Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1897 inlägg • Sida 76 av 127
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#1126 » 18:15:01, 25-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bad hairday har man hört talats om, men bad trailerday :klia:
Dålig start på veckan för den här chauffören i.a.f :ohnej:
Sista släpet ( av 2 ) lossat precis innan cirkulationsplatsen, inte så farligt med trafik strax efter 16.00 heller :vissla:

Bild

Sandupptagningen i Gävle har kommit igång äntligen, efter att ha försenats av snöfallet i början av April

Bild

2 jordfräsar och en helt oskyldig grävmaskin.

Bild

Stenöken. Förstår inte hur folk kan vilja bo på Gävle Strand, centralt och havsnära visst, men ack så oerhört trist :help:

Bild

Bild

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



Robert T

#1127 » 00:58:55, 26-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Näst sista bilden har du fotat ett skyddsobjekt...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud (trådstartaren)

#1128 » 06:45:43, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger väldigt oskyddat till i.s.f mitt i byn där alla kan se byggnaden. Har kört där i +30År utan att noterat något hemlighetsmakeri :klia:

Gjorde ett överraskande fynd häromdagen, backade i samma spår jag nyss kört framåt i, när maskinen gungade till och en halvt panikartad känsla om att ha kört på eller över någon/t infann sig.
Såg ingenting när jag kollade runt maskinen från hytten, körde fram en bit och såg ett djupt hål i asfalten där ena bakhjulet hade sjunkit ned.

Troligen ett slukhål skapat av någon trasig avloppsledning eller förra årets översvämningar.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

håkan 13

#1129 » 07:52:03, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja otäckt om man tror man backat över nåt!! :svettas:
appropå backa... har nån gång fått nån kommentar om att jag inte tittar bakåt när jag backar...
men på L60n ser man väldigt mycket bättre i backkameran och backspeglarna än om man tittar bakåt!!
kan gömma sig mycket bakom huven och skorstenen!!
men otäckt med folk som inta har vett att hålla avstånd!! misstänker att du råkar ut för sånt ibland...

3 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Iznogoud (trådstartaren)

#1130 » 09:55:32, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som någon sade häromåret om avgasröret på volvos lastmaskiner, -är det nå´t jäkla ånglok eller?

Det doldes en rödljusstolpe bakom rökröret för något År sedan när jag backade, hörde någon i komradion som bara väste ur sig -stolpen... utan att förstå vad som menades då jag inte sett någon stolpe.
Blev inget mer prat om det varför jag inte tänkte mer på det förrän jag någon Dag senare såg ett skavmärke bak på maskinen som inte varit där tidigare. Åkte och tittade på platsen där komradion väst ur sig "stolpen", och där fanns en liten rödljusstolpe på GC banan, med en liten slagsida och ett gult färgskav på sig :vissla:

Hade backat säkert 30 Meter tittandes bakåt utan att se något hinder, och stannat precis vid stolpen lagomt för att gnussa lite på den med motvikten.
Backkameran fungerade inte det året, och speglarna ställs hela tiden om av grenar mm som hänger ned över GC banorna varför enda pålitliga sättet att backa är att vrida på kropp/huvud vid backning, tyvärr satt där ju ett avgasrör från Viking lines färjor i vägen :ohnej:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Robert T

#1131 » 11:48:58, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Ligger väldigt oskyddat till i.s.f mitt i byn där alla kan se byggnaden. Har kört där i +30År utan att noterat något hemlighetsmakeri :klia:


Titta på skyltarna om skyddsobjekt nästa gång, det finns en anledning till varför det ligger där det ligger samt varför huset är designat så "konstigt".
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud (trådstartaren)

#1132 » 12:20:16, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var i bilden är skyltarna?
Jag befann mig inom spottloskeavstånd utan att se några skyltar, vilka borde vara enormt tydliga om huset nu är så hemligt.
Men om det är så hemligt är det kanske dumt att skylta om det så folk verkligen uppmärksammar det hemliga.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Robert T

#1133 » 12:41:57, 01-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Var i bilden är skyltarna?
Jag befann mig inom spottloskeavstånd utan att se några skyltar, vilka borde vara enormt tydliga om huset nu är så hemligt.
Men om det är så hemligt är det kanske dumt att skylta om det så folk verkligen uppmärksammar det hemliga.


