Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenCAD/CAM/CNC

Fusion 360

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera CAD/CAM/CNC här

AN

#31 » 11:36:27, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade på sidan med begagnade datorer. Det var ju ett tag sedan man köpte dator märker jag.

Core I7 är det de vassaste idag då eftersom den har en egen kategori?
Hur är det med operativsystem idag? om datorn kraschar eller man av någon anledning måste formatera den, laddar man do ned operativsystemet på nytt, sedan känner datorn av att man har en betald licens?
Det står +375:- om man vill ha Windows 10 eller 11. Vilket är att föredra? Har win 10 på jobbdatorn men 11 vet jag inget om. Är en licens inte dyrare, eller tillkommer något mer?
Vad är det för skillnad på de som kallas workstation? Bättre grafik för tex cad? De som heter buisness då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Towil (trådstartaren)

#32 » 11:52:01, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flesta ny datorer idag har windowslicensen permanent lagrad i BIOS. När man aktiverat licensen så sparar MS hårvarusignaturen och ändrar man inget så aktiveras windows automatiskt även om man inte har licens i BIOS.
Det är fritt att ladda ner operativet på nytt från MS.

Workstation är extra prestanda. Är tyngre och större och varmare än en vanlig bärbar. Finns behovet köp en stationär.

Är inget kul att köra bärbar med liten skärm för något.

I5 eller I7 är hur många kärnor det är och inget man skall stirra sig blind på utan vilken generation det är. Det är i vilken generation som hastigheten sitter. Du behövern 8xxx eller senare för windows 11. Gen 12 (12xxx) är den senaste versionen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#33 » 19:13:36, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laptopen jag har på jobbet kopplar man in med en liten USB ( tror det någon modell av usb) i en box. Boxen är en laddare samtidigt som den är någon typ av kopplingsbox, där båda skärmarna, nätverkskabeln och strömmen är kopplad. Det är väl en modernare och smidagare variant än att trycka fast laptopen i ett märkesspecifikt ställ kan jag tänka.
Men om man köper en enklare laptop, så är det väl inga problem att koppla in skärm då heller? Men kanske inte 2 skärmar eller kopplar man då ena skärmen i den andra?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil (trådstartaren)

#34 » 20:31:57, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper du en företagsmaskin av känt märke så finns det en dockningslösning. Hur det är löst på just den modellen får man kolla upp.
Nya har oftast USB3 eller USB-C docka.
Tidigare så hade företagsmaskiner oftast utgång för DisplayPort men HDMI är vanligare nu.
Finns inget rakt svar det beror på modell och märke hur det är löst.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Toost

#35 » 22:43:34, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle rekommendera , för CAD , att du försöker hitta en sk workstation.
Jag kör på "laptop-workstation" sedan mitten av 90-talet. och rent praktiskt, idag, betyder "workstation" "bara" att det sitter ett grafikkort ämnat för CADgrafik i maskinen.
Tidigare betydde det oftast en processor kallad Xeon, tidigare betydde det att maskinen kunde montera "mycket" RAM, ( jag har 48 Gb RAM i min maskin) all ingående komponenter, bussar och diskar var snabba.
Idag tror jag alla komponenter håller den nivån som tidigare klassades som Workstation, inklusive processorn. Tidigt 90-tal betydde det även att maskinen hade nätverk vilket på den tiden inte var obligatoriskt.

Gällande grafikkort ,Vissa CADsystem är petiga med detta, De CADsystem som jag har lite koll på föredrar grafikkort konstruerade för just CAD mm före sk "Spelkort".
Det finns i princip bara två leverantörer av den här typen av grafikkort, den ena är Nvidia med sina Quadro kort, den andra är AMD med korten Radeon PRO och FirePro. CADsystemet jag kör föredrar Nvidia Quadro framför korten från AMD.

Det är skillnad på grafik för datorspel och CAD på så vis att spelen typiskt har färre "facetter" * men alltid "textur" * på facetterna. Cadsystemen har många facetter på modellerna men mera sällan textur. Flera CADsystem rekommenderar en viss drivrutin. Oklart om Fusion har denna rekommendation.


