Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Likblek Stiga Park med Italiensk skrammelburk

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 00:31:15, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får myndigheterna reda på vilka beslut jag stundtals tar, ja, då blir jag troligen satt under förvaltarskap, misstänker att det blir permanent denna gång..

Kom över en åkklippare med skuren motor för cirka 20-25 år sedan, en fin & välskött John Deere RX63. Lite i budgetsegmentet, liknade Stiga garden, men ändå ljusår bättre än stormarknadstyperna. Originalmotorn var någon Kawasakihistoria på sex hästar, liten och nätt.. Men brutalt skuren som sagt.

Mecklade raskt dit en Briggs 12,5:a som blivit över, efter att en fullastad hackvagn lite diskret råkat backa över en nästan ny HVA-rider. Den var så pass platt, att utöver motorn, fanns det knappt en hel mutter att plocka från den.

Nåväl, gräsmattan har varit uppgrävd & belamrad sedan dess & klipparen blev stående. Våra polacker har frågat årligen om den inte möjligen var till salu. Förra året var allt så totalt mörkt att de fick ta den, och jag fick ett gäng Polska öl att gotta mig med. :mrgreen:

Äntligen är jag av med allt vad åkklippare heter, aldrig mer. :buga:


Nu dök det tyvärr upp ett nytt, sorgligt klipparprojekt. Stiga är inget favoritmärke direkt, och jag undviker de gärna.
Denna är dock av lite äldre modell, är utrustad med en brutalt högljudd Lombardini dieselmotor, och vibrerar något så alldeles (me like :hurra: ). Dessutom är växellådan död, vad kan gå fel. liksom. :snow:

Bror min har nog gått igenom hela sortimentet av väl begagnade Stiga åkklippare (de var gratis mot bortforsling för några år sedan, minns ni?) och det är en gammal kantig Park som ännu finns vid liv och används. Idag är de få som ännu finns kvar lite kult, ett tag var de trist vardag..


Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

11 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



BM425

#2 » 08:52:46, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att Stiga Park 1998 hade en bror visste jag inte, exakt kopia måste vara tvilling med din Belos 1000. Enda som skiljer är att min har en briggs o eran en Italiensk dieselkuf :mrgreen:

Tror jag ska lacka om min vit o skaffa nya dekaler, har alltid velat ha en "Belos" :grin:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Bygert

#3 » 12:16:09, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en vit park, var nån sorts jubileumsmodell, 85 kanske? Fast dieseln lär vara ett senare tillskott i så fall.

Driver den inte kan det vara en ide att ägna visst intresse åt bakaxeln, där kan det hända ett och annat.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Turbodiesel (trådstartaren)

#4 » 12:29:20, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Att Stiga Park 1998 hade en bror visste jag inte, exakt kopia måste vara tvilling med din Belos 1000. Enda som skiljer är att min har en briggs o eran en Italiensk dieselkuf :mrgreen:

Tror jag ska lacka om min vit o skaffa nya dekaler, har alltid velat ha en "Belos" :grin:


Det blir fint, ungefär som en Renault med Mercedesstjärna :mrgreen:

Bygert skrev:Hade en vit park, var nån sorts jubileumsmodell, 85 kanske? Fast dieseln lär vara ett senare tillskott i så fall.

Driver den inte kan det vara en ide att ägna visst intresse åt bakaxeln, där kan det hända ett och annat.


Den här har haft dieselmotor från början, men mer insatt i stigavärlden är jag inte. Har en sparad motor sedan tidigare, då kostade en startmotor månadens lön. Den parken fick en ny bensinmotor istället.

Växellådan är inte helt kraschad, men rappar över vid belastning. Har en liten hydrostatfundering, men om det är genomförbart återstår att se.

K66 verkar vara en ytterst rimlig köpelösning, om man är på det humöret.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

BM425

#5 » 16:20:26, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men lite allvarligt :cool:
Äger Stiga, Belos eller är det någon sorts samarbete?
Ramen är samma, midjan, sitsen styrning, ratt, kåpan bak är lite moddad. Upphängning av aggregatet fram är samma.

Någon som vet?

Ska du bygga om transmissionen så är det ett objekt för gräsklipparracing :mrgreen:
Ett litet tips är en turbo på dieseln i så fall :idee3:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Turbodiesel (trådstartaren)

#6 » 23:37:49, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som att det ska vara en svart toppkåpa ovanpå motorhuven, får kolla om den finns kvar någonstans. Skyddar mot en del väder om inte annat.