Mellan trädet och pelarna ser du en av skyltarna... Jag går förbi där ofta och har inget problem att se flera skyltar. Sedan är det väl inte så extremt hemligt men det är ändå ett skyddsobjekt med fotoförbud. Men svensken har ju totalt slutat att bry sig om sådant.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#1134 » 16:37:29, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att de blåa och orangea banden på pelarna är signalfärger i ändamålet.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Iznogoud (trådstartaren)

#1135 » 06:54:07, 08-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tidigare nämnda "slukhål".
Bild

Bild

Man vet att man är i Andersberg, knivdraget som det kallas, när man ser patrullerande poliser och slaktade mopeder mm.

Bild

Bild

Liten jordfräs som valsar ut grus mm från grönytorna.

Bild

kanske kan gå om man släpper ur lite luft ur däcken :idee:

Bild

Gavleån vid Gävle slott 05.30, en fiskare var redan igång med att dra upp dagens middag strax intill maskinen ur bild.
Kändes lite sådär att skopa upp mycket av det grus som lades ut förra sommaren då gångvägen gjordes i ordning, men är det utvalsat gräs, löv, grus mm från grönytorna ( redan uppskopat direkt framför skopan, men strängen kanske syns längst bort i bild ) så är det...
Bild

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1136 » 18:30:20, 21-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.flashback.org/t3417694
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... i-karlstad

"Kvinna livshotande skadad efter olycka med elsparkcykel i Karlstad"

Blev själv påkörd häromdagen av årets pappa, en Arab med litet barn ståendes framför pappan, något jag upptäckte först efter olyckan.
Såg i backkameran att mannen låg bakom hjullastaren i säkert 50-60M, slickandes motvikten. Funderade hur han tänkt stanna när jag stannade, jag stannade men inte årets pappa :ohnej:

Jag körde i svindlande 6Km/h mätarfart, GPS 5Km/h med påslagna varningsljus, ändå lyckades mannen köra på mig.

Efter att de båda kravlat sig upp på självmordsbrädan igen, och passerade mig behövdes ingen översättning eller ljud till läpprörelserna för att förstå att pappan fortfarande inte förstått hur fel han agerat.

För den som är sugen på en riktig thrill i livet rekomederas att hyra ett sådant här självmordsredskap https://www.ryde-technology.com/

2 bilister har också varit ytterst nära att göra cabriolet av sina bilar då de inte velat vänta, eller förstått riskerna med att köra under upplyft skopa.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ludde eriksson

#1137 » 18:44:54, 21-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland kan man undra om inte evolutionen är lite satt ur spel?
Ja, det kanske är ett vågat påstående, inhumant tänkande, men i alla fall.
Iofs skulle jag själv inte överlevt barndomen utan sjukvården, så jag kastar möjligen sten i glashus, men här förutsätts man vara en tänkande individ som själv försatt sig i en farlig situation.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

tronde

#1138 » 03:25:46, 22-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Ibland kan man undra om inte evolutionen är lite satt ur spel?
Ja, det kanske är ett vågat påstående, inhumant tänkande, men i alla fall.
Iofs skulle jag själv inte överlevt barndomen utan sjukvården, så jag kastar möjligen sten i glashus, men här förutsätts man vara en tänkande individ som själv försatt sig i en farlig situation.

Vi som er godt voksne og fikk lov til å leke da vi var barn lærte en hel del om hva som ikke var smart. Den erfaringen tok de fleste med seg videre i livet.

De som er unge voksne i dag har ikke den bakgrunnen, og blir sjokkerte når de finner ut at alt ikke er ufarlig. Det blir helt sikkert en del møter med Darwin for dagens unge, selv om de ikke tror det selv.

Jeg synes Skavlan er bedre med penn og papir, enn på TV.

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud (trådstartaren)

#1139 » 12:01:17, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite appropå trondes bild ovan, blev påhoppad av en förmodad miljöpartist utanför en skola som med emfas hävdade att jag kört för fort förbi där, men ville inte svara på hur fort jag kört.

