jag skulle rekommendera , för CAD , att du försöker hitta en sk workstation.
Jag kör på "laptop-workstation" sedan mitten av 90-talet. och rent praktiskt, idag, betyder "workstation" "bara" att det sitter ett grafikkort ämnat för CADgrafik i maskinen.
Tidigare betydde det oftast en processor kallad Xeon, tidigare betydde det att maskinen kunde montera "mycket"
RAM, ( jag har 48 Gb RAM i min maskin) all ingående komponenter, bussar och diskar var snabba.
Idag tror jag alla komponenter håller den nivån som tidigare klassades som Workstation, inklusive processorn. Tidigt 90-tal betydde det även att maskinen hade nätverk vilket på den tiden inte var obligatoriskt.
Gällande grafikkort ,Vissa CADsystem är petiga med detta, De CADsystem som jag har lite koll på föredrar grafikkort konstruerade för just CAD mm före sk "Spelkort".
Det finns i princip bara två leverantörer av den här typen av grafikkort, den ena är Nvidia med sina Quadro kort, den andra är AMD med korten Radeon PRO och FirePro. CADsystemet jag kör föredrar Nvidia Quadro framför korten från AMD.
Det är skillnad på grafik för datorspel och CAD på så vis att spelen typiskt har färre "facetter" * men alltid "textur" * på facetterna. Cadsystemen har många facetter på modellerna men mera sällan textur. Flera CADsystem rekommenderar en viss drivrutin. Oklart om Fusion har denna rekommendation.
* Facetter : det man ser på skärmen i både
spel och CAD är grafiska facetter, ( dessa har en massa olika namn beroende på vem man talar med, ibland kallas det tesselering, ibland polygoner osv) trianglar med en plan yta innanför ytterkonturen. Har man få trianglar blir/ser ett runt föremål kantigt ut, har man många lurar man ögat att tro att föremålet är en mjuk form vilket det alltså aldrig är. dessutom interpolerar man ljuset över dessa facetter för att ytterligare lura ögat.
* Textur : I datorspelen "klistrar man alltid" bilder på/över dessa facetter för att förhöja realismen , man har även en massa metoder för att få ljuset att reflekteras i facettera så att dessa ser mer eller mindre skrovliga ut. I CADsystemen lägger man textur för att producera snygga bilder, textur har annars ingen funktion .
man nöjer sig med att sätta färg och reflexivitet på facetterna.
Mitt tips är en beg workstation med ett Nvidia Quadro kort, även de billigaste versionerna funkar ok, 16 GB RAM , gärna mera. SSD disk .
Behöver du diskutrymme kan du komplettera med en konventionell hårddisk.