Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Gammal elmotor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 11:16:03, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett läckage från växellådan in i elmotorn till vedtransportören. Det började ryka från motorn så jag insåg att något hade hänt. Växellådan är fylld med ett tunt fett som läckt in i motorn genom en utsliten packbox.
Eftersom det var fullt med fett inne i motorn tänkte jag ta isär den för rengöring, men vet inte hur man får ut rotorn.
Det verkar som att fläkten måste loss, men hur ? Vad är bästa sättet att rengöra fältlindningarna ? Törs man använda avfettningsmedel och sedan skölja med vatten ? Beklagar för den dåliga bildkvalitén :sad:
Bild
Bild
Bild
Bild
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Stefan1972

#2 » 13:49:37, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå att pressa ur hela axeln ur fläkt och lager i gaveln samtidigt.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#3 » 14:02:39, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

kanske mjuka upp fläktplasten i solljus eller hårfön ? så den överlever pressningen..
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 18:18:55, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fläkten sitter förmodligen bara påträdd på splines på axeln, den ska vara lätt att dra loss om den inte har rostat fast. Man kan använda en avdragare i de två fyrkantiga hålen i fläkten så behöver man inte bända ute vid kanten som är klenare.
Om du bara ska ta ur rotorn ur statorn, så är det väl enklast att låta rotorn sitta kvar i den gavel där fläkten sitter och ta bort alltsammans från statorn. Märk upp båda gavlarna så du kan sätta tillbaks dem i samma läge.

Tvätta INTE lindningarna i avfettning om du inte har fullständig koll på bakomliggande kemi. "Avfettning" kan ju vara precis vad som helst från kraftigt alkaliska saker som förstör isoleringen på lindningarna till ganska harmlösa blandningar av någon slags nafta och tensider/emulgeringsmedel. Det är nog säkrare att tvätta med t ex diesel eller lacknafta och blåsa torrt med tryckluft. Avsyna härvändarna noga och kolla att det inte syns några skador på lindningen, bättra på skyddslacken vid behov. Gör gärna en isolationsmätning, både mot jord och mellan faserna, innan du tar motorn i bruk igen.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 09:55:40, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta NOGA så det inte sitter en rörsprint i fläkten!
...o gissa hur jag vet att så kan vara!... (blev dyrt...)

JA.
Alla el-pryttlar jag gjort rent, motorer, spolar, osv
OK/Q8 petroliumavfettning.
- sprayat (oljdedimspruta tryckluft), badat (tvättbalja)
- blåst torrt med tryckluft
- spolat av med vatten
- blåst torrt med tyckluft
- gjort ren med Yes! och Yes Power! (var får man tag i Yes Power! idag??? köpte de sista flaskorna de hade på Ö&B i Järfälla, o sedan dess hittar jag ingen ÅF o Johnson & Johnson lämnar inte ut ÅF förteckning...)
- Spolat rent med vatten
=> blåst torrt med tryckluft
==> låt stå o torka! Solsken/ugn på 50'C/eller bara tid.
ALLA har blivit rena och SAMTLIGA fungerar :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#6 » 10:58:08, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du häller i avfettning eller annat tvättmedel så kommer kullagret i bakkant mot fläkten förlora sitt fett också, så du måste nog pressa i sär och ta bort kullagret, sedan fetta in det med LITE fett, annars går det varmt
Värm fläkten först så att den inte spricker när du pressar ut den, lagret sitter nog fast i gaveln och kommer sitta kvar

Sedan, behöver du rengöra rotorn? Räcker väl med statorlindningarna...Bakgaveln/fläkten och rotorn sitter väl i hop i ett paket, bara lyfta ut
Rengör med vanlig lysfotogen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Jac

#7 » 13:35:31, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:lindningarna till ganska harmlösa blandningar av någon slags nafta och tensider/emulgeringsmedel. Det är nog säkrare att tvätta med t ex diesel eller lacknafta och blåsa torrt med tryckluft.


Lampfotogen har jag använt några gånger, svag lukt och framförallt så torkar det av sig själv på några timmar i rumstemperatur. Diesel dunstar ju aldrig och allting luktar diesel för all framtid.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

meken49 (trådstartaren)

#8 » 20:52:45, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick bra att dra ur rotorn i fläktens riktning. Har gjort rent med lacknafta med sprayning flera gånger och sedan blåst rent med tryckluft. Det är nog så rent som krävs nu tror jag, utan att eftertvätta med diskmedel.
Upptäckte att statorns lindning var svartbränd på ett ställe som syns på min bild. Var nog därifrån det rök när jag sist använde den.Det syns på bilden att koppartrådarna lyser igenom det brända. Undrar om det måste lackeras över med schellack ?
Har mätt upp statorns lindningar och inget överslag till motorns hölje kunde konstateras. Ej heller mellan dom tre faserna på varje knippe. Däremot fanns det förbindelse mellan dom tre faserna på ett knippe till varsin på det andra. men så ska det väl vara antar jag som novis på det elektriska :smile: . Räknas denna motor som är på 0,75 kw och gjord i DDR som en asynkronmotor ?
Bild

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Janson1

#9 » 23:11:13, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr, det ser ut som att någon rotorhärva har bränt... Har du överledning mellan två härvor så är det nog inte reparabelt utan omlindning.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#10 » 12:32:13, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det duger inte med lågvoltsmätning via multimeter, tyvärr.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

meken49 (trådstartaren)

#11 » 12:39:44, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir väl att åka till någon kunnig på området för undersökning. Eller köpa en ny :sad:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Mattias Petterson

#12 » 18:21:34, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 0,75 motor kostar inte så mycket, jag skulle köpt ny
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Stridis2

#13 » 22:10:34, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett snäckskruv infräst i motoraxelns ända som i så fall driver ett snäckhjul inne i växellådan? I så fall passar inte en standardmotor utan du måste ha en likadan. Kan i så fall bli billigare att linda om befintlig motor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#14 » 22:20:51, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Är det inte ett snäckskruv infräst i motoraxelns ända som i så fall driver ett snäckhjul inne i växellådan? I så fall passar inte en standardmotor utan du måste ha en likadan. Kan i så fall bli billigare att linda om befintlig motor.


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

braha

#15 » 10:10:49, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM det blir för dyrt att linda om så du ändå måste skrota, kan du kapa av snäckdelen tillräckligt lång så du kan göra en gängad skruv åxå.
Sen borrar och gängar du hål i den nya motorns axel å sätter ihop (ev svetsloppa)
Då får du rätt snäcka direkt o ny motor

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se