Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

F2L514

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Plåtnisse

14:14:36, 12-04-2020

Har köpt en gammal kompressor, men saknar en startare samt lite plåtdetaljer, om någon har att sälja inte för långt bort, vore det bra.
Är en Atlas Copco vt3 med Deutz F2L514 motor utom startmotor saknas plåten som täcker diesel pumpen och sidorna till kompressor.
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.



Plåtnisse

14:16:29, 12-04-2020

Värkstadshandböcker på läsbart språk vore också trevligt.
Svenska, norsk eller engelska

AN

14:30:49, 12-04-2020

Finns väl i Downloads?

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

15:14:02, 12-04-2020

1-, 2- och 3-cylindriga varianter av motorn har stora likheter, så en handbok för en annan av dem duger lika bra. Vet dock inte om de finns på annat språk än tyska. En del kortfattade uppgifter om 514-motorerna finns i Tekno's dieselmotorhandbok från 50-talet.

Det ser ut att vara en förhållandevis modern 514 (mitten av 60-talet?) , eftersom den har ett insatsoljefilter utöver spaltfiltret.

Plåtnisse

17:28:32, 12-04-2020

Motor från 65

ASJ

15:00:09, 07-10-2021

Hej Plåtnisse och övriga. Jag hänger på denna tråd med lite snack om renovering av av insprutaren till A2L514 som sitter i min Atlas VT3Dd.

Jag började i denna tråd, https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=4556247#p4556247 men den gäller Åkerman300 och inte Atlaskompressorn.

Jag tänkte att fortsätta här är bättre än att starta en ny tråd.

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

ASJ

18:56:39, 07-10-2021

Efter en god stunds knackande med mässingsdornar från fram- och baksida så lossade till slut kolvarna i pumpelementen. Mycket olja användes. När kolvarna väl var lösa så var det lite knack på gasaxeln också, men sedan verkar allt vara ok. Det återstår dock en del jobb innan hopmontage och start.

Ett par bilder till på pumpen och när allt sitter på plats.

Bild
Bild
Bild
Bild
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

9 personer gillar det här inlägget.

Atlas14

03:15:01, 13-10-2021

ASJ skrev:Efter en god stunds knackande med mässingsdornar från fram- och baksida så lossade till slut kolvarna i pumpelementen. Mycket olja användes. När kolvarna väl var lösa så var det lite knack på gasaxeln också, men sedan verkar allt vara ok. Det återstår dock en del jobb innan hopmontage och start.

Ett par bilder till på pumpen och när allt sitter på plats.

Bild
Bild
Bild
Bild


Jag hade samma problem med min insprutningspump, mina säten stod hela 180 grader fel, de kan omöjligt fått någon diesel, förstår inte hur de lyckats snurra så pass. Men sen gick den igång, dock återstår ett problem för mig, det är att den startar och bygger tryck, sen händer det något med intercooler-trycket och den börjar blöddra sen dör den. Jag kopplar problemet till kompressordelen, då den troligtvis inte avbelastar. När ena oringen i locket till ventilerna hade dragit då gick den konstant, men när jag åtgärdade detta så dör den gång på gång, har försökt kontaktat gamla copco-rävar men har inte löst detta än.

Beter sig precis som denna.
https://youtu.be/cpADeoSgRvI

ASJ

08:33:53, 13-10-2021

Min maskin gick igång lätt efter återmontering av insprutn.pumpen. Avlastar och går normalt, så jag har aldrig tittat så noga på kompressordelen. Min har endast gått 250 timmar, det är en gammal civilförsvarsmaskin som nog bara gått på någon enstaka övning.

Idag ska vi blästra en hytt, hoppas allt håller ihop.

Jag har komplett manual till både kompressor och motor om du vill veta något.
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

Atlas14

10:50:33, 13-10-2021

ASJ skrev:Min maskin gick igång lätt efter återmontering av insprutn.pumpen. Avlastar och går normalt, så jag har aldrig tittat så noga på kompressordelen. Min har endast gått 250 timmar, det är en gammal civilförsvarsmaskin som nog bara gått på någon enstaka övning.

