Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Dieselbrännare från bil i husvagn min polar 520.

104 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

wille_89_ (trådstartaren)

#76 » 13:48:58, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eller på någon skrot för tunga fordon, de där värmarna brukar ju sitta i bussar.

de står att den drar 110w med pump fläkt o de,. de går ju inte :/ dess finns den inte på tradera blocket eller nåt, har sökt
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



wille_89_ (trådstartaren)

#77 » 13:50:26, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
wille_89_ skrev:
PerJohansson skrev:Eller en elkabel ut till vagnen...

o betala 6kr kw timmen menar du :???: 12 kr i timmenm,


Om du ska stå på ett åkeri så lär de nog inte betala så mycket för strömmen, och har du tur så är det gratis för dig.

Alternativt kan du ju förhandla ner priset genom att visa dom ditt hembygge som du tänkt använda annars...

varf skulle ja inte beh betala för strömmen? tänker inte åka snålsjuts o låta de betala 6 kr/kw timmen, som ja sa så orkar inte ens 2 kw hålla i närheten av 20 grader så el är uteslutet, dessu vill jag bygga de här porojektet, lösa de, vara helt oberoende av systemet , gratis är gott :buga:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#78 » 14:07:12, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
En utmärkt drivkraft :buga:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wille_89_ (trådstartaren)

#79 » 17:04:00, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

inhandlade 76mm avgasrör igår :smile: tänkte som sagt aldetyp kosnturktion, ett jättelångt rör 1-1.5msom är omslutet av vatten, brännaren längst ner i röret där röret är tjockare, en kamamre som i alde/primus, gaserna kyls av längs skorstenen för maximal verkningsgrad men ajg har tänkt att man isf måste lägga den ner om den ska få plats i boxen, ett 50mm avgasrrö agerar som skorsten i mitten. tänkte kanske börja ikväll :) blir lätt o sota då de bara finns ett rör. brännkammaren får va nåt större rör som sen svalnar av till skorstenen, brännkammarn kan man ju gjuta in betong så att tempraturen byggs upp maximalt och inte kyls ner direkt, brännhet rök som går genom skorstenen tas upp av vattnet.

helt isolerad av vatten o glasull, brandsäker :buga:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

unimog

#80 » 17:53:41, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
Alrik skrev:Ska du stå på jobb så lär de finnas 230V att tillgå tycker jag. En dieselvärmare som går konstant kommer stanna inom 20-22h på halvfart pga batteriet är tömt.

Nej den dras av en 4w fläkt/kupefläkt från bil på lägsta läget. Dess har jag solceller 300w


Tror nog att en kupefläkt på lägsta hastighet drar ca 40w, kör själv en hemmagjord spilloljebrännare i verkstan av droppmodell med fläkt. Den måste jag rengöra från slagg efter varje körning 5-10 timmar, på en riktig spilloljebrännare så blåser man in flamman in i en panna så att sot och slagg hamnar där. Tror att du kommer att få stora problem med slaggbeläggningar. Har testat många olika varianter av brännare och slagget kvarstår.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

wille_89_ (trådstartaren)

#81 » 18:30:34, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va ska man göra då. Är tryckluft vägen? eller spruta in bränsle under tryck för att få ren förbränning
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#82 » 19:14:13, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

de är svinkallt ute, aldrig att ja går utanför dörrem, får vänta t tis då de ska bli varmare o nerot nollan :(
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#83 » 19:53:57, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Dra in en mindre täljstenskamin i vagnen.
Behöver ingen el för att fungera.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

wille_89_ (trådstartaren)

#84 » 21:07:34, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ingen eldstad inne i min vagn, plus vem ska fylla på ved när man sover. har tänkt på de här med trycksatt bränsletank va tror ni? ångbilarna hade de, en väldigt ren förbränning, bränsle i en trycksatt tank, som sprutas in genom ett munstycke i brännkammaren. bvid start trycker en fläkt in rejält med luft, en liten kompressor ex biltemas 70 watt skulle kunna gå igång genom den ställbara ventil relät från en kompressor vid under ex 1-2 bar så går den igång och stänger av vid 3 bar i bränsletanken.
Bild
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#85 » 22:04:02, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg en vedeldad apparat med omvänd förbränning istället, den kan du förse med obegränsat stort bränslemagasin och få att brinna en hel natt. Försvarets gamla tältkamin, "Tältspis m/44" kan tjäna som förebild.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#86 » 11:58:28, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Bygg en vedeldad apparat med omvänd förbränning istället, den kan du förse med obegränsat stort bränslemagasin och få att brinna en hel natt. Försvarets gamla tältkamin, "Tältspis m/44" kan tjäna som förebild.
nu förstår jag inte, vedkaminer brinner ju bara kort och man måste fylla på ved titt som tätt, utan en stor vattentank så går de ju inte lagra värmen så förstår inte hur du menar, de ska va så lätt som möjligt, o kunna monteras i vagnen och vara automatiskt som en oljebrännare för den brinner hela tiden.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#87 » 12:12:16, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Läs på lite om täljsten och täljstenskaminer. :vissla:

Elden falnade 22.00 i går kväll. Varm å go 07.00
Jo, jo... Nu väger min kamin en hel del.
Men just täljsten har förmågan att lagra värme på ett bra sätt.
Nu vet jag dessvärre inte hur tung den ska vara för liknande de behov som du har.

Oavsett, ska bli intressant att se vart detta landar.

En gammal härk, obromsad släpkärra. Ställ nån olje eller vedpanna på den. En 500 liters väl isolerad tank med glykolblandat vatten.
Isolerade slangar in till element i vagnen.
Nån tempstyrning av draget.

Bör ju kunna bli både billigast och mest driftsäkra lösningen om du inte ska köra el.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

PerJohansson

#88 » 12:49:59, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon husvagn som är byggd för 3-400 kg punktlast på golvet?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

torbjorn_forsman

#89 » 13:04:59, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:
torbjorn_forsman skrev:Bygg en vedeldad apparat med omvänd förbränning istället, den kan du förse med obegränsat stort bränslemagasin och få att brinna en hel natt. Försvarets gamla tältkamin, "Tältspis m/44" kan tjäna som förebild.
nu förstår jag inte, vedkaminer brinner ju bara kort och man måste fylla på ved titt som tätt, utan en stor vattentank så går de ju inte lagra värmen så förstår inte hur du menar, de ska va så lätt som möjligt, o kunna monteras i vagnen och vara automatiskt som en oljebrännare för den brinner hela tiden.


Studera t ex Tältspis m/44 , valfritt gengasaggregat med omvänd förbränning eller en modern vedpanna. Där går draget nedåt genom härden och förbränningen sker bara från primärluftmunstyckena och nedåt mot rosten. Det vedmagasin som ligger ovanför brinner inte förrän veden under har brunnit upp så den kan rasa ner.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wille_89_ (trådstartaren)

#90 » 15:35:54, 15-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ska bygga en vedeldad vattenpanna från en gasoltub som ja sagt innan men inte just nu, nu handlar detta projektet att få till en oljebrännare i vagnen, dessutom har jag redan gått över totalvikt o då har ja knappt nån last ens så jag har inte ens nåt spelrum o jobba m,ed, denna oljepannan blir väldigt lätt och behöver inte skyfflas in ved o massa mitt i natten utan brinner konstant gäller ba ställa in lågan så den brinner hyffsat rent och rätt för att hålla en viss temp, i början kan man brassa på mer för att få upp tempen i vagnen. men sen sköter de sig självt, bygger man bara med rätt flöde och förångar oljan t max borde de inte sota igen på 5 timmar som nån sa. jag får väl bygga o testa, har iaf inhandlat rör nu :)

antingen bygger ja om primus pannan eller så bygger ja enligt min konstruktion liknande alde typ, tror att nån variant av munstycke o venturi alltså att luften suger med sig olja från de ställbara munstycket borde ge hyffsad förbränning men hittils har ja inte lyckats få en låga knappt me den konstruktionen utan de är droppande olja från munstycket ner i kammaren som sen sugs upp av fläkt luften genom silen i primus pannan.
Senast redigerad av wille_89_ 15:37:24, 15-12-2022, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se