Hela huven är isolerad, för att, i något desperat försök, dämpa ljudet en smula. Troligen för att ens få sälja den i västvärlden. Vi kan sammanfatta det så, att en pilsk varmblodig Lombardini tystas inte ned så lätt. Startas den här nära en samlad bebyggelse, en tidig söndagsmorgon, ja, då har du snart ett hundratal billarm igång för full hals. Och stora pengar på ditt huvud..

Troligen var det en "Dieselhuv" a´la Opel , även på den gula Stigaversionen. Jag är tämligen övertygad om att de är identiska, förutom färg & dekaler då.

Hur det är med Belos/Stigahistorien är ganska ointressant för just mig, men Belos verkar ha varit inneboende i Stiga:s svajande, sinusprofilerade, tunnplåtshydda vid tillfället. https://sv.wikipedia.org/wiki/Belos_Tractor_AB
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

gute84

#7 » 01:20:08, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Men lite allvarligt :cool:
Äger Stiga, Belos eller är det någon sorts samarbete?
Ramen är samma, midjan, sitsen styrning, ratt, kåpan bak är lite moddad. Upphängning av aggregatet fram är samma.

Någon som vet?

Ska du bygga om transmissionen så är det ett objekt för gräsklipparracing :mrgreen:
Ett litet tips är en turbo på dieseln i så fall :idee3:


dom såldes under flera olika märken här nere var dom röda i england såldes dom som ett annat märke stiga är italienskt idag man flytta hela fabriken ditt om jag mins rätt alla svenskar fick sparken

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

dc_lindberg

#8 » 08:59:16, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

MalZon

#9 » 12:08:22, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt! Har en Belos 1000 jag med :) Kör med den på skogsgården men har lite småfix på den. Vad är tanken med din?
MalZon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:54, 26-04-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200

Turbodiesel (trådstartaren)

#10 » 01:10:43, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanke? Är det dieseldrivet och utdömt så är det bra så. Motiverade beslut är inte min starkaste sida direkt.

Dagen efter är det ju inte lika kul..

Funderingarna gällande växellådan är hydrostat, har två större spakstyrda (zero-turn) enheter liggnes, men är osäker på hur de får plats. Osäkerhet finns även hur de uppför sig på en sådan här härk. Givetvis med sammankopplade manöverarmar.

Kanske går det att modifiera och använda pumpen från en av dom, och en orbitmotor till den gamla typen av kedjedrivna diff, det finns på lager :mrgreen: En orbit och diff ytterligare och det är plötsligt någon typ av improviserad 4WD. I det här fallet behöver det nog räknas en smula, innan bygge..

Eller så plockar jag i några shims och någon bussning i den befintliga växellådan, och avvaktar tills det finns någon gräsmatta att tala om. Däremot,, trots att jag är en bakåtsträvare av rang,, uppskattar jag hydrostat så pass att jag gärna strävar åt det hållet. Guld värt.

Hittade den yttre motorhuven idag, ser lite bättre ut med den.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MalZon

#11 » 07:37:05, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Tanke? Är det dieseldrivet och utdömt så är det bra så. Motiverade beslut är inte min starkaste sida direkt.

Dagen efter är det ju inte lika kul..

Funderingarna gällande växellådan är hydrostat, har två större spakstyrda (zero-turn) enheter liggnes, men är osäker på hur de får plats. Osäkerhet finns även hur de uppför sig på en sådan här härk. Givetvis med sammankopplade manöverarmar.

Kanske går det att modifiera och använda pumpen från en av dom, och en orbitmotor till den gamla typen av kedjedrivna diff, det finns på lager :mrgreen: En orbit och diff ytterligare och det är plötsligt någon typ av improviserad 4WD. I det här fallet behöver det nog räknas en smula, innan bygge..

Eller så plockar jag i några shims och någon bussning i den befintliga växellådan, och avvaktar tills det finns någon gräsmatta att tala om. Däremot,, trots att jag är en bakåtsträvare av rang,, uppskattar jag hydrostat så pass att jag gärna strävar åt det hållet. Guld värt.

Hittade den yttre motorhuven idag, ser lite bättre ut med den.