* Facetter : det man ser på skärmen i både spel och CAD är grafiska facetter, ( dessa har en massa olika namn beroende på vem man talar med, ibland kallas det tesselering, ibland polygoner osv) trianglar med en plan yta innanför ytterkonturen. Har man få trianglar blir/ser ett runt föremål kantigt ut, har man många lurar man ögat att tro att föremålet är en mjuk form vilket det alltså aldrig är. dessutom interpolerar man ljuset över dessa facetter för att ytterligare lura ögat.
* Textur : I datorspelen "klistrar man alltid" bilder på/över dessa facetter för att förhöja realismen , man har även en massa metoder för att få ljuset att reflekteras i facettera så att dessa ser mer eller mindre skrovliga ut. I CADsystemen lägger man textur för att producera snygga bilder, textur har annars ingen funktion .
man nöjer sig med att sätta färg och reflexivitet på facetterna.

Mitt tips är en beg workstation med ett Nvidia Quadro kort, även de billigaste versionerna funkar ok, 16 GB RAM , gärna mera. SSD disk .
Behöver du diskutrymme kan du komplettera med en konventionell hårddisk.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#36 » 23:18:15, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon laptop från sidan som säljer beg datorer, länken ovan, ni kan rekommendera. I spannet 4-6000 inkl moms?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil (trådstartaren)

#37 » 08:40:20, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkte ingen större skillnad på grafiken i fusion 360 när jag bytte från Intels inbyggda gen 10 till Geforce RTX 2060 kort. Så programmet är inte så grafiskt tungt.

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... n-360.html

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

nimbus

#38 » 09:42:33, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skall rita lite enstaka modeller eller en liten sammanställning på 10-15 parter så duger det gott med en 4kärnig processor med integrerad grafik
själv har jag en I5 gen 10 , 8gb ram som fungerar utmärkt till det. Men håller jag på med lite större sammanställningar blir den trög
Jag har även speldator jag köpte för att cadda på, 8kärnig processor rtx3070 16gb Ram. Den funkar bra med de stora sammanstälningarna jag testast hittils
Möjligtvis skulle jag behöva mer minne då den använder 80% nästan direkt.

Här är rekommendationen för fusion360:




Bild
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Towil (trådstartaren)

#39 » 12:40:01, 10-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Någon laptop från sidan som säljer beg datorer, länken ovan, ni kan rekommendera. I spannet 4-6000 inkl moms?

Ingen rekomendation för dessa priser, men denna var den billigaste jag hittade med gen 8 cpu och bra upplösning på skärmen.
https://shop.inrego.se/barbara/dell-latitude-7300-1

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Toost

#40 » 00:45:51, 11-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma bolag fast med utbudet av worksstations.
Den Towil tipsar om ovan är en 13" maskin vilket i min åsikt är lite smått om man tänker använda den utan externskärm.

Edit , jag tror jag missade att addera länken:
https://shop.inrego.se/barbara/workstations
Senast redigerad av Toost 11:05:56, 13-06-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil (trådstartaren)

#41 » 10:00:46, 11-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urvalet var alla bärbara .Började vid 6000 och backade tills jag hittde en gen 8 med 8GB minne. För den pengen får man inte så mycket bärbart.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

AN

#42 » 07:28:47, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man 3d-printar så importerar man filen från fusion till en slicer då ia stället för till ett cam-program?
Finns det fristående slicers, som passar alla skrivare eller har alla skrivare sina egna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Towil (trådstartaren)

#43 » 08:39:37, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det finns många fristående slicers. Alla skrivare behöver en och vilken skrivartillverkaren använder /rekomenderar är olika. Inställnigarna behöver vara anpassade till skrivaren.
Fusion har inbyggd slicer om man vill använda den.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

QV_

#44 » 20:07:54, 24-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett intresse (för att spara plasten) att kunna definiera olika mängd infill över utskriften.
Just vid skruvhålen vill jag ha 5mm gods runt hålen. Man drar åt skruven hårt
I vinkeln skulle 20-30% vara bra och 10% på övriga delen.
Är det möjligt?

Fusion360
Creality slicer (kan ju byta om det behövs)
Ender3
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Towil (trådstartaren)

#45 » 07:49:54, 25-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ställer du i slicern under perimeter men då gäller det hela modellen. Om det går att göra lokalt vet jag inte
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till CAD/CAM/CNC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se