Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Kubota D722 luftningshjälp

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ptrg (trådstartaren)

#1 » 21:49:57, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Kubota U10-3 (med D722-motor) som jag bl.a. haft loss bränsletanken på.

Startade fint men började hosta och dog efter en liten stund, verkar inte få diesel då den inte fyller upp koppen utan all diesel går via returen(röd markering) tillbaka till tanken istället.

Har jag luft i systemet? Hur blir jag av med den på bästa sätt? Enligt instruktionsboken ska man låta pumpen gå på tändningen 60s så luftar den sig själv, men antar det kommit in luft i själva insprutningen/spridarna också.


Bild
Bild
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3



torbjorn_forsman

#2 » 23:07:08, 15-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går elbränslepumpen då du har tändningen på och motorn avstängd? Man brukar höra att den tickar, fortare ju större bränsleflöde som behövs.

Det du har ringat in är nog läckledningen från spridarna, inte returledning från bränslepumpen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ptrg (trådstartaren)

#3 » 16:00:51, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen går och bränslet går runt, antar att den luftar sig själv genom att rotera bränslet tillbaka ner till tanken igen.

Om jag luftar filter-behållaren(röda markeringen) så fylls den upp och maskinen går en stund till det sjunker igen och den stannar.
Bild
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

torbjorn_forsman

#4 » 16:57:27, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan man nog räkna med att det tar sig in luft någonstans mellan tanken och bränslefiltret. Sitter filtret före eller efter matarpumpen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SvampenT15

#5 » 17:34:21, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar bort filterkoppen och ställer under en mugg eller något annat så kan du se flödet hur snabbt den fyller upp. Låt den pumpa en stund så du är säker på att det kommer bränsle hela tiden. För om maskinen tar mer än den får då stannar den. Om slang anslutningen på tanken sitter på ovan sidan av tanken kan det vara slangen på insidan som är delvis av. Så var det för mig nyligen. Annars är det ju bara följa hela vägen från tanken om det skall rinna med självtryck fram till matarpump öppna alla skarvar fram till pumpen och se om det kommer bränsle
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Michael Meier

#6 » 17:35:06, 21-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stängs matarpumpen av när motorn är igång?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ptrg (trådstartaren)

#7 » 22:42:17, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Då kan man nog räkna med att det tar sig in luft någonstans mellan tanken och bränslefiltret. Sitter filtret före eller efter matarpumpen?


Ja, känns som den måste suga tjuvluft nånstans.

Filtret sitter efter matarpumpen: Tank -> slang -> bränslefilter -> slang -> matarpump -> slang -> kopp+filter

Typ så :)
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

ptrg (trådstartaren)

#8 » 22:44:33, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Om du tar bort filterkoppen och ställer under en mugg eller något annat så kan du se flödet hur snabbt den fyller upp. Låt den pumpa en stund så du är säker på att det kommer bränsle hela tiden. För om maskinen tar mer än den får då stannar den. Om slang anslutningen på tanken sitter på ovan sidan av tanken kan det vara slangen på insidan som är delvis av. Så var det för mig nyligen. Annars är det ju bara följa hela vägen från tanken om det skall rinna med självtryck fram till matarpump öppna alla skarvar fram till pumpen och se om det kommer bränsle


Ska följa hela vägen från tanken, anslutningen på tanken på nertill på sidan sen är det som ett stålrör inuti tanken den suger via.

Lossar jag ingående slang till filterkoppen kommer det bränsle, men känns som det måste komma luft också och att det är problemet.

Har inte mixtrat med nåt annat än att haft lös tank och rengjort, samt bytt båda bränslefiltren.
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

ptrg (trådstartaren)

#9 » 22:45:23, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Stängs matarpumpen av när motorn är igång?


Inte tänkt på det, men det antar jag eftersom det fylls på i koppen om än för lite..
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

Janson1

#10 » 23:44:08, 22-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elpumpen skall (nog) gå hela tiden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

SvampenT15

#11 » 20:17:15, 23-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här tänker jag: så länge du har bränlse över röret i tanken kan det inte komma in luft den vägen. Om du har ett hål på slangen så skulle det läcka ut där men inte ta in luft.Fråga 1 måste du ha den elpumpen inkopplad eller kan bränsle rinna med själv fall till insprutnings pumpen? 2 Kan du arrangera med en extern tank som du ansluter före filtret bara för att se om den kan hålla filtret fullt när motorn går? Om motorn går då så har du felet före filtret. Om motorn stannar har du felet i filter anordningen hållaren eller filtret. Du kan även prova att koppla den externa tanken direkt på högtryckspumpen. Bara för att utesluta fel.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

ptrg (trådstartaren)

#12 » 10:01:16, 24-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Så här tänker jag: så länge du har bränlse över röret i tanken kan det inte komma in luft den vägen. Om du har ett hål på slangen så skulle det läcka ut där men inte ta in luft.Fråga 1 måste du ha den elpumpen inkopplad eller kan bränsle rinna med själv fall till insprutnings pumpen? 2 Kan du arrangera med en extern tank som du ansluter före filtret bara för att se om den kan hålla filtret fullt när motorn går? Om motorn går då så har du felet före filtret. Om motorn stannar har du felet i filter anordningen hållaren eller filtret. Du kan även prova att koppla den externa tanken direkt på högtryckspumpen. Bara för att utesluta fel.


Tror jag kan ha hittat problemet, eller iaf var i kedjan det är. Drog en slang direkt från el-pumpen ner i en dunk med diesel och efter att ha luftat lite så fylls koppen som den ska och motorn går.

Känns alltså som problemet är nånstans mellan tanken och pumpen då, att den tjuvdrar luft. Ska plocka isär hela vägen och kolla slangen, kanske lika bra byta den.
Sen som du säger borde hål på slang/dålig skarv kanske innebär att det läcker ut diesel och inte in luft?

1 person gillar det här inlägget.
ptrg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:40:18, 30-05-2018
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U10-3

torbjorn_forsman

#13 » 10:50:30, 24-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dålig slang kan mycket väl fungera som backventil, dvs att det kan sugas in luft genom läckan men det är inte säkert att det läcker ut så mycket bränsle att det märks. Om det blir onormalt stort undertryck mellan matarpump och tank av någon anledning, t ex pga stopp i sugsil eller tankventilation, så blir det såklart lättare för luft att sugas in genom en liten läcka.

Om en bränsleslang verkar aningen fuktig utanpå eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i slangen, så är det bara att byta den även om den ser fin ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#14 » 10:51:46, 24-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det läcker eller inte är olikt om det är tryck eller sug i slangen. En slang efter matarpumpen som läcker ser man på att det kommer ut bränsle från den men en slang mellan tank och matarpump ser man normalt inte att den läcker då det sugs in luft i den. Lömskt värre med det.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

SvampenT15

#15 » 12:40:15, 24-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som söker han finner. Det verkar som du kommer att lyckas med din felsökning . Bra jobbat

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: diversejox och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se