Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Bromsrenovering Volvo BM 5350B

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

jardstal

22:19:42, 21-08-2022

Har renoverat samtliga bromsok på traktordelen med nya packningar och kolvar. Har även bytt till nya slangar mellan ok och huvudbromscylinder.
Bara det roligaste kvar, lufta lite snabbt och sedan provkörning... :hurra: .
Finns det någon här som har några tips och trix? Får inte ur någon olja alls, inte tillstymmelse till broms. Jag har använt en pneumatisk bromsluftare, en sådan som ska suga ut luften. Har funkat bra till bilar men här får jag inte fatt i någon olja. Kanske till och med finns någon firma som gillar att åka omkring och fixa bromsar på dumprar?



Turbodiesel

23:49:48, 21-08-2022

Går inte bromsen på en del av hydraulsystemet? alltså, bromspedalen är i princip bara en tryckregulator?



Maskinen igång, bromsa lätt och lossa en luftnippel i taget.

Vad står det om bromsarna i instruktionsboken?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

jardstal

00:08:50, 22-08-2022

Nä, hyrdalsystemet har inget med bromsarna att göra. Tryckluft i pedal till luftklocka. Därefter huvudbromscylinder och olja till oken. Tvåkrets till framaxeln och enkrets tillaxel 2 och3.

rospigg

07:10:08, 22-08-2022

Har du olja eller bromsvätska till oken?
Det är skillnad.

jardstal

07:17:14, 22-08-2022

Bromsvätska till oken

torbjorn_forsman

07:26:51, 22-08-2022

Vad händer om du lägger på tryck försiktigt i bromsvätskebehållaren? Har man renoverat huvudcylindern (eller om den har varit tom av annan anledning) är det ofta lämpligt att börja med att lufta vid bromsrörsnipplarna på den, så man får bort all luft ur den så att säga lokalt utan att behöva trycka den genom hela bromssystemet.
Kolla att kolvarna i huvudcylindern verkligen går tillbaks till ändläget då bromsen inte är aktiverad, så att inte någon kolvtätning står mitt för hålet till bromsvätskebehållaren. Om huvudcylindern har dubbla tätningar på primärkolven (den närmast bromsservot/luftklockan) så kan det finnas ett MYCKET litet (kanske 0,5 mm i diameter) lufthål borrat ut genom cylinderväggen mellan dessa tätningar, om det blir igensatt så kan det hända märkliga saker. Lufthålet är så litet att man knappt hittar det ens om man vet att det ska finnas där.

magloman

13:06:51, 23-08-2022

Det finns tre axlar och fyra kretsar?

Vilka axlar och kretsar har du inte rört nu, och funkar dom?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

jardstal

23:02:48, 23-08-2022

Tre axlar, broms på två. Tvåkrets på framaxeln.

magloman

07:29:45, 24-08-2022

Kan ju vara nåt fel med huvudbromscylindern då. Kanske varit så länge.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

Stefan1972

08:16:57, 24-08-2022

lossa nån ledning på huvudcylindern. Kommer det inget då heller så behöver du nog renovera huvudcylindern också. Mest troligt är väl att tätningarna svällt och blockerar tilloppet så vätska inte fylls på. Inte direkt ovanligt

jardstal

20:19:47, 19-09-2022

Succe! Nya huvudbromscylindrar, ett nytt membran och hjälp av Johans Mek i Kimstad så var det fixat. Bromsar som f**n nu, blir nästan plattnäst. :hurra:

8 personer gillar det här inlägget.