Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Oljeslukande quantum 4.5

17 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Ingoberra (trådstartaren)

#1 » 21:33:31, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Köpte en klippo comet på marketplace med lite krämpor så att säga. Köpte den för det fräscha chassits skull. Går man efter skicket på det så har motorn gått max 50 h. Kan det vara nå annat än cylinderlopp/ringar? En quantum motor har väl inte ens ventiltätnigar vad jag kan se. Denna motor har driften på en axel i sidan. Jag har en frisk quantum 45 ligger utan den axeln för drivningen. Skulle dom gå å para ihop?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206



Volvot24

#2 » 21:52:01, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljedränering ned till vevhuset från vevhusventillationen.
Den har väl inte geggat ihop?

Då leds, oljan in i insuget.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#3 » 22:12:34, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller något problem med backventilen för vevhusventilationen, den ska ju se till att det i genomsnitt råder lätt undertryck i vevhuset. Om det skulle vara öppen förbindelse mellan vevhus och omgivning av någon anledning, t ex pga dålig packning under lådan med backventilen eller lösa skruvar för den, så bryter undertrycket samman och då kan motorn också dra olja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ingoberra (trådstartaren)

#4 » 22:52:10, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Första bilden fick jag av säljaren. Den var ihopskruvad när jag hämtade den å såldes som renoveringsobjekt/reservdelsmaskin. Så lurad vart jag väl inte direkt. Men det där ser väl lite lönlöst ut. Får hoppas övre halvorna på motorerna är lika, isf finns det hopp.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Turbodiesel

#5 » 23:38:31, 09-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växelmotorerna är överlägsna jämfört med tankevurpan, rem-över-kniven, var rädd om det du har. Och framhjulsdrift/slir är användarvänligt.

Och se till att variatorremskivan (på motoraxeln) smörjs varsamt, innan den fastnar.

De här gamla Klippomaskinerna är från en saknad epok. En annan tid, och ett annat tankesätt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ingoberra (trådstartaren)

#6 » 18:00:54, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Detta får räknas som terapijobb å då räknas ju inte tidsåtgången. Får den bara ny olja med jämna mellanrum så hoppas jag den har många års klippande kvar. Lär in till stan å köpa ny packning innan provstart kan göras. Tyvärr är ju reglaget till driften trasigt med. Kan bli ett köp för högre pris än själva klipparn.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#7 » 19:03:38, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så går det när man kör på "leverans olja"... (levereras utan olja)...
Kolven har skurit... vacker honing... längsgående... har ett par BMW cylindrar som honades av en gynnare som jobbade på Lelles MC i Uppsala... han har tydligen gjort lika bra jobb till H och A samkväde... vem som får tag i'n först avgör vad som för sker mä'n!...går säkert via solbränna till hårdstekt grillning med oljebad och fjäderskrud!

Du kan kanske borra om cylindern och hona den å få den att fungera... men... till vilken kostnad?
Jag har skrotat att B&S motorer som sett ut så där - meningslöst att gräva ned pengar i. Cylindern är oval och reporna djupa. 4-taktarn drar mer olja än en 2-taktare när det ser ut så där.
Kolven kan ha klarat sig trots allt!
Hur är det med kolvringarna?
Spar alla delar f.ö. vevstakar kan gå av och korspassningen är god.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ingoberra (trådstartaren)

#8 » 20:06:37, 10-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej cylindern är skrot, kolven likaså. Hade jag inte haft en donatorspis så hade jag avstått detta projekt. Tex nya kolvringar går på 450 spänn

1 person gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#9 » 19:33:37, 28-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått ihop klipparn så den funkar helt ok. Har dock ett irriterande ljud ifrån regulatorn som hörs mest när man rycker igång å stänger av den, men hörs lite grann på fulla varv med. Donatormotorn hade ett ljud ifrån regulatorn med. Känns som vingarna på regulatorn tar i armen den trycker på. Innanmätet är dock ifrån den skurna motorn så tror tror inte felet sitter i själva regulatorn. Har justerat regulatoraxeln ifrån motorn moturs som jag förstått man ska göra men samma lika ändå. Armen till förgasarn fladdrar lite utan belastning. Vill absolut inte öppna motorn igen så vad prova näst fjäderspänning? Ska fixa ett filmklipp så ni förstår.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#10 » 09:00:31, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bara ren nyfikenhet... hur tänker du dig nu då? :klia:
userpix/49128_3M6O4AVFY6M8K1652198439.jpg
Du glömde väl inte att besiktiga regulatorarmen?
Briggs and Stratton, B&S, 5hk, dubbla axlar, Norlett, Snowlett
Se här:
userpix/49872_3FR43PAZ52CK01381139681.jpg
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ingoberra (trådstartaren)

#11 » 12:02:28, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hittade jag felet. Internt fel ändå. Dekompfjädern var trasig med. Så fick mickla över den hela ifrån den andra
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#12 » 14:58:27, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är problemet att den varvar för lite. Blecket där fjäder fäster är böjt för maximal spänning. Men den verkar dom den reglerar för hårt. Är det en inställningsfråga av armen?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Volvot24

#13 » 18:25:08, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
På utsidan motorn, har jag för mig.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Ingoberra (trådstartaren)

#14 » 20:37:36, 29-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om jag inte ska lägga det här projektet på is ett tag. Nu när jag tömde ut oljan för delning av motorn så hade den gått 20-30 min max. Å det var rena gold rush avsnittet i oljan. Drevet till drivningen är nog döende å släpper partiklar ifrån sig. Det är nog förklaringen ayt den gamla motorn såg ut som den gjorde. Fortsätter jag å köra kommer jag mörda denna motor. 8-900 går ett nytt på, å är väl inte så sugen å lägga den pengen på detta projektet
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#15 » 10:12:22, 30-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

... :klia:
Om jag förstå dig rätt... så har du flyttat innanmätet från den skurna motorn, till ett nytt motorblock?

Gjorde du -ren- delarna innan montering, eller gjorde du som de gör på märkesve(ä)rstäder? Monterar allt i samma "rena" skick som det kom in?

På de bilder du lagt in ovan syns inget som tyder på metallskador på dreven, inget av dreven.
Man -kan- tänka sig att vevstaken är dålig, men... den ger heller inte upphov till det du beskriver...

Vad som -kan- ge upphov till din beskrivning är skadad kannring... en skadad kolvring kan repa sönder cylinderloppet, och sker det så får du "flytande smärgelduk"... Har detta uppstått redan nu... då har du råkat förstöra en cylinder till... Du inspekterade väl kolven och kolvringarna innan montage, eller ännu hellre monterade nya kolvringar?
Här ser man inte skicket på kolven liksom...: userpix/49128_9RWP6GGS1GVY1652129515.jpg
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se