...men... jag är fortfarande inte med på vad som är det egentliga problemet...
Att alltid ha ett reservbatteri som man kan kabla
ström från är nästan alltid en riktigt god idé.
Det batteriet kan man med fördel låta sol-, vind- och vatten... eller ens "motionsanläggning" (se tråd) hålla i god trim.
Nu är det inte alls alltid så att en motor låter sig kablas igång... för om det
batteri som sitter i är riktigt dåligt, så "stjäl" det ström från det batteri som man kablar ifrån... o då... händer inte mycket...
En annan variant är att ha en "reservmotor" men "rätt"
generator på... det blir som att kabla från annat fordon.
Jag har genom årent fått hjälpa både en och annan -bilist- starta genom att kabla från min Avatar; gäller bara att ha motorn igång så går det bra.
Det är absolut inte alls fel att tillverka sig en liten
vagn, med en liten trevlig motor på som drar -rätt- generator. Då behöver man inte ett stort och tungt batteri, utan det räcker med minsta rimliga för att starta generatorn.
[Trädgårdsmaskiner] 12V elverk, bygga elverk, elverk...men när en motor inte vill/orkar/ids starta på egen hand... då brukar det betyda att motorn behöver en del TLC, ju...
Att skaffa en nödlösning som lösning på ett permanent problem, som dessutom kommer att öka i besvär över tid,... är inte riktigt rätt väg att gå,... liksom...
Men att skaffa sig möjligheter och resurser för att kunna lösa krissituation, är något helt annat.
Mitt förslag är att du tänker helt om och funderar i banan om ett litet "24V's Elverk" (jmf min tråd om 12V).
Då får du:
- reserveleverk
- Startbooster med kräm
- portabel nödstartare (...portabel o portabel... rullbara med handkraft...)
- ingen elektronik som komplicerar tillvaron
- "svagström" så hjärtat inte riskerar kortslutning (220-400V... inge bra om passerar genom pumpen...)
(770W = 1hk; behöver alltså (100A 24V = knappt 3000W (räkande jag rätt nu?...)) - du behöver en B&S på 5hk till "el verket". Låna en snöslungemotor.)
...men som sagt... jag har fortfarande inte greppat det verkliga problemet...