Fanns en grabb i relativ närhet 5M från där jag körde, halvvägs ned i en slänt på ca, 2-3M i höjdskillnad som skiljde grönytan där barnen befann sig och GC banan jag körde på. Övriga barn l å n g t från GC banan och ev, fara.

Körde dessutom med aktiverad spakstyrning som 1, begränsar hastigheten till 30Km/h och 2, DEFINITIVT inte lockar till högfartsprov ( 30Km/h ) på smala "vägar" då den tenderar till att bete sig som en berusad Orm i styrningen... Gissar att hastigheten förbi grabben var Max 20Km/h, men reptilhjärnan hos miljöpartisten triggades nog av blotta åsynen av en stor Gul hjullastare där normalt gående, cyklister och Darwin awardsfinalister på hyrda elscootrar i maxfart normalt befinner sig. Vore kul att se reaktionen när intillliggande Gavlegårdarna kör förbi med en av deras små elbilar fastighetsskötarna använder...

Kört förbi varenda Dagis och skola i Gävle under 5 veckors tid, och den enda ilskna kommentaren var den från årets pappa som körde på mig med elscootern, övriga hejar glatt och fäller tacksamma kommentarer om vår städning av GC banor och vägar, och näst sista dagen träffar man en person som denna :ohnej:

Någon som haft brådis till firman...
Bild

Hittade en Gigantic gömd på en stadsgata ( + 1 ny för året till på väg till jobbet )
Bild

Hittade och flyttade lite på ett brunnslock gömt i den utvalsade grus/gräs/lövsträngen :ohnej:
Slog fast i säkert 15 lock till under de veckor körningen pågått, men de klarade sig utan synbara skador :svettas:

Bild

Bild

Efterlevnad av P-förbudsskyltar :vissla:
Bild

Kompisen skrämde upp en Groda på sista offroadkörningen, Gert kanske?
Bild

De kör reklam på radion om HVO och hur lönsamt det är att köra på det, jag är tveksam...
Bild

Motorn bara dog för mig på sista körningen, självklart inte på en lämplig plats utan längst bort från farbara vägar i ett träsk :help:
Efter bärgning hem och någon timmes felsökning hittades felet i en 10År gammal strömtjuv som ersatt en forntida startspärr som kastats bort, men som till skillnad från externa billarm var halvt integrerat direkt vid tillverkning av bilen och därmed inte lika lätt bortplockat. Därav den fina skarvningen :vissla:
Bild

Ett Café skyltar med en förmodat svårsåld kaffemugg...
Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1140 » 17:21:12, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märks att man börjar bli gammal...
Behöver en ny plånbok och åkte motvilligt till Valbo köpcentrum och fann att där var mer bilar och folk än på -80/-90 talen dagen före julafton.
Fann till slut en p-plats ( har inte haft det problemet i Valbo på minst 20År ) och gav mig längre in i infernot än tidigare :svettas: , både apoteket röda näsan och dalarnas gubbdagis ligger annars nära in/utgången tack och lov.

Såg en butik vars radioreklam jag hela tiden trott varit någon form av skämtinslag ( Normal.se ) som såg ut att ha en massa krimskrams och därmed kanske en plånbok. Men gudars en sådan hemsk butik :help:
Trångt och med ett kundgångsupplägg som skulle få djurrättsaktivister att skrika i högan sky om djurplågeri om det vore möss inblandat.

Bild

Aldrig mer jag går in i den butiken, och hur kan man ens 2022 komma på ett sådant upplägg i en butik!?
( på det temat, willys har möblerat om och förstört butiken igen, och i frukt och gröntavdelningen har de effektivt gömt gratispappåsarna medans plastpåsar á 38Öre ställts fram lite här och där. Skulle vi inte sluta med plastpåsar :klia: "Slopa skatten på plastbärkassar: IKEM kommenterar Naturvårdsverkets rapport " https://www.mynewsdesk.com/se/ikem/news ... ort-447841 )

Någon plånbok hittades inte, däremot en ny Jack reacherbok av Lee Child i bokhandeln.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se