Fått på grund på alla smådelarna, skall blästra och lacka lite mer smått innan jag drar på topplack. Hänger en hel drös inne i skåpet..
Har även gett mig på stödbenen. Skall fixa lite nya förstärkningar samt snygga till de med lite blästring och ny färg.
Syns på bilderna hur de har varit där och lappat och lagat en gång i tiden... Ser mer eller mindre för j'''igt ut.. Så det får bli att fixas till.
Vänstra sidan var det i princip bara att skruva loss allt och knack ur tapparna...Eller tja nästan... Kommer till "nästan" biten sen..
Höger sida har förmodligen aldrig varit demonterad.. För bultarna till skyddsplåten rök av..
Den nedre tappen på hydraulkolven börja det jävlas i princip direkt.. Saxsprinten satt stenhårt, så den högg jag av.
Tappen gick att slå fram och tillbaka lite, men när den var helt inne i ena fästörat satt den rejält fast.. När jag slagit mig själv på näven 3 gånger med släggan gick jag in..
Blev att ta fram hålcylindern och svetsa fast en
mutter så att man kunde dra ur den.. Har bara rostfria muttrar i den storleken, så får svetsa med 309 Mol pinnar.
Men de är en fröjd att svetsa med, håller jäkligt bra med tanke på kraften man ut sätter det för.
Så sen kröp den så snällt ut..
Sätter pluggar både på cylindern och slangarna, så är det ju fritt fram att kör med maskinen utan risk för
läckage..
Har en hög olika liggandes, men just här var det ju naturligtvis tum gängor, så det blev att införskaffa fler...
Hit har man kommit nu... Det är här som "nästan" biten kom in.. Naturligvis sitter båda tapparna stenhårt..
Gissar att det blir att värma utav helsike, för jag kommer inte in med hålcylindern och dra ut det. Är även tajt att kapa av stoppet på andra sidan och dra ut de åt andra hållet.. Kommer de inte med
värme så får jag överväga att slipa bort stoppen... Svårt att komma åt och svetsa med muttern med. Får i så fall fasa av den alt svetsa i mitten...
Får se vad man väljer... Tror jag marinerar den tanken lite och ger mig på stödbenen så länge..