Idag ska vi blästra en hytt, hoppas allt håller ihop.

Jag har komplett manual till både kompressor och motor om du vill veta något.


Grattis till en fin kompressor. :bira:
Min har inte heller gått så många timmar, ca 900h, den har stått under många år, troligtvis sen det här problemet dök upp och att de inte fick rätt på det. Allt i maskinen ser helt nytt ut och tydligen skulle ventilerna vara helt nya.

Bengt Erik Eriksson

11:30:25, 13-10-2021

HEj
Har ju också en Deutz 514 i min, fast en 3FL . ska se över bränslefilter mm så hoppas jag den funkar sedan.
lade den nog i fel grup: pneumatik

[Allmänt] Kompressor FMA POKORNY ROBOT DV40
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

narken

13:20:26, 26-07-2022

Hej på er.

Jag läser med intresse er tråd då jag också blivit med likadan kompressor.

Jag skulle behöva lite hjälp då motorn gått så varm så att den stannade för förra ägaren.
Såg att ni hade manual på motorn.
Den går runt men startar inte.

Mvh Mikael

ASJ

14:25:23, 26-07-2022

Har du kompression?

/ASJ
www.arsenalen.se - en väldig massa väldigt tunga fordon på samma ställe

narken

21:20:36, 27-07-2022

Hej.
Förra ägaren sa att det verkade som den inte hade någon kop. Så jag rev toppar och cylindrar igår för att kolla läget. Det jag först såg var att det såg ut att ha läckt mellan topp o cylinder. Var ingen packning där men jag antar att det skall vara så. Har planat topparna idag och dom var inte helt plana. Ventiler inslipade men dom såg bra ut före. Cylindrar och kolvar/ringar helt ok.
Skulle behöva oring till cylinderfot och sotningsats.
Hittar inga delar till A2L154. Vet du vad som är kompatibelt. Skulle också behöva lite spec på ventilspel och schema på dragning av toppar.

Mvh Mikael

torbjorn_forsman

08:25:41, 28-07-2022

Nu är ju den kanske främsta gurun på Deutz 514-motorer inte aktiv på forumet längre (mannen som inte syns...) . "Kotten" har också en del Deutz-erfarenhet.
Men, i varje fall, de mesta uppgifter är lika på alla dessa motorer oavsett cylinderantal (2:an i din motorbeteckning kan vara t ex 1, 2, 3, 4 eller 6). Första bokstaven anger användningsområde för motorn och den kan man också ofta bortse ifrån (vanligast är A och F). En sak att lägga märke till är, att motorer med upp till 3 cylindrar har en insprutningspump tillverkad av Deutz, där pumpelementen manövreras av motorns kamaxel. Motorer med 4 och 6 cylindrar har istället en vanlig Bosch radpump (skulle gissa att det är typ PE...) .
Det går att hitta handböcker för motorn både i Downloads och på andra ställen på nätet, efter lite kreativa sökningar. Det står också en del om 514-motorerna i supplementet till Tekno's "Dieselmotorer"

Dock vet jag att man måste se upp med revisionsläge och utförande på topplocken. Äldre toppar ska ha en tunn plåtpackning, nyare ska inte ha någon packning alls. Har man haft loss en topp måste man kolla frigången mellan kolv och topp efter monteringen (stoppa in en bit lödtenn genom spridarhålet och dra motorn förbi ödp, sedan kolla hur platt tennbiten blev) och om nödvändigt byta shims mellan block och cylinder. Det finns inga momentuppgifter för dragning av topparna, de ska dras först på känn och sedan vinkeldras i flera omgångar. Motorn är ju konstruerad och handböckerna skrivna på den tid då man inte kunde vänta sig att en verkstad skulle äga en momentnyckel.

3 personer gillar det här inlägget.