Från att ha varit översnöad i djup vinterdvala kunde jag väcka maskinen till liv för några veckor sen.
Under förra säsongen drogs Diana av ett ständigt ökande problem med
läckage av
hydraulolja. Tror jag fyllde runt 60 liter totalt över sommaren. Har länge misstänkt att det är från bromsarna det läcker.
Tog bort luckan och fann en mindre sjö av hydraulolja därinne.
Satte igång att riva bromsarna på båda sidor. Fick lös cylindern och monterade isär. Tätningarna såg inte så slitna ut som jag hade väntat mig, men speciellt täta kan de ju inte ha varit.
Tog med mig tätningarna och for in på Momentum, de hade problem att hitta rätt tätningar. Ringde då Pettersons i Gävle. De hade tätningar på hyllan. Fick dock en smärre chock när jag fick fakturan sen. 1700 kr för 2 tätningssatser
Om Momentum hade haft skulle priset ha varit några hundra istället.
Monterade tätningarna och skruvade ihop cylindrarna. Tätningen i locket följde inte med, satte dig en
o-ring istället. Hoppas det funkar.
På den andra sidan var dock bromsbeläggen väldigt slitna, ett höll rentav på att lossna. Så beslutade mig för att få nya belägg fastlimmade.
En lokal firma tog sig an jobbet och resultatet blev väldigt bra.
Med de värsta hydraulläckagen fixade tänkte jag den skulle få nya hydraulfilter med. Vet inte när de var bytta tidigare.
Hade svårt att hitta nån som sålde filter på nätet så jag vände mig till Pettersons igen. Tre insatsfilter kan väl inte vara så dyra tänkte jag.
Men jag hade fel, det kan dom..
Strax över 4000 kr hamnade notan på
Nästa problem var att få loss filterkopparna som satt rejält. Fästet för krafthylsa nedtill var dessutom gjort för fyrkantshylsor som jag helt
saknar. Så det blev att tillverka ett verktyg med ett rejält dragskaft.
Filtren såg förövrigt rätt fina ut, kan man rengöra dem för framtida behov månntro
Nu bör Diana iallafall vara redo för sommarens projekt.