Lyckades med lite "trix" ladda upp två bilder. (ursäkta lite suddig kvalité)
Första bilden visar den avbrutna bulten
Den andra bilden visar den
bult som lyckades skruvas ut.
Eftersom bulten går rakt upp (under bilen) - är en utborrning inte helt enkel och självklar.
För att det är omöjligt att borra .:
- Exakt mitt i bulten.
- I en exakt vinkel upp genom bulten.
Räcker värmen från en värmepistol?
Om bulten / samt området runt den avbrutna bulten, värms med t.ex. gas eller en mixbrännare kommer nog gummit till stabiliseringsstaget att "ryka" (i dubbel bemärkelse)?
(För att ge sig på denna genomgående bult, behövs en del omsorg som stålborstning - och smörjelse)
Edit .:
De bultar som jag använde den tryckluftsdrivna mutterdragaren på - skruvades ut hela. (kändes som en väldigt bra och säker metod för denna typ av bultar)
Om "rådet" / lösningen fortfarande är - borra ut bulten.
Min lösning skulle vara - Ett körnarslag i mitten på bulten som möjligt.
- Borra med en liten borr (2,5-3mm?)
- Sedan öka i dimension allt eftersom till t.ex. 7mm
Eller ska jag direkt välja t.ex. en 7mm borr?
Eller ska jag ge upp originalhålet och borra ett 9mm hål samt
gänga och sätta dit en 10mm bult direkt.
Eller ...
De sista frågorna blir .:
- Hur ska dessa gängor / hål / bultar behandlas innan de ska skruvas åter?
- Skulle det varit bättre om bulten varit rostfri? (aluminium / rostfritt)