Cacheminnet är tmt. Vad jag observerade var att i en del fall laddades bilden upp men den sista delen av uppladdningen visade bara en roterande bild som aldrig blev färding, se nedan.
Nåja, det verkar i alla fall ha fungerat.
Tllbaka till satelliten, siste steget i vår så kallade re-plenishing (flyttande" av bränslet till huvudtanken) inleddes igår vid 11 tiden på natten. Vi gjorde ju detta för första gången så vi hade lite problem att få upp temperaturen på en av de tre tankarna Tank 2 - Tank 4 men efter lite trixande med PWM modulation for uppvärmningen var vi färdiga i morse vid 5 tiden.
Ett par bilder för att illustrera vad vi gjorde och vad som vi åstadkom
Den här bilden visar hur vi tänkte kontrollera
temperature under veckan där langst till vänster var starten i måndags morse och längs till möger i morse klockan 5. Kurvorna visar bara principen och är inte absolut tidsmässigt korrekt eftersom det är något man måste titta på hur systemet reagerar under tiden. Vissa saker går fortare och andra tar mycket längre tid än planerat. Vi styr ju inte temperaturena efter tid utan efter det uppnådda resultatet.
TCL Thermal Closed Loop control
TDC Thermal Duty Cycle control
Ta t.ex. TCL kurvan längs upp. Efter att tank har kontrollerats vid hög
temperatur (33.3 degC) under en längre tid i mitten (minst 3 timmar men blev 5 timmar) drog vi ner kontrollen kraftigt för en krt tid (
ungefär en timma) för att sedan reglera upp den igen. Det var nödvändigt för att förhindra att man skulle få ett under-shoot.
Den undre kurvan visar den Duty Cycle för värmekretsarna vi planderade att använda. Blev i verkligheten något annorlund eftersom systemet inte fungerade exakt så som vi hade antagit.
Den här bilden visar tanktemperaturena som lyckades åstadkomma.
Tank 1 (rött) startade med låg (22 degC) temperatur. Tank 2 (blå), Tank 3 (
grön) och Tank 4 (
gul) startade där de var med en temperature mellan 27 degC och 32 degC. Vi drog först ner temperaturena pa Tank 2 - Tank 4 till omkring 22 degC. Därefter körde vi upp temperaturen på tank 1 till ungefär 33.3 degC där den stannade under cirka 5 timmar. I och med detta ökade trycket i tank 1 och pressade ut gasen från denna tank in i tankarna 2 - 4. Det finns en bild tidigare i denna post som visar hur tankarna och rörsystemet är uppbyggt. Alla tankar har speciella mekanismer inbyggda som gör att egentligen bara gas kan förflyttas i den felaktiga riktningen (jämför med dioder), d.v.s. från Tank 1 till Tank 2-Tank4.
I går eftermiddag / kväll vände vi på det hela, drog ner temperaturen på Tank 1 och höjde tempreturen på Tank 2 - Tank-4. Trycket sjunker då i Tank 1 medan det går upp i de resterande tankarna och pressar därmed det flytande raketbränslet till tank 1.
Om ni har några frågor fom det hela får ni återkomma men nu skall jag gå och lägga mig, det blev långa dagar och framförallt långa nätter under veckan som gick. Nästa och det sista mötet för den här gången har vi klockan 14:00 idag.