Köpte den då vi har lite buskar på gården, ganska stor ytor och gamla Jonseredaren vi hade innan inte gjorde sitt jobb. Gräset blir gärna lite höjd på innan vi tar oss tid till att faktiskt klippa det. Me denna kan gräset vara en halvmeter och är inte ett strå som är högre än inställningen efter. Likaså Diesel var ju kanon, slipper man ju dra med sig bensindunkar varje gång, den drar ju inget och man kan ju klippa på tomgång i stort sett.
Igår skulle jag köra igång den men då gav sig främre drivremmen till aggregatet så ska försöka hitta ny sån under dagen idag. Är en Stiga 9585-0054-00 som satt där. Har med den och se om man hittar en motsvarande. Original lär väl inte finnas på hyllan... Är lite fundersam på spännhjulet som spänner den remmen, är en lite halvklen fjäder som spänns ut mot vänstersidan bakom vänstra framhjulet. Inga kanter eller något på det utan ett enkelt löphjul bara. Ska väl funka men tänker att remmen vill väl vandra lite under tiden aggregatet går upp och ner i ojämnheter i gräsmattan så hade väl helst sett någon styrning på det. Hur ser ditt ut?

Har problem med att växlarna "trillar" ur läget. Kör man på en växel så kan den helt enkelt sluta driva, då får man putta växelföraren en aning så hoppar den igång på växel igen. Störande moment. Bromsarna tar klent längst ner på pedalen, ska kika på det nät tillfälle ges. Spärrkonstruktionen till aggregatet när det är uppfällt är klent. Kör man med det uppfällt till annan plats där det är lite ojämnt så vill den deformera sig. Böjt till den för andra gången, men får nog lösa något eget där. Eller är det samma princip till Stigan? Kanske passar isf. Annars är det väl bara lampan som inte lyser. Tuffar på, klipper bra som fan, snål som helvete, vänder på en 5-öring...

1 person gillar det här inlägget.
MalZon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:54, 26-04-2022
Ort: Växjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200

Turbodiesel (trådstartaren)

#12 » 21:30:37, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en flaska sprit, och med den kom en liten idé om ett tillfälligt reparationsförsök..

Fettigt deluxe.
Bild

Hittade ett par mikronshims, där det behövs minst 2mm bricka för att hålla pinjong/kronhjul i varandra.
Bild

Hittade någon ganska hård bricka, 3mm tjock & 16mm hål, luftfilen är inget favoritverktyg, men bra på finjusteringar.
Bild

Bricka på utprovning, fick ta ned den till strax över 2mm, annars går det inte att få ned axeln i lådhalvan.. Även kedjedrevet till backen vände jag på, kedjan gick snett från början. Eventuellt har någon tidigare varit i denna växellåda.
Bild

Både kronhjul & pinjong är lite avrundade, men inga kuggar är flisade eller helt paj.
Bild

Extremt flottigt & grisigt fett, luktar och smakar underbart. Det får vara med en runda till.
Bild

Nästa problem var ett brutalt oljud, som får en Belarusväxellåda att framstå som diskret, tror det har med axialglapp att göra, och att kuggtopparna slår i varandra. Något är nog lite felaktigt, men..
Bild

Det går ju att göra som vanligt, är det i vägen, ta bort lite & prova igen. Fasade drevet något, det viktigaste är att de inte tuggar på varandra.
Bild

Nu är det frigång, det är bara ett av dreven som kan ge detta fenomen, de andra passar bättre ihop med sin granne.
Bild

Nåja, lådan går aningen lite tungt, men nu låter den inte längre Belarus, och rappar inte över. Antingen fungerar den ett bra tag, eller så skär den tämligen direkt. Vi får se.

Provar lite i kohagen, i kanten, där vi inte vågat åka med varken slåtterkross eller betesputs.
Bild

Det finns ju lite att åka på, men det är nog inte populärt att klippa hela, det bryter säkert mot minst ett tvärvillkor.
Bild

Bild

Åkte lite nära skogskanten, och en torrgran, som legat och vakat på bytet, anföll helt oprovocerat.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

fretchi

#13 » 07:12:35, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart ska du bygga 4wd, med individuella spakar för varje sida så får du ju en skid-steer klippare och det har inte grannen :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

BM425

#14 » 10:14:41, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir en utmaning att montera en turbo också, om du ska leva upp till ditt alias :mrgreen:
Går inte för sig med en diesel utan turbo :driver:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg

#15 » 13:31:40, 18-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia:
Nu måste jag sökt på fel sätt...
Hittade inte en enda Stiga åkgräsklippare med vare sig kompressormatning eller turbomatning...
:klia:
B&S motorer från 3.5hk hittar man många exempel på med "stress fläkt" (inga med "tvångsmatning").
Små traktorer ser man ock många spännande byggen med, ff.a. V8 :-)
Men, inte ett dugg hittar jag om midjestyrda åkgräsklippare!... :insomnia:

Klart du måste ha turbo på dieselrovan! :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se