Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Sajo UF-53, Min första fräs!

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Hidsmekolek

#31 » 13:57:40, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där skruvstyckena torde vara användbara om man fräser mycket kilspår i axlar med olika diameter.
:klia:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor



HVA59 (trådstartaren)

#32 » 22:54:11, 13-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väll se om jag tycker jag saknar nåt när jag väl fått fräsen i ordning, i så fall skickar jag ett meddelande Per :smile:

Menar du en sån "dubbdocka" typ till delningsapparat Jenga? I så fall kunde det vara intressant! Jag kan mäta vilken centrumhöjd delningsapparaten har så kan man ju se om det matchar!

Tror det är ISO40 kona i maskinen ja, och i VRF50 huvudet med! Bara höghastighets huvudet som har MK3 kona... Om du ändå inte har nån användning för dem så tar jag gärna och kikar på dem :smile: Ett studiebesök hos dig Stridis hade varit kul vare sig det slutade med ISO40 eller inte :thumme:

Är nog kilspår, planfräsning av axlar, mm som de skruvstyckena lämpar sig bäst för ja, finns faktiskt nytillverkade att köpa när jag sökte runder lite
https://toolsmach.com/en/bench-pipe-vis ... 00155.html
Har ju samma funktion, men tycker nog de har tappat stilen lite under de säkert 70 åren sen mina var tillverkade :mrgreen:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

JengaPRO

#33 » 08:37:53, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis. Den jag tänker på har justerbar höjd på dubben.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

HVA59 (trådstartaren)

#34 » 20:36:21, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Jag mätte min delningsapparat, och den har ca 125mm dubbhöjd, men det är ju inte så kritiskt om den är justerbar i höjd :smile:
Vi kan väll se när jag har fått ihop fräsen igen och hunnit provköra den lite, då blir troligtvis ha-begäret stort efter alla sånna delar :mrgreen: En sån dubb hade absolut varit trevligt att ha! Har du nån bild på den?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

JengaPRO

#35 » 20:56:12, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Jag är osäker på om det är kvar dock.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

HVA59 (trådstartaren)

#36 » 21:22:00, 14-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får gärna kolla om den är det, den var ju charmig den dockan, hade säkert passat fint till min fräs :smile:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#37 » 00:16:50, 17-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är så gott som allt jag vill dela delat på fräsen. Knäet är rensat på inälvor och allt ligger så gott som redo för rengöring. Det var rätt klurigt att dela, men det gick till sist! Inser att det verkligen bara finns ett sätt att dela och sätta ihop allt, inga genvägar, det måste ihop i rätt ordning, glömmer man nåt får man dela igen och börja om :vissla:
Det enda som är kvar nu är växelaxeln för fram och back på matningen till Y och Z, den sitter låst med en konisk sprint som vägrar att lossna hur hårt man än slår. Får kanske prova att värma den lite försiktigt...
Bild
Den axeln. Själva växelgaffeln och det är ute men inte axeln med dreven på, den sitter...

Hittade en grej till som var trasig på maskinen med. Växelgaffeln som växlar om mellan matningen på Y och Z axeln har 4 fingrar som går ut, 2 på var sida om ett kugghjul, och en av dessa fingrar är icke existerande längre. Denna är dock gjord i gjutjärn och en lite så där smått komplex form, så där får jag nog ge mig och köra med den som den är... Funkar fint att växla ändå, märkte inte att den var avbruten för än jag torkade av smutsen och såg brottytan. Får se, men tror gränsen för vad jag har möjlighet att göra går där...
Bild
Växelgaffeln syns lite i nedre vänstra hörnet i denna bilden, under nedersta kugghjulet

Började rengöra några delar med, dubbelskruven till höjning och sänkning av knäet i Z fick sig en tvätt. Smutsen sitter som svetsad, men med lite tålamod blir det rätt bra :smile: Hade ingen kamera så blev inga bilder... Men de kommer kanske så småningom
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59 (trådstartaren)

#38 » 00:02:05, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, har stått stilla lite ett tag med denna, men har tagit och rengjort lite delar då och då medans jag väntat på att kunna använda den bra svarven på jobbet igen... Var en som var framme och sprängde dreven i spindelväxellådan på den :huh: så då är det svårt att svarva sina trapetsgängor :ohnej:
Jag har experimenterat lite och gjort en prototypmutter i stål, gjort allt utom just trapetsgängorna. Måste vänta tills svarven är reparerad för det :sad:
Fick förresten hur jag än gjorde inte ut den koniska sprinten i den sista växellådan, fast jag värmde med gasverket och slog allt vad jag kunde, så jag gav upp och rengjorde så gott jag kunde bara, det får duga. Allt snurrar fint nu i alla fall...

Jag har som sagt gjort en prototyp till den ansättningsbara muttern till X-matningen i stål, men så småningom blir det ju att göra en riktig med, och jag undrar lite vilket material som är lämpligt. De gamla ser ju ut att vara av mässing typ, men samtidigt är de lite rödare i färgen?
Jag har frågat en som jag tänkte nog borde veta, men fick olika svar olika gånger jag frågade, så vet inte vad jag ska tro. Ena gången skulle mässing va bäst för brons var för mjukt, andra gången var brons bäst för mässing var inte självsmörjande nog :klia:
Så här är det: Jag har en lämplig bit fint lagerbrons som är lagom stor att göra de två muttrarna jag behöver av, den kan jag få billigt, men är det lämpligt? Kommer det hålla? Annars kan jag köpa en bit mässing för typ 1700:- vilket ju inte är hela världen, men är det bättre än bronset?
Tänkte försöka slipa ett snabbstål för att skära gängan, tänker att det borde bli bra nog? Verkar vara trapets storlek 5.

Sen söker jag med ljus och lyckta efter ett par bordlåsningar till den, är som sagt troligtvis samma som till UF-48 med flera, kanske även senare som serie 52-54 men det vet jag inte. Så om någon kan tänkas ha en reservdelsmaskin eller en skrotad fräs, eller bara delar så är jag väldigt intresserad!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

JengaPRO

#39 » 00:30:03, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen expert på temat men lagerbrons låter bra. Det kostar dig inget. I värsta fall får du göra en ny.

2 personer gillar det här inlägget.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Hidsmekolek

#40 » 00:36:04, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade kört på med lagerbrons. Känns som hållfastheten är sekundär i detta, slitstyrka går nog före.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

2 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#41 » 08:45:55, 19-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brons alla dar i veckan.
Det finns ju färdiga trapets"muttrar" att köpa som ämnen, men det vet du nog.
Komet är ett fabrikat, och dom har användbara gängstål för invändiga trapetsgängor.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HVA59 (trådstartaren)

#42 » 00:25:43, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för åsikterna! Då blir det brons då :thumme:

Ja det finns ju färdiga muttrar att köpa och modifiera till, vilket hade varit praktiskt, men har inte hittat något som är riktigt lämpligt i måtten...
Men jag tror nog det ska gå att få till själv med, blir en spännande utmaning om inte annat!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Verktygsmakaren

#43 » 09:03:31, 20-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fixar du, de som gjorde muttern förra gången var inga gudar, kunde dom kan du :smile:

Lite beroende på hur bred och djup gängan ska vara hade jag nog slipat ett smalare stål som flyttas axiellt och breddar spåret efterhand för att få ett lägre skärtryck.

2 personer gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner

HVA59 (trådstartaren)

#44 » 21:21:25, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja... De var nog mer gudar än jag, men jag ska göra ett ärligt försök i alla fall!

Ja man skulle ju kunna göra ett smalare skär, jag tänker mest att det kanske är svårt att få gängan rätt då? Svårt att veta om det kniper på djupet eller bredden? Vet inte, blir det rätt att köra som man gör med vanliga V-gängor, med toppsliden i vinkel så man matar in med skärets vinkel? Funkar det med trapets med? Man vill ju ha så lite glapp som möjligt, även om det klart är lite mer förlåtande när man kan ansätta muttrarna som på denna. Blir ju inte lika kritiskt då.

Det är ju ingen jätte stor gänga, tror det är ca 2- 2.5 mm djup :klia: radiellt då...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Verktygsmakaren

#45 » 09:11:30, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stor är gängan i diameter, är det höger eller vänstergänga?
Stålet ska ju ha rätt profil med vara lite smalare, gängar du då upp muttern till någon tiondel större än skruvens ytterdiameter har du förutsättningarna klara för att få till en bra gänga.
Toppsliden behöver bara parallell med gängan för det är med den du breddar spåret tills skruven passar.

Kivar det för dig kan du ju alltid göra en utflykt söderut till mig så ska det nog kunna bli en mutter. Håller till i mellanSkåne.

1 person gillar det här inlägget.
Verktygsmakaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:03, 04-08-2019
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: MF 3165S

I verkstan står det bl a
Jungner US-2305
Boley BKN 100 ZB
Huron NU 3
Mikron WF 32
co2 laser
5st olika stora svarvar, 3st svetsar och 4st borrmaskiner


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se