Jag grejade med magneten (tändmagnet) till en gammal 2-cylindrig sidventilsmotor från Penta. Det är en ren Pentaprodukt, så Volvo har inte ett dugg med konstruktionen att göra.
Hursomhelst, efter filande av brytarnas kontaktytor så blev det gnista - mellan brytarna.
Jag plockade isär de välbyggda grejerna, hästskomagneten togs bort, i hopp om att hitta en kondensator, men där var det bara luft...
Tror ni inte de inpiskade busarna har placerat tändspolen och kondensatorn inuti "rotorn"?"
Den svarta ringen till vänster är vad vi kan jämföra med en rotor i en fördelare, den blanka mässingytan är kontakt för ett fjädrande kol som tändkabeln sitter i.
Inuti "rotorn" finns tändspolen och till höger om den är kondensatorn placerad
Där ovanför skruven är det en platt kondensator, fäst med ett plåtbleck.
Brytarkontakterna är även de gedigna!
Hela mojängen är "ett nummer i reservdelslistan" så det går inte utan större ingrepp att byta bara den rörliga armen och dess (justerbara) kontaktskruv till jord.
Plötsligt en dag så har jag lött loss kondensator och tändspolens kablar och fått fram kondensatorn för att ersätta den, vars originalnummer nog är ZKO 18/11.