
En beg, torkararm hade redan köpts in men löste inte problemet som initialt sades vara dåliga splines på axeln torkararmen sitter på.
Fixade nya muttrar till axlarna och satte dit torkararmen med bäst splines men kände direkt att armen rörde sig löst över rutan trots att torkarmotorn inte var bortkopplad.
Med borttagen torkararm rörde sig båda axlarna som de skulle, men med ditskruvad arm rörde sig bara den ena armen
Efter lite huvudkliande enades vi om att axeln måste ha gått av inuti genomföringen som sitter fastskruvad i karossen, varför en ny torkarmekansim skulle inhandlas.
Det som redan är trasigt kan ju inte sabbas mer av en klåfingrad, nyfiken mekaniker varför operation obduktion påbörjades av den axel som verkade vara av.
Ganska snart konstaterades att axeln var hel vilket förbryllade en del, men det visade sig att axeln var splinesad även i andra änden, den som är fäst i plåten/armen som går till torkarmotorn. Och med endast handkraft satt axeln fast i splinesen, men med motorkraft eller fastsatt torkararm som rördes över vindrutan rörde sig splines fritt i plåten.
Ett par svetsloppor på vardera axeln ( lika bra att svetsa även axeln som var "hel" just nu ) löste problemet och sedan fungerade torkarna